• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61418
+
-

سم‌پاشی مزارع بیجار با پهپاد برای اولین بار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: طرح سم‌پاشی با پهپاد برای اولین بار در استان در مزارع شهرستان بیجار انجام شد.به گزارش ایسنا «پیمان قمری» در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: با استفاده از این پهپادها در مصرف سم و آب صرفه‌جویی می‌شود و سم‌پاشی زمین‌ها در مناطق سخت‌گذر نیز به‌راحتی قابل انجام است. وی افزود: در سم‌پاشی به شیوه سنتی برای هر هکتار به ۳۰۰ لیتر آب نیاز بود که با استفاده از این پهپاد‌ها این میزان به ۱۰ لیتر کاهش می‌یابد.
 مدیر جهاد کشاورزی بیجار با بیان این‌که این پهپاد‌ها کاملا هوشمند بوده و در لاین مشخص، باند ۵ متری را پوشش می‌دهد ادامه داد: گنجایش مخزن این پهپادها ۱۰ لیتر است و مصرف سم را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. 

قمری تصریح کرد: این پهپاد می‌تواند روزانه بیش از ۴۰ هکتار را به صورت دقیق سم‌پاشی کند و سم‌پاشی هر هکتار حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد.  وی اشاره کرد: این پهپاد توانایی مقابله با باد، با سرعت ۴۰ متر برثانیه را دارد و برد آن نیز حدود ۳ کیلومتر است.

این مسئول در ادامه یادآور شد: از دیگر مزایای این پهپاد می‌توان به عدم ورود ماشین‌آلات کشاورزی به مزارع، جلوگیری از تماس سم با انسان، کاهش نیروی انسانی جهت سم‌پاشی و صرفه‌جویی در زمان اشاره کرد. شایان ذکر است این طرح برای اولین بار در استان در سطح ۵ هکتار از مزارع گندم روستای حسن آباد از توابع شهرستان بیجار استفاده شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید