• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 59064
+
-

می‌نویسیم تا بدانند

نگاه
می‌نویسیم تا بدانند

محمد بلوری ـ روزنامه‌نگار پیشکسوت

در هر کسب و کاری رضایت مشتری را عامل موفقیت کاسب و صاحبکار می‌دانند. در فعالیت‌های مربوط به نشریات هم باید برآورده‌شدن خواسته‌ها و نیازهای مخاطب شرطی مهم و اساسی تلقی شود. مردم معمولا از خواندن مطبوعات، هدف بیشتر و بهتر دانستن را دنبال می کنند. وقتی کسی از طریق رسانه‌ها یا از زبان مردم در جریان رویدادی قرار می‌گیرد بهترین راه را برای اینکه از صحت و سقم، علت و چرایی واقعه مطلع شود، دنبال کردن آن در رسانه‌ها می‌داند. قابل دسترس‌‌ترین نوع رسانه هم می‌تواند مطبوعات و روزنامه‌ها باشد.
هنوز هم با وجود رسانه‌های جدید و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری متعدد، مردم صبح‌ها در راه رسیدن به محل کار خود مسیرشان را طوری انتخاب می‌کنند تا بتوانند مقابل یکی از کیوسک‌های روزنامه‌فروشی تیتر روزنامه‌ها را ببینند. اگر هم مشتاق بیشتر دانستن موضوع یا موضوعاتی باشند، روزنامه‌ای می‌خرند تا سر فرصت ورقی بزنند و مطلبی بخوانند. بنابراین جراید همچنان یکی از منابع اصلی کسب خبر است. در این میان به نظرم توصیه‌ای که بارها در سال‌های ابتدایی کارم از پیشکسوتان شنیده‌ام، می‌تواند اولویت کاری همه همکاران جوانم در مطبوعات باشد؛ تلاش برای ارائه مطلبی ساده، روان، همه‌فهم و در عین حال جذاب.
چنانکه گفتم مردم در فرصت‌های کوتاه روزانه برای اطلاع از چند و چون اتفاقات نگاهی هم به تیتر روزنامه‌ها می‌اندازند و در فرصت‌های بیشتر، مطالب آنها را مرور می‌کنند. برای آنها جذابیت مطلب یعنی تازگی و درست بودن آن.
برای همه کسانی که مطلب روزنامه‌را می‌خوانند، مهم‌ترین نکته این است که از متن پیش رو سر در بیاورند و بتوانند با دنبال‌کردن آن به نتیجه‌ای مشخص برسند.
قطعا بازی‌های زبانی و استفاده از کلمات مهجور و کمتر آشنا – حتی اگر هنرمندانه به کار رفته باشد و نثر را آهنگین کند – کمکی به خوانندگان روزنامه نمی‌کند و حتی ممکن است در فهم مطالب اشکال هم ایجاد کند.
هرگز نباید این موضوع را فراموش کنیم که ما می‌نویسیم تا مردم بدانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید