• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54087
+
-

شوراها در مسیر تکامل

اعضای شوراهای شهر و روستای همدان معتقدند این نهاد هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را بین مردم و مسئولان پیدا کند

گزارش
شوراها در مسیر تکامل

آیدا شاکر- محسن قراگوزلو|  همدان-خبرنگار :


نهم اردیبهشت روز شوراها نامگذاری شده است. از انقلاب اسلامی تاکنون 5 دوره شورای شهر و روستا تشکیل شده‌ که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را داشته‌اند، اما مساله مهم سیر تکاملی است که آنها طی می‌کنند و هم اعضای شوراهای شهر و روستا و هم شهروندان امیدوار هستند این نهاد مردمی بتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد و به معنای واقعی پایگاه تامین منافع شهروندان باشد. به همین مناسبت با چند تن از اعضای شوراها گفت‌وگو کردیم و از چالش‌های شورای شهری بودن پرسیدیم.


چالش‌های شورای شهر همدان

کامران گردان؛ رئیس شورای شهر همدان درباره چالش‌هایی که شورای شهر دوره پنجم تجربه کرده و می‌کند برای ما می‌گوید. مهم‌ترین موضوعی که گردان درباره آن صحبت می‌کند، موضوع ساخت‌وساز در عرصه عمارت نورمهال است. وی در حالی از حفظ منافع نورمهال صحبت می‌کند که چند ماه پیش وعده دادن زمین معوض را داده و هنوز به آن عمل نکرده است.

بعد از گذشت 5 دوره از شورا در سالروز تاسیس این نهاد امروز نقش آن را در مدیریت شهری چطور می‌بینید؟

خوشبختانه نقش شوراها روز به روز در حال تکامل بوده و شوراها با استفاده از حضور افراد فنی و توانمندی که وارد آن شدند، توانسته‌اند در تصمیم‌گیری‌ها و اثرگذاری بر مدیریت شهری در بسیاری شهرها و استان‌ها پیشرفت چشمگیری داشته باشند. می‌توان گفت شوراها در حال رسیدن به بلوغ خود هستند اما تا بلوغ نهایی و این‌که واقعا افراد فقط برای مدیریت شهری و نه چیز دیگری جذب این نهاد شوند، دو پیش‌نیاز وجود دارد که باید عملی شود. یکی این‌که شوراها مقبولیت اجتماعی در شهرها کسب کنند و دیگر این‌که دولت و مقاماتی که 7 اصل از قانون اساسی شوراها را تعریف کرده‌اند، خصوصا اصل 103 قانون اساسی که برای شوراها جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته، این جایگاه ویژه را در عمل نیز بپذیرند. تصور می‌کنم اگر شوراها با همین شکل به راه خود ادامه دهند، حتما افراد مجرب و سایر مردم نیز آگاهی لازم را در خصوص نقش شوراها کسب می‌کنند و متوجه خواهند شد که شوراها در تمامی زمینه‌های مدیریت شهری موثر هستند، بنابراین افرادی را انتخاب خواهند کرد که جدا از تفکر سیاسی و حزب یا گروه، تخصص و درایت را در این زمینه داشته باشند و اصل خدمتگزاری به مردم را رعایت کنند.

در حال حاضر که دو سال از عمر پنجمین دوره شورای شهر همدان می‌گذرد، نقش این شورا را در مدیریت شهری همدان و جایگاهی که سایر نهادها برای آن قائل هستند چطور ارزیابی می‌کنید؟

در شورای پنجم تعاملات خوبی شکل گرفت و تنشی در شورا شاهد نبودیم. در سال‌های اخیر دیدیم که تمام تلاش و دغدغه اعضای شورا برای بهبود مدیریت شهری بود و در همین راستا یکی از موفقیت‌ها این بود که توانستیم شهردار خوبی انتخاب کنیم که مورد قبول اکثریت مردم همدان است، زیرا وی یک چهره جهادی است که هرگز چیزی را برای خود نخواسته و تنها به دنبال کار و ارائه خدمات به شهروندان است، اما این انتخاب خوب ما به یک پشتوانه مالی نیز نیازمند است. متاسفانه طی سال‌های اخیر کشور درگیر مشکلات اقتصادی زیادی شده و با توجه به گرانی‌هایی که رخ داده بسیاری از پروژه‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند.

با بررسی‌هایی که داشتیم متوجه شدیم بسیاری از استان‌های همجوار ما و استان‌هایی که با ما هم‌تراز هستند دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند و تعویق حقوق کارکنان را 3 تا 4 ماه داشته‌اند، اما خوشبختانه توانسته‌ایم با درایتی که داشتیم در راستای پیشبرد پروژه‌های عمرانی با وجود تمام مشکلات راه را ادامه دهیم و کار را دنبال کنیم. پروژه‌های نیمه‌تمام قبلی شتاب گرفته‌اند و حقوق کارکنان و به خصوص حقوق کارگران پرداخت شده است. به‌رغم تمام مشکلات موجود در پایان سال 97 خوشبختانه توانستیم 80 درصد بودجه مصوب سال 97 را محقق و بودجه سال 98 را حتی بیشتر از بودجه سال قبل دریافت کنیم.با صرفه‌جویی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های پرسنلی خود، 57 درصد بودجه امسال را عمرانی و 43 درصد را بودجه جاری قرار دادیم. این موضوع بیانگر این است که نمی‌خواهیم اجازه دهیم تحریم‌ها به رونق تولید لطمه‌ای وارد کنند. باید بتوانیم علاوه بر پرداخت به موقع حقوق‌ها میزان 57 درصد از بودجه را به پروژه‌های عمرانی اختصاص دهیم و شهر را در زمینه‌های مختلف اعم از فضای سبز، پروژه‌های عمرانی و مسائل انسان‌محوری شکوفا کنیم.

یکی از نقاط قدرت شورای پنجم همراهی با فعالان مدنی برای جلوگیری از ساخت‌وساز اطراف عمارت نورمهال بود، اما امروز خبر می‌رسد که شورا موافقت‌هایی برای ساخت‌و‌ساز در آن منطقه کرده است.

همانطور که بیان کردید در این زمینه ما با فعالان مدنی همراه هستیم و در حقیقت اتاق فکر ما مردم و جوانانی هستند که فکرشان برای ما قابل احترام است و می‌توانیم از اندیشه آنان بهره ببریم. توقف عملیات در نورمهال نیز به دلیل بازرسی بنده از محل بود که متوجه شدم بهتر است در این نقطه ساخت‌و‌ساز نشود، بلکه شهرداری در صورت داشتن اعتبار این نقطه را نیز به پارک اضافه کند، اما این فضا در سال‌های قبل مجوز تفکیک گرفته و بخشی از پارک را به شهرداری و بخشی را نیز به کمیته امداد امام خمینی(ره)اختصاص داده‌اند تا ساخت‌و‌ساز انجام شود. در آن زمان از آنجایی که بحث پویش‌های مردمی کمرنگ‌تر بوده نتوانسته بودند از این تفکیک جلوگیری کنند و تایید از سوی میراث و شهرداری برای ساخت‌و‌ساز اخذ شده است. با تلاش‌هایی که رسانه‌ها، شورای شهر و سازمان‌های مردم‌نهاد داشتند ساخت‌و‌ساز متوقف شد و جلسات متعددی در استانداری و شورای شهر و شهرداری داشتیم که مصوب شد چندین طرح در اختیار کمیته امداد قرار گیرد. طی آخرین جلسه معین شد ارتفاعی که برای ساخت‌و‌ساز داده می‌شود کم و عقب‌نشینی بیشتری از عمارت داشته باشد، اما هنوز اطلاع قطعی در خصوص این موضوع یا اصلاح نقشه به ما داده نشده است. در حال حاضر با تهیه نامه از سوی فعالان مدنی برای ممانعت از این کار و ارائه آن به استاندار این احتمال می‌رود که آقای استاندار خودشان شخصا در این خصوص وارد شوند و حتی اگر نتیجه گرفته شود که ساخت‌وساز انجام شود ما همراه خواهیم بود و کمک‌های لازم را هم خواهیم کرد، اما متاسفانه زمینی که در آنجا قرار دارد، بزرگ است و شهرداری این توان را ندارد که زمینی مشابه آن به کمیته امداد ارائه کند تا از این نقطه منصرف شوند. کمیته امداد از آنجایی که در این خصوص قانونی عمل کرده تمایل به جابه‌جایی ندارد. در نهایت باید گفت هر تصمیمی اخذ شود به نفع نورمهال خواهد بود و اولویت حفظ آن است. به هرحال هر زمان نتیجه قطعی اعلام شد ما نیز به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم. اگر نامه‌ای از میراث فرهنگی به شهرداری برسد مبنی بر تاییدنشدن مجوز ساخت‌وساز در آن منطقه، شهرداری حتما آن را خواهد پذیرفت، اما تا امروز چنین نامه‌ای به شهرداری نرسیده است.

در خصوص انتقاداتی که به تخلفات ساختمانی دهکده گنجنامه و نقش شهرداری در این موضوع وجود داشت، توضیح دهید.

این مساله مربوط به سال‌ها پیش است که بخشی از سهام شهرداری در آنجا بود. پرونده‌ای تشکیل شده و در حال بررسی هستند که اگر شرکت گنجنامه سهام شهرداری را نداده یا در پروانه مشکل دارند به آن رسیدگی شود. الان این پرونده به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده شده که اگر تخلفات ساختمانی صورت گرفته آنجا بررسی شود. این پرونده در حال حاضر هم در ماده 100 و هم در کمیسیون حقوقی تشکیل شده و در حال بررسی است و باید حق و حقوق شهرداری و اقداماتی که انجام شده قانونی باشد. اگر تخلفی مشاهده شد باید حتما براساس مقررات ماده 100 اعمال قانون شود.

پس از مرخصی طولانی ابراهیم مولوی از شورا و جایگزین شدن جواد گیاه‌شناس به جای وی، اتهامات زیادی از جانب مولوی به شورا و گاهی حتی شخص شما زده شد. آیا شورا نمی‌خواهد در این خصوص دفاعی داشته باشد یا پاسخی در این خصوص ارائه کند؟

کسی که اتهام می‌زند باید اتهامات را ثابت کند. شاید ایشان در آن زمان تحت تاثیر هیجانات مسائلی عنوان کردند و ما هم از آنجایی که مدعی هستیم شورایی آرام داریم پاسخی ندادیم، اما تمام کارهایی که توسط ما انجام شد، براساس قانون بود. علاوه بر رأی‌گیری در شورا در کمیته انطباق نیز بررسی شد و این کمیته تمامی اقدامات شورا را تایید و پس از آن نیز هیات حل اختلاف موضوع را بررسی کرده است. 
این هیات که از تمامی اساتید استان از جمله استاندار و رئیس دادگستری و موارد دیگر تشکیل شده، بر موضوع مصوب توسط شورا و شورای انطباق صحه گذاشت، بنابراین در این مورد نیز براساس قانون عمل کرده‌ایم. هم‌اکنون دکتر گیاه‌شناس که توسط فرمانداری معرفی شده‌اند در حال انجام وظایف خود هستند و روال طی شده است.

شما انتقاداتی نیز به عملکرد شهرداری در کمک‌رسانی به مناطق سیل زده داشتید مبنی بر این‌که عوارضی که از همدان گرفته می‌شود نباید در خارج از این شهر استفاده شود. این اعتراض شما به کجا رسید؟

در برخی اتفاقات، شورای مدیریت استان تصمیماتی می‌گیرد که انجام آن ضروری است و نیاز به مصوبه ندارد، اما اگر قرار باشد هزینه‌ای از ردیف بودجه توسط شهرداری هزینه شود باید حتما از شورا مجوز لازم را بگیرد. ما با دستور مدیریت بحران به مناطق سیل‌زده ماشین‌آلات و نفرات کمک‌رسان فرستاده بودیم. حتی بنده نیز همراه تعدادی از اعضای شورا در سراب‌دوره حضور یافتم و خوشبختانه شاهد رضایت‌مندی اهالی از خدمات بودم و مشاهده کردم به علت اقدامات خوب صورت گرفته در آن مناطق، شهر همدان بسیار زبانزد شده و نیاز به هزینه‌ای که مستلزم مصوبه شورا باشد وجود ندارد. با اقدامات شهرداری همدان، ملایر و نهاوند این منطقه شهری که حدودا 6 هزار نفر جمعیت داشت و تخریب شده بود، کاملا بازسازی شد. حتی فضای سبز نیز بازسازی شد زیرا به هرحال کمک‌رسانی به استان همجوار جزو تعاملاتی است که بین استان‌ها وجود دارد و اگر در همدان نیز اتفاقی رخ دهد، حتما لرستان به ما کمک‌رسانی خواهد کرد.

هزینه باب کت‌هایی که شهرداری کرایه کرده و به مناطق سیل‌زده فرستاده است توسط مدیریت بحران تامین می‌شود یا شهرداری؟

شهرداری چندین دستگاه باب کت در اختیار دارد و تنها یک یا دو باب کت شهرداری در این مناطق به کار گرفته شده و هر دو دستگاه مربوط به خدمات موتوری شهرداری بوده و اجاره نشده است، اما حتی اگر اجاره می‌شد نرخ آن روی قراردادهایی اعمال می‌شد که در حوزه خدمات شهری بوده و در حوزه اختیارات شهردار است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ارتش نیز در آنجا یک بیل مکانیکی در اختیار شهرداری برای کمک به جابه‌جایی گل‌و‌لای حاصل از سیل همدان قرار داده است.


ساخت مجموعه عصر طلایی هگمتانه

کامران گردان رئیس شورای شهر همدان در خصوص ساخت مجموعه گردشگری، تجاری، اداری، اقامتی و تفریحی عصر طلایی هگمتانه می‌گوید: این پروژه در حال بررسی و کارهای آن در حال انجام است. چالش خاصی در این پروژه وجود ندارد و تنها برطرف کردن مسائلی مانند عوارض و مانند این بوده است که در دستگاه‌های نظارتی بررسی می‌شود. شهرداری نیز در حال انجام بررسی‌های لازم است. ما در روزهای انتهای سال 97 جلسه‌ای با مسئولان پروژه عصر طلایی داشتیم. مشکلاتی که مانع کار شده بود را رفع کردیم و به شهردار اطلاع‌رسانی کردیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید