• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189869
+
-

آنچه ورزشکاران درباره رژیم غذایی باید بدانند

حتماً تا‌کنون این جمله را بسیار شنیده‌اید که «تغذیه از چگونگی فعالیت‌های ورزشی در ورزشکاران بسیار پراهمیت‌تر است.» از همین رو اگر شما نیز از این قشر پرتحرک هستید، لازم است نکاتی مهم را درباره انواع تغذیه بدانید.


 کربوهیدرات را فراموش نکن!
کربوهیدرات‌ها در بدن به‌عنوان مولکول‌های ذخیره‌کننده انرژی شناخته شده‌اند و باید این نکته را بدانید که به همان میزان که کربوهیدرات در چاقی و افزایش وزن تأثیر دارد موجبات کاهش وزن و تناسب اندام را نیز فراهم خواهد کرد. جو دوسر پرک، از اساسی‌ترین مواد غذایی است که دارای کربوهیدرات بوده و همواره در رژیم غذایی ورزشکاران قرار داده شده است.


پروتئین؛ غول حفاظت از سلامت تو!
پروتئین، ازجمله مهم‌ترین اجزای بدن است که نقش‌های بسیار حیاتی و مهمی در بدن دارد.
فعالیت پروتئین‌ها به فعالیت آنزیمی به‌منظور کاتالیز فرایند، شناسایی میکروب‌ها و سلول‌های سرطانی، انتقال موادی مانند گازهای تنفسی و سیگنال‌دهی تقسیم می‌شود.
 در صدر مواد غذایی حاوی پروتئین می‌توان به آجیل و انواع مغزها اشاره کرد که چربی آنها نیز از نوع چربی اشباع نشده است که باعث انسداد رگ‌های خونی نشده و یکی از اجزای اصلی یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود.

فیبر؛ تلاش خالصانه برای نیرومندی!
فیبر نوع خاصی از کربوهیدرات است که در غذاهای گیاهی مثل سبزیجات و غلات به مقدار زیاد وجود دارد و بدن نمی‌تواند تمامی آنها را به‌راحتی
هضم کند.
انواع کلم مانند کلم‌گل و کلم بروکلی و نیز نخود فرنگی و غالب سبزیجات حاوی فیبر بوده و باید در رژیم غذایی ورزشکاران گنجانده شوند.

انرژی؛ تجدیدپذیر  در انسان‌ها!
حتما شما نیز نام محلول‌های انرژی‌زا مانند انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را شنیده‌اید. این نوشابه‌ها با دارا بودن مقادیر زیادی از کلسترول و چربی غلظت خون و چربی خون را افزایش داده و بیماری‌های خطرناکی را در افراد به‌وجود می‌آورند. از همین رو لازم است با رعایت برخی نکات دست از مصرف این مواد کشیده و به انرژی‌زاهای خانگی و طبیعی روبیاورید. در وهله اول انواع میوه‌های طبیعی و ارگانیک می‌توانند تا ساعت‌ها بدن شما را آماده فعالیت نگه‌دارند. همچنین خوراکی‌های دارای کافئین متناسب، مانند قهوه بدون شکر یا چای سیاه گزینه مناسبی برای تجدید انرژی در بدن خواهند بود. شاید اگر در اینجا اسمی از آب ببریم خیلی به چشم‌تان نیاید و مورد توجه‌تان قرار نگیرد اما لازم است این نکته را بدانید که آب در زمره مواد انرژی‌زا به‌حساب می‌آید. ممکن است با خود بگویید آب انرژی در قالب کالری به بدن ما نخواهد داد اما آب با رفرش کردن بدن خستگی را از آن دفع کرده و قوای تازه‌ای را به جسم ورزشکاران هدیه می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید