• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 14 بهمن 1396
کد مطلب : 6030
+
-

بن‌بست بجنورد به گلستان

پروژه چهاربانده شدن جاده مرگ خراسان شمالی بعد از4 سال هنوز نیمی از اعتبار مصوب را هم دریافت نکرده است

خراسان شمالی
بن‌بست بجنورد به گلستان

 

اعظم محمودآبادی/ بجنورد - خبرنگار

 

 چهاربانده شدن محور پرخطر بجنورد - جنگل گلستان یا جاده موسوم به مرگ در خراسان شمالی از مصوبه‌های دولت دهم بود که هر چند اجرایش از سال 89 آغاز شد، اما تا سال 94 اعتبار ویژه‌ای به آن اختصاص نیافت. این طرح سال 94 در مصوبه‌ای دیگر 165 میلیارد تومان اعتبار گرفت، اما در این 2 سال نه تنها ریالی از این 165 میلیارد تومان پرداخت نشد، بلکه حالا تکمیل پروژه 180 میلیارد تومان دیگر هم می‌خواهد. موقعیت مهم مواصلاتی خراسان‌ شمالی موجب شده است سالانه 20 میلیون مسافر با انواع خودروهای عمومی و باری از مسیر بجنورد به جنگل گلستان تردد کنند در حالی که این جاده از نظر زیرساختی برای این حجم تردد مناسب نیست. بر اساس آمار اعلام شده، امسال 56 نفر در این جاده جان باخته‌اند‌.

 

 

افزایش 19 درصدی قربانیان

رئیس پلیس راه خراسان شمالی می‌گوید: با توجه به گزارش‌های پلیس راه استان، این محور در قطعه‌های مشخص شده بسیار پرخطر است به طوری که تا نیمه دی امسال تعداد قربانیان محور بجنورد - گلستان به 56 نفر رسید که یک چهارم قربانیان جاده‌ای استان را شامل می‌شود. همچنین در 9 ماه گذشته آمار قربانیان حوادث جاده‌ای استان خراسان شمالی 19 درصد افزایش داشته است که بالا رفتن شمار قربانیان محور بجنورد- گلستان علت آن است. سرهنگ علیرضا حسین‌زاده، عرض کم، دوطرفه بودن و حجم بالای رفت و آمد خودروها به‌ویژه خودروهای سنگین را در بروز تصادف‌ در این جاده موثر می‌داند.  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی هم به همشهری می‌گوید: با اینکه از محور بجنورد به جاده گلستان به عنوان محور شریانی یاد می‌شود، اما این مسیر در حد و اندازه‌ راه اصلی درجه 2 است و فقط 55 کیلومتر از این محور 140 کیلومتری چهاربانده شده.  علی‌اصغر بدیعی‌مقدم مشکلات اعتباری را چالش مهم ادامه فعالیت پیمانکاران برای چهاربانده‌سازی این محور می‌داند.

 

 

مرگ در کمین دانش‌آموزان

محور بجنورد - گلستان، غیر از ایمنی عبور و مرور، دغدغه دیگری هم برای مردم ایجاد کرده است. این محور مسیر عبور روزانه دانش‌آموزان بسیاری است؛ محوری که زیرگذر و حتی پل هوایی ندارد.  رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی در این باره به همشهری می‌گوید: روستاهای تاتار، بدرانلو، مهمانک، چمن‌بید و رباط قره‌بیل در حاشیه محور پرخطر بجنورد - گلستان قرار دارند و دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه ناچار باید از عرض جاده عبور کنند. حامد معروف تنها راهکار برون‌رفت از این مشکل را ایجاد زیرگذر یا روگذر و عبور از جاده با تقاطع‌های غیرهمسطح می‌داند و می‌افزاید: باید تمهیداتی اندیشید تا دسترسی به جاده برای عبور عرضی محدود شود.

 

  پیمانکارا‌ن بی‌انگیزه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان خراسان شمالی هم درد دل‌های زیادی دارد؛ از‌ بدهی به پیمانکاران تا فرارسیدن فصل سرد و نرسیدن اعتبار لازم. علیرضا هنرور با بیان اینکه از محل اعتبار سفر رئیس جمهوری در سال 94، 165 میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد، می‌گوید: این اعتبار روی کاغذ باقی ماند و فقط 75 میلیارد تومان آن با اوراق مشارکت آن هم طی 2 سال تخصیص یافت. او زمان تخصیص 35 میلیارد تومان از این مبلغ را آبان و آذر امسال عنوان و تصریح می‌کند: این مبالغ هم با اوراق مشارکت یک تا دو ساله تامین شده در حالی که بدهی ما به پیمانکاران پروژه به 80 میلیارد تومان رسیده است. به گفته هنرور، پروژه 73 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از 143 کیلومتر، 55 کیلومتر زیر بار ترافیک رفته است. وی با اشاره به شرایط جوی در 2 ماه باقیمانده تا پایان سال و شرایط سخت نقدینگی برای این پروژه می‌افزاید: اوراق داده شده متعلق به سال 97 و 98 است. بنابراین پیمانکاران مجبور می‌شوند آن را زیر قیمت بفروشند تا مشکلات مالی کارگاه را حل کنند. وی همچنین درباره ساخت زیرگذر یا روگذر برای قطعه‌های همجوار با مسیر عبور دانش‌آموزان توضیح می‌دهد: در طرح اولیه، زیرگذر یا روگذر مطرح نشده است و بنابراین تحقق این خواسته بر عهده شرکت ساخت و توسعه نیست. حال در کش و قوس اعتبارات کاغذی که وعده نقد شدنش به سال‌های 97 و 98 موکول شده است باید دید حرکت لاک‌پشتی چهاربانده‌سازی محور سرعت خواهد گرفت؟ آیا نمایندگان استان و مسئولان مطالبه‌گر خواهند توانست روند جذب اعتبار را برای جاده مرگ در خراسان شمالی تغییر دهند؟

 

 

اگر بنزین گران شود...

 

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های خراسان شمالی اجرای پروژه را مشمول زمان می‌داند و درباره تغییراتی که در برآورد قیمت اولیه به وجود آمده نگران است، زیرا اکنون این پروژه باید 180 میلیارد تومان دیگر برای ادامه کار و پایان یافتنش داشته باشد.  علیرضا هنرور با اشاره به تغییراتی که ممکن است در قیمت بنزین به وجود آید، می‌افزاید: اگر قیمت بنزین هم تغییر کند پیمانکاران مطالبات خود را بر اساس قیمت روز می‌خواهند. او به نکته دیگری هم در این باره اشاره می‌کند: 15 کیلومتر انتهای مسیر در زمان مطالعه پروژه در طرح اولیه در نظر گرفته نشده بود و اکنون هزینه این قطعه را هم باید به 180 میلیارد تومان هزینه مورد نیاز پیشبرد پروژه اضافه‌کنیم .

این خبر را به اشتراک بگذارید