• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54031
+
-

سیل به کانادا رسید

بارش‌های بی‌سابقه در ساحل شرقی کانادا، باعث وقوع سیل و آبگرفتگی برخی شهرها شده است

رویداد
سیل به کانادا رسید


سیل در ساحل شرقی کانادا، اعلام حالت فوق‌العاده و تخلیه برخی مناطق در استان‌های اونتاریو، کبک و نیو بزانزویک را به‌دنبال داشته است.
خروش رودخانه‌ها و بالا آمدن آب در حاشیه دریاچه‌ها و آبگیرها شرایطی بی‌سابقه‌ را در کانادا رقم زده و باعث شده تا دولت فدرال نیروهای ارتش و تجهیزات نظامی شامل نفربر و دیگر خودروهای زرهی را به مناطق سیل‌زده اعزام کند.
با بالا آمدن آب در برخی مناطق در شهرهای مونترال، تورنتو و اوتاوا، نیروهای ارتش برای ایجاد سیل‌بند با استفاده از کیسه‌های شن دست‌به‌کار شده‌اند. بارش شدید و ممتد باران طی روزهای اخیر دلیل طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی‌ها بوده است. طبق اعلام رادیو سی‌بی‌سی کانادا، برخی مناطق در مدت 3ساعت، شاهد بارش 100میلی‌متر باران بوده‌اند.
مناطق شرقی کانادا پیش از این در سال2017 نیز شاهد وقوع سیل بودند، اما طبق گزارش شبکه تلویزیونی گلوبال نیوز کانادا، سطح آب در مناطق سیل‌زده نیم متر بیش از سیل 2سال پیش بالا آمده است تا شرایطی برای کانادا رقم بخورد که طی 100سال گذشته بی‌سابقه بوده است. دولت کانادا با انتشار بیانیه‌ای، بارندگی‌های بی‌سابقه اخیر را با تغییرات اقلیمی مرتبط دانسته است.
خطر وقوع سیل در برخی مناطق شرقی باعث بسته شدن پل‌ها و جاده‌ها شده است. همچنین کار تخلیه خانه‌ها به کندی در حال انجام است، چرا که ساکنان برخی مناطق حاضر به پذیرش احتمال خطر و تخلیه منازل خود نیستند. همزمان، دولت در حال بررسی وضعیت سد برق ‌‌آبی روی یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه اوتاواست که بین این شهر و مونترال ساخته شده. سطح آب در این سد به ‌اندازه‌ای رسیده است که پیش‌بینی می‌شد طی 1000سال پس از ساخت آن برسد. این سد دارای یک نیروگاه برق 10مگاواتی است و در سال1915 ساخته شده است. با وجود تخلیه تمامی مناطق مسکونی و روستاهای اطراف این سد، مقام‌های دولتی در کبک اعلام کرده‌اند که سازه سد از استحکام لازم برخوردار است و امکان شکستگی آن وجود ندارد. طبق اعلام دولت در استان کبک بیش از 3هزار خانه دچار آبگرفتگی شده‌اند و دسترسی به 2هزار و 700خانه نیز به‌دلیل تخریب‌ راه‌ها امکان‌‌پذیر نیست. تاکنون حدود 2هزار نفر از مناطق درگیر سیل تخلیه شده‌اند.


ضعف دولت در اطلاع‌رسانی
رادیو سی‌بی‌سی کانادا در برنامه‌ای ضمن بررسی وضعیت اطلاع‌رسانی دولتی درباره وقوع سیل در مناطق شرقی این کشور، به تحقیقی از سوی دانشگاه واترلو اشاره کرد که طبق آن نقشه‌های ارائه شده از سوی شهرداری‌ها درباره مناطق مستعد سیل قدیمی و بدون کاربری لازم است. براساس این پژوهش، با وجود اینکه سواحل شرقی کانادا تجربه وقوع سیل در گذشته را دارد، هنوز مسئولان شهری و دولتی نتوانسته‌اند نقشه‌های شهری مربوط به مناطق سیل‌خیز را تهیه کنند. روزنامه گلو‌اند‌میل نیز در گزارشی به اطلاعات ناقص مناطق مختلف شهری درباره میزان آبگرفتگی درصورت وقوع سیل اشاره کرد و نوشت که ساکنان مناطقی که هنوز درگیر سیل نشده‌اند اما در معرض آن هستند، نمی‌دانند خود را برای چه میزان آبگرفتگی باید آماده کنند. در بسیاری از مناطق، حصار رودخانه‌ها براساس برآوردهای قدیمی مربوط به دهه1970 ساخته شده و احتمالا نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالای آب در بارندگی‌های روزهای جاری باشد.




عکس جنجالی نخست‌وزیر

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، دیروز به یکی از مناطق اطراف پایتخت که در معرض وقوع سیل قرار گرفته، رفت تا در کنار نیروهای ارتش و نیروی داوطلب مردمی، در پر کردن کیسه‌های شن شرکت کند و عکسی هم بگیرد. حضور ناگهانی نخست‌وزیر و محافظان او در این منطقه، به‌مدت نیم ساعت کار امدادرسانی را متوقف کرد؛ موضوعی که هنگام خداحافظی ترودو با اعتراض یکی از نیروهای امدادگر مردمی و جدل او با نخست‌وزیر مواجه شد. ترودو دلیل کار خود را تلاش برای جلب حمایت عده بیشتری از مردم برای کمک به مناطق سیل‌زده دانست اما فرد معترض این اقدام را غیرعقلانی خواند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید