• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 23 خرداد 1398
کد مطلب : 59121
+
-

وزارت صمت نیازمند همکاری با مدیریت شهری است

محمود مولایی/خبرنگار

 در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای‌عالی استان‌ها با وزیر صنعت، معدن و تجارت مرتضی الویری از رضا رحمانی درخواست کرد که واسطه‌ها از بازار کالا‌ها حذف شوند.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها با بیان اینکه ساماندهی صنایع و مشاغل درون شهر‌ها از مسائل مهم ماست، گفت: «در مقطعی که شهردار تهران بودم، صنایع داخل شهر مشکلات بسیاری از قبیل پساب، آلودگی‌های هوا و صوتی ایجاد می‌کردند و در آن مقطع بخشی از این صنایع را به خارج از تهران منتقل کردیم و به وضعیت خوبی رسیدیم. در حوزه صنایع نیازمندی‌هایی داریم. مترو نیازمندی بالایی به صنایع دارد و در گذشته بخش بسیاری از آن را وارد می‌کردیم و اکنون باید در داخل تولید کنیم. وزارت صنعت متولی تجارت و بازرگانی است. هم‌اکنون مسئله ایجاد بازارچه‌های مناسب درون شهر‌ها مهم است.» الویری تأکید کرد: «در اقتصاد‌های ناسالم کالا از جایی که تولید می‌شود تا به مقصد برسد، در دست چند نفر می‌چرخد و قیمت آن بالا می‌رود، لذا حذف واسطه به تغییر قیمت‌ها کمک می‌کند.» در ادامه وزیر صمت خطاب به اعضای شورای استان‌ها گفت:« ما به کمک و همفکری شما و همچنین به تعاملات فی‌مابین با شهرداری‌ها، شوراها اعم از شهرها و روستاها نیاز داریم. تداخلی که بین بحث نظام صنفی یا وظایف شهرداری‌ها، توسعه صنعتی، لکه‌های صنعتی داخل شهر، پروانه‌ها و... وجود دارد لازم است که کارگروهی تشکیل شود. بنابراین باید همکاری نزدیکی بین ما و شما باشد. یقینا بنده هم آن تعامل را دارم و دوست دارم که با تعاملات مشکلات را برطرف کنیم.

نهایتا عدم‌هماهنگی دستگاه‌ها موجب ایجاد مشکل می‌شود و خدمت‌رسانی را برای مردم کم ‌می‌کند.» رحمانی در ادامه به تحریم و بحران اقتصادی اشاره کرد و با تشبیه آن به جنگ گفت که با رونق تولید از این بحران خارج می‌شویم. او عنوان کرد: « می‌شود برخی از نیازهای خودرویی‌مان را که وارداتی و گلوگاه است،  تولید داخلی کرد. با وجود تحریم‌ها آمار پروانه‌های بهره‌برداری سال 95نشان می‌دهد که تعداد 6هزار و 176فقره پروانه بهره‌برداری در حوزه صنعت صادر کردیم. همین موضوع 106هزار و203اشتغال ایجاد کرده است. اگر با سال 96مقایسه کنیم، 6.2درصد افزایش تعدادی دارد. حفظ وضع موجود تولید و اشتغال برای ما اولویت اصلی و شاه‌بیت برنامه‌های ماست. از همه استان‌ها هم می‌خواهم که به ما کمک کنند.»  رحمانی گفت: «در حوزه شهرک‌ها برای استان‌های کمتر برخوردار صنعتی از هر منبعی که می‌توانیم برنامه داریم. الان در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کرمانشاه، ایلام و... کارهایی را در مورد شهرک‌سازی شروع کرده‌ایم. مثلا در مورد بافت بلوط خودم شخصا پیگیر هستم و قرار است در آخر تیرماه بافت بلوط آماده بهره‌برداری شود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید