• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61360
+
-

خانه به خانه

حواشی یک افتتاح و یک جشن تولد در ساختمان‌های خانه سینما

خانه به خانه

مسعود میر/روزنامه‌نگار

حاشیه دست از سر سینمای ما برنمی‌دارد. حتی روز گذشته هم که می‌شد به یک بهانه ساده مثل مراسم تولد کیارستمی فقید یک روز خوب در تقویم این روزهای سینمای ما ثبت شود هم حواشی بر متن غلبه داشت. ماجرا از این قرار بود که کانون کارگردانان به مناسبت اول تیرماه برگزاری جشنی را برای تولد عباس کیارستمی از چندی قبل کلید زد، اما روز گذشته همزمان با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری جشن، خبر حضور رئیس سازمان سینمایی در مراسم افتتاح ساختمان شماره 3خانه سینما در همان زمان برگزاری جشن کانون کارگردانان در ساختمان شماره 2خانه سینما محل بحث شد.

از صبح دیروز خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه خانه‌سینما برای برگزاری جشن تولد عباس کیارستمی نه‌تنها هیچ‌گونه همکاری و مساعدتی با کانون کارگردانان نکرده بلکه با برنامه‌ریزی برای برگزاری یک مراسم در همان روز و ساعت، موجب شده اعضای صنوف در دوراهی شرکت در مراسم تولد عباس کیارستمی یا دیدار با رئیس سازمان سینمایی قرار بگیرند.
این حاشیه موجب شد تا موضوع را از طریق مصطفی کیایی از اعضای کانون کارگردانان و بانیان برگزاری مراسم و همچنین منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما پیگیری کنیم.
کیایی در توضیح وضعیت پیش‌آمده گفت:«به هر حال ما تاریخ تولد آقای کیارستمی را نمی‌توانستیم تغییر دهیم و مراسم را در روز دیگری برگزار کنیم. همکاران و دوستان من چندین هفته است برای برگزاری این مراسم برنامه‌ریزی و تلاش کردند، اما برگزاری مراسم افتتاح ساختمان شماره 3خانه سینما در ساعت همزمان باعث شده تا اعضای کانون کارگردانان کمی دلخور شوند.» کارگردان فیلم «چهارراه استانبول» همچنین تأکید کرد: هدف کانون کارگردانان از برگزاری این مراسم در روز تولد عباس کیارستمی ادای احترام به این فیلمساز پرآوازه بوده و به‌نظر می‌رسد همه اعضای خانه سینما باید برای چنین مهمی نهایت همکاری خود را انجام دهند. به گفته او این همزمانی در برگزاری 2 برنامه مهم در ساختمان‌های شماره 2و 3خانه سینما تعمدی نبوده ولی کاش چنین بی‌نظمی‌هایی دیگر اتفاق نیفتد.


منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما اما در گفت‌وگو با همشهری هرگونه تعمد در همزمانی برگزاری این دو مراسم را نفی می‌کند و می‌گوید:«تطبیق زمانی این دو برنامه واقعا اتفاقی و خارج از اراده طرفین بوده است. من می‌پذیرم که اگر دقت بیشتری وجود داشت این اتفاق رخ نمی‌داد اما جلسه روسای صنوف خانه سینما با رئیس سازمان سینمایی از مدت‌ها پیش در دستور کار بود و هماهنگ شد و باید پذیرفت که به جهت حضور رئیس سازمان سینمایی و مسئولان شهری برای افتتاح ساختمان شماره 3خانه سینما در خیابان پیرنیا فرصت مغتنمی در اختیار اعضای صنوف برای طرح مشکلات و دغدغه‌هایشان وجود دارد.» شاهسواری در پاسخ به این سؤال که چرا ساعت برگزاری 2 مراسم هم مشابه است، می‌گوید:« البته مراسم افتتاح ساختمان شماره 3از 5 تا 7درنظر گرفته شده تا بعد از پایان این مراسم، بنده و همکاران دیگر به مراسم جشن تولد آقای کیارستمی در ساختمان شماره 2برویم که قرار شده در ساعت 7آغاز شود.»
 او همچنین درباره موضوع گلایه‌های بعضی از اعضای کانون کارگردانان درباره تخصیص سالن مناسب به این مراسم هم گفت: «من منشأ این گلایه‌ها را نمی‌دانم، اما کاملا مطمئن هستم که 2 هفته پیش خود بنده به دوستان برگزاری این جشن پیشنهاد کردم تا مراسم در ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شود تا امکان نمایش فیلم مستند درباره آقای کیارستمی راحت‌تر باشد، اما خود آنها اصرار داشتند تا مراسم در ساختمان شماره 2برگزار شود که فضای باز دارد. حالا هم واقعا نمی‌دانم که چرا این حرف‌ها مطرح می‌شود؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید