• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53828
+
-

دردی را که می‌شناسید درمان کنید

نقد خبر
دردی را که می‌شناسید درمان کنید


  خبر: محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: نه‌تنها در جاده‌های دوطرفه تلفات رانندگی داریم، بلکه در بزرگراه‌ها و جاده‌های چهار خطه نیز تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای بالا است که نشان می‌دهد نقص زیرساخت‌ها به‌تنهایی عامل سوانح نیست و رعایت نکردن ضوابط از مهم‌ترین عوامل سوانح رانندگی است.

  نقد: ماجرای بالا بودن آمار تلفات سوانح رانندگی در ایران مسئله‌ای است که گویی از زمان ورود خودرو به جاده‌های کشور تاکنون ادامه داشته و هر بار متهمی برای آن تراشیده شده است؛ اما باوجود همه بحث‌ها و در کنار همه اقداماتی که گفته می‌شود برای کاهش تلفات جاده‌ای انجام شده، هنوز در این آمار تغییر شگرفی صورت نگرفته است. حالا وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر لزوم ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، این نکته را یادآور شده است که بخش زیادی از تلفات جاده‌ای به مسیرهای آزادراهی و بزرگراه تعلق دارد که نسبت به جاده‌های دوطرفه ایمنی بیشتری دارند و این موضوع نشان می‌دهد سهم رعایت نکردن ضوابط رانندگی در سوانح نیز بالاست.

البته گفته‌های اسلامی در مورد سهم بالای بی‌احتیاطی در وقوع سوانح رانندگی مسئله‌ای است که پیش‌ازاین از سوی پلیس‌راه مطرح و نسبت به آن تذکر داده شده است اما سؤال اینجاست که وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی اصلی ساخت و نگهداری مسیرهای کشور، اقدامی برای به حداقل رساندن تبعات بی‌احتیاطی رانندگان انجام داده است یا اینکه در این وزارتخانه اصل بر این است که راننده بی‌احتیاط باید نتیجه اعمالش را با تصادف و خسارت شدید بدنی و مالی بچشد.

ناگفته نماند اینکه ایمن‌سازی راه‌ها در ایران اغلب به نصب گارد‌ریل‌های فولادی محدود می‌شود، خود یکی از عوامل افزایش تلفات رانندگی است آن‌هم در شرایطی که استفاده از این موانع ایمنی، سال‌هاست در جهان منسوخ شده و به‌جای آن از بلوک‌های سیمانی موسوم به نیوجرسی استفاده می‌شود و کشورهای پیشرفته به استفاده از جداکننده‌های غلطی برای کاهش حداکثری صدمات روی آورده‌اند. البته یکی از مسئولان وزارت راه چند سال پیش در پاسخ به اینکه چرا برای ایمن‌سازی مسیرها به‌جای گارد ریل از نیوجرسی استفاده نمی‌شود گفته بود با منابع موجود، استفاده از گارد ریل هم یک کار اشرافی محسوب می‌شود اما حالا به‌نظر می‌رسد باید این دیدگاه تغییر کند و ایمن‌سازی مسیرها طبق استانداردهای روز دنیا در دستور کار قرار بگیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید