• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5727
+
-

ورزقان؛ سیبری ایران

شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی دمای منفی 29 درجه سانتی‌گراد را تجربه کرد و روز گذشته سردترین نقطه ایران بود

آب و هوا
ورزقان؛ سیبری ایران

 

همه ایران رنگ زمستان به خود گرفته است، اما شهرستان ورزقان در آذربایجان شرقی بیش از همه به خود می‌لرزد. این شهرستان یکشنبه شب با دمای منفی‌29 درجه سانتی‌گراد سردترین نقطه ایران بود به طوری که با وجود استفاده از وسایل گرمایشی شب سختی را پشت سر گذاشتند. یخ زدن لوله‌های آب، کنتورهای گاز و آب، شیشه پنجره‌ها و کولاک در محورهای ارتباطی بخشی از مشکلات مردم به‌ویژه در روستاهای این شهرستان بود.

 

 

خانه‌نشین شده‌ایم

 

علی اسدپور یکی از اهالی روستای ازومدل شمالی در این شهرستان است. او درباره سرمای بی‌سابقه‌ای که این روزها تجربه می‌کنند، به همشهری می‌گوید: با توجه به برف و کولاک امکان تردد برای ساکنان این منطقه حتی با زنجیرچرخ ممکن نیست. به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند چند روز در روستا و در خانه‌های خود بمانند تا شرایط جوی کمی بهتر شود.

وی البته از سرمای همیشگی در ورزقان می‌گوید و اینکه مردم منطقه به سرما عادت دارند و از مهر تا اوایل فصل بهار حتی تا خرداد با برف و سرما زندگی می‌کنند. اسدپور تصریح می‌کند:‌ با توجه به اینکه مردم با چنین شرایطی آشنا هستند، معمولا ذخیره کافی غذایی دارند و برای گرمایش از گاز، نفت، زغال و حتی کودهای حیوانی خشک شده استفاده می‌کنند. هسته میوه‌هایی مانند خرما، هلو و زردآلو هم در مواقع خاص برای گرمایش استفاده می‌شود. البته از آنجایی که بخاری و وسایل گازسوز پاسخگوی سرمای هوا نیست، کرسی همچنان پای ثابت خانه ورزقانی‌هاست.

 

 

گرما برایمان گران تمام می‌شود

 

هرچند مردم زلزله‌زده این منطقه حالا سر و سامان گرفته‌‌اند و با سرما آشنا هستند، اما یکی از شهروندان ورزقانی می‌گوید: در سرمای بی‌سابقه یکشنبه شب کنتورهای آب یخ بست و در بعضی از روستاها مثل بکرآباد قطعی گاز هم داشتیم .خودروها هم امکان حرکت نداشتند و حتی خودروهای گازوئیلی در جاده‌ها یخ زد و خودروهای معدن مس سونگون و سرویس‌های ایاب و ذهاب کارگران در راه ماند.

جاوید کاظم‌پور از شیوه محاسبه گاز که برای مردم این منطقه در نظر گرفته شده گلایه می‌کند و می‌افزاید: به دلیل سرمای شدید، میزان مصرف گاز در این منطقه خیلی زیاد است و اغلب مردم در پرداخت هزینه آن مشکل دارند. برای محاسبه گاز مصرفی فقط 5 ماه از سال به عنوان فصل سرما به ما تخفیف می‌دهند و در بقیه ماه‌ها، گاهی مبلغ قبض شهروندان تا 200 هزار تومان هم می‌رسد.

 

 

راه‌ها باز می‌شود

 

مدیر کل بحران آذربایجان شرقی هم با تایید بسته شدن راه‌های ارتباطی منطقه به همشهری می‌گوید: مهم‌ترین مشکل منطقه ورزقان در سرما و یخبندان اخیر بسته شدن راه‌های مواصلاتی است و به جز آن اتفاق نگران‌کننده‌ای رخ نداده است.

خلیل ساعی با بیان اینکه محورهای تبریز، اهر و خاروانا در اولویت بازگشایی قرار دارند، می‌افزاید: بازگشایی محور جاجان و کاسین علویق هم در دستور کار ماست. راه‌های روستایی هم در حال بازگشایی است.

 

 

اردبیل سرد، اما آرام

 

البته مشکل سرمای بی‌سابقه و یخبندان فقط مربوط به ناحیه ورزقان نبود و مردم شهر اردبیل هم یکشنبه، شب سردی را پشت سر گذاشتند. اردبیل در این روز با دمای 23 درجه سانتی‌گراد زیر صفر، سردترین مرکز استان بود. این دما در شرایطی گزارش می‌شود که هوا در فرودگاه اردبیل که فاصله کمی با شهر دارد، به 26 درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید. با وجود این سرمای شدید، معاونت مدیریت بحران اردبیل اعلام می‌کند هیچ مشکل حادی گزارش نشده است.

بهنام محمدی به همشهری می‌گوید: در سال‌های گذشته در زمان برودت هوا شاهد ترکیدگی لوله آب و حتی گاز بودیم، اما امسال با تمهیدات انجام شده مشکلی از این نظر نداشتیم.

 

 

گردنه‌های خطرناک

 

علی رحمتی، مدیر کل حمل و نقل و راهداری اردبیل، هم به همشهری توضیح می‌دهد: با بارش برف راه 600 روستا مسدود شده بود که بلافاصله نیروهای راهداری وارد عمل شدند و تا ظهر دوشنبه راه ارتباطی 550 روستا بازگشایی شد. محورهای مواصلاتی استان به جز محور خلخال - پونل اما باز هستند و تردد در آنها در حال انجام است. با وجود این، مسئولان همچنان هشدار داده‌‌اند شهروندان به‌ویژه برای تردد در گردنه صائین در محور اردبیل - سراب و الماس در محور خلخال - اسالم حتما زنجیرچرخ و وسایل ایمنی زمستانی به همراه داشته باشند و با احتیاط حرکت کنند. سرمای هوا همچنین مدارس این استان را در 3 روز ابتدایی هفته تعطیل کرد.

در 4 روز گذشته آلوارس سرعین با 74 سانتی‌متر بیشترین بارش برف و بیله‌سوار با 32 میلی‌متر بیشترین بارش باران را در اردبیل داشته است.

 

 

 

سرما امروز و فردا رفتنی است

 

طی روزهای گذشته در آذربایجان شرقی، شهرستان بستان‌آباد هوای منفی 23، سراب منفی 21، چاراویماق منفی 19، اهر منفی 19، هشترود منفی 15، هریس و میانه منفی 12، کلیبر، مراغه، بناب و ملکان منفی 11، سهند و مرند منفی 10، شبستر منفی 9 و عجب‌شیر و جلفا منفی 8 درجه سانتی‌گراد را تجربه کردند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این وضع تا بعدازظهر امروز ادامه خواهد داشت. هوای سرد در اردبیل هم تا چهارشنبه برقرار است. دمای هوای خلخال در این شهرستان منفی 25، نیر منفی ۲۳، اردبیل منفی ۲۲، سرعین منفی ۱۶، نمین منفی ۱۵، فیروزآباد کوثر منفی ۱۳، مشگین‌شهر منفی ۱۲، گرمی منفی 6، بیله‌سوار منفی 3 و پارس‌آباد منفی 2 گزارش شده اس

این خبر را به اشتراک بگذارید