• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55964
+
-

سانتاگ و یک کتاب تازه

سانتاگ و یک کتاب تازه

بنجامین موزر در اثر زندگینامه‌ای «در سپتامبر، سانتاگ» مدعی شده که نویسنده اصلی کتاب «فروید: یک ذهن اخلاق‌گرا» سوزان سانتاگ است. تا پیش از این فیلیپ ریف، همسر سابق سانتاگ نویسنده این کتاب شناخته می‌شد. به گزارش گاردین، موزر در کتاب خود  ادعا کرده است که این نویسنده و فیلمساز مطرح آمریکایی در نگارش کتاب فروید: یک ذهن اخلاق‌گرا با فیلیپ ریف جامعه‌شناس نه‌تنها مشارکت داشته که خود وی نویسنده اصلی کتاب بوده است. سانتاگ در سن 17سالگی با ریف 10روز پس از حضور در یکی از کلاس‌های درسش ازدواج کرده بود. در مقدمه نخستین سری چاپ شده از این کتاب در سال1959 از سوزان سانتاگ تشکر ویژه‌ای به‌دلیل مشارکتش در نگارش این کتاب شده بود. اما در چاپ‌1961 این کتاب 2سال پس از طلاق سانتاگ از ریف نام وی از قلم افتاده بود و هیچ اشاره‌ای به‌نام سانتاگ در مقدمه کتاب نشده بود. در پانویس یکی از صفحات یکی اززندگینامه‌های سانتاگ به نقل از سوزان سانتاگ نوشته شده بود که وی و فیلیپ ریف همسرش در زمان طلاق قرار گذاشته بودند تا تنها نام ریف به‌عنوان نویسنده روی این کتاب باقی بماند.
موزر در زمانی که نگارش زندگینامه سانتاگ را آغاز کرد، اجازه یافت مطالعاتی را روی آرشیو سانتاگ در دانشگاه یوسی ال‌ای داشته باشد. دسترسی به این آرشیو تا چند دهه دیگر بسیار محدود است و مطالب موجود در این آرشیو تا چند دهه دیگر قابل انتشار خواهد بود. موزر همچنین توانست با دوستان سانتاگ که پیش‌تر حاضر نبودند درباره ارتباطشان با وی صحبت کنند، گفت‌وگوهایی داشته باشد.
موزر در کتاب زندگینامه سانتاگ اینگونه نتیجه‌گیری کرده است که کتاب فروید: ذهن یک اخلاق‌گرا دست‌کم تا حدی مدیون تحقیقات ریف و یادداشت‌برداری‌های وی است. اما با استناد به شواهد موجود می‌توان گفت که تمام مطالب این کتاب با استفاده از یادداشت‌های وی به نگارش در نیامده است. میندا رائه امیران دوست سانتاگ به موزر در این‌باره گفته است: وقتی این زوج در کمبریج ایالت ماساچوست زندگی می‌کردند، سانتاگ تمام بعدازظهرهای خود را صرف نگارش این کتاب از روی یک چرکنویس می‌کرد. ‌‌‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید