• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60375
+
-

آنها به سریال‌ها شلیک می‌کنند

توقف تولید سریال‌های ‌ابراهیم‌ شیبانی، کیانوش عیاری، هادی مقدم‌دوست و جواد شمقدری

تلویزیون
آنها به سریال‌ها شلیک می‌کنند

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه نگار

بی‌پولی گریبان سیما را گرفته است. ساخت برنامه‌های متعدد ترکیبی با اسپانسرهای بزرگ و کوچک شاید به داد تولید این نوع برنامه‌ها هر چند با کیفیت پایین رسیده باشد اما سریال‌سازان در تلویزیون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، علاوه بر سلیقه مدیران جدید و سختگیری‌ در فیلمنامه‌ها و اعمال سلایق مختلف مدیریتی می‌توان به مسئله بودجه اشاره کرد؛ بودجه‌‌ای که با غیبت خود، تولید چند سریال را کات داده است.

آبان: ابراهیم شیبانی 
اولین سریالی که خبر توقف آن را تهیه‌کننده‌اش داد. سریال «آبان» به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه بود. این سریال درحالی‌که در مرحله پیش‌تولید و انتخاب بازیگر بود به‌خاطر عدم‌تامین بودجه کافی متوقف شد. سریالی در 30قسمت که قرار بود برای شبکه یک سیما در روزهای پایانی سال وارد مرحله تولید شود.

87 متر: کیانوش عیاری
فصل تولید سریال‌های ویژه و دیگر سریال‌ها در هفته‌های گذشته داغ بود تا خبر توقف 10سریال شنیده شد؛ سریال‌هایی که اسامی کارگردانانی چون کیانوش عیاری، هادی مقدم‌دوست و... را یدک می‌کشد. «87 متر»سریال جدید کیانوش عیاری یکی از این سریال‌هاست که 37روز از توقف ساختش می‌گذرد. این سریال که به گفته عیاری 3‌ماه دیگر با تامین بودجه وقت می‌خواهد، حالا بیش از یک‌ماه است که متوقف شده و عوامل و بازیگران سر صحنه نمی‌روند. این سریال که از تولیدات شبکه یک سیماست قرار بود در سال‌جاری روی آنتن برود.

سرباز: هادی مقدم‌دوست
از دیگر سریال‌هایی که بلاتکلیف مانده، سریال «سرباز» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی است. شفیعی که به‌تازگی مجموعه «برادرجان» را روی آنتن داشت، حالا منتظر تامین بودجه است تا سریال جدید خود را به پایان برساند. داستان این سریال را که حمید نعمت‌الله نوشته در چند شهر و کشور عراق می‌گذرد. شفیعی قرار بود «سرباز» را در 50قسمت به شبکه 3 تحویل بدهد.


نفوذ: جواد شمقدری 
از دیگر سریال‌هایی که تولید آن متوقف شده، «نفوذ» به کارگردانی جواد شمقدری و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری است. این سریال هم قرار بود در 30قسمت ساخته شود؛ سریالی که ساختش در 3 فاز پیش‌بینی شده بود. البته سازندگان این مجموعه سال گذشته یک قصه مجزا از «نفوذ» را در 10قسمت برای معاونت سیما آماده کردند که در دهه پیروزی انقلاب روی آنتن رفت.

جلسه‌ای برای حل مشکل
علاوه بر این 4سریال، مجموعه‌های دیگری نیز وجود دارد و قرار است سازندگان سریال‌های تلویزیونی برای حل مشکل و تامین بودجه امروز جلسه‌ای با مدیران سیما داشته باشند.

سریال‌های خوش‌شانس
در این میان برخی از سریال‌ها نیز تولید خود را ادامه می‌دهند که یکی از آنها سریال «از سرنوشت» به کارگردانی مشترک علیرضا بذرافشان و محمدرضا خردمندان است؛ سریالی که در 3 فصل ساخته می‌شود و تولید 2فصل آن به‌صورت همزمان پیش می‌رود. از دیگر سریال‌ها «آچمز» مهرداد خوشبخت به تهیه‌کنندگی حسین آقاهرندی در 30 قسمت است که تصویربرداری این مجموعه از اواخر آبان‌ماه سال قبل کلید خورده بود و در روزهای اخیر در کبودرآهنگ به پایان رسید. «آچمز» به‌احتمال زیاد پس از سریال «گاندو»، روی آنتن شبکه 3 خواهد رفت. از دیگر سریال‌هایی که به گفته رضا جودی، تهیه‌کننده، تولید خود را ادامه می‌دهد، «فوق لیسانسه‌ها» است؛ سریالی به کارگردانی سروش صحت که رضا جودی درباره پروسه تولیدش به همشهری می‌گوید: «همچنان در حال تولید سریال هستیم اما با توجه به وضعیت تلویزیون و شروع شدن کارمان به‌تازگی، تولید سریال 7‌ماه دیگر به طول می‌انجامد.» صحت که در تلویزیون توانست با سریال «لیسانسه‌ها» مخاطبان زیادی را پای تلویزیون بنشاند، قرار است فصل سوم این مجموعه را با عنوان «فوق‌لیسانسه‌ها» به پایان برساند. فصل اول این سریال در ۲۸ قسمت از دی‌ماه 95روی آنتن رفت و فصل دوم نیز در 40 قسمت سال 96پخش شد.


مشکل مالی طبیعی است

حسین کرمی، رئیس مرکز سیما فیلم در پاسخ به این سؤال که آیا ساخت 10سریال به‌دلیل عدم‌تامین بودجه متوقف شده است، به همشهری گفت: «10سریال عدد درست نیست اما این طبیعی است که در طول ساخت برخی سریال‌ها، تنگناهای مالی وجود داشته باشد. اما قرار نیست سریالی به‌طور کامل تولیدش متوقف شود.» وی در ادامه تأکید کرد: «ممکن است چند سریال تولیدش دچار مشکل شده باشد اما فعالیت‌ها در این زمینه به طور کامل قطع نمی‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید