• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53203
+
-

ابهام در سفر والیبال به آمریکا

ابهام در سفر والیبال به آمریکا

سال گذشته بود که تیم ملی والیبال ایران که برای حضور در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال به آمریکا رفته بود، با توقفی چند ساعته در فرودگاه و بازجویی مأموران FBI مواجه شد. به‌صورتی که در همان زمان فدراسیون والیبال به فدراسیون جهانی شکایت برد. گرچه همانطور که پیش‌بینی می‌شد، این مسئله در میان اخبار حضور والیبال ایران در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال به‌زودی فراموش شد اما گویی دوباره مشکلات قدیمی ایران و آمریکا در موضوعات مختلف ازجمله ورزش سر بازکرده و به‌نظر می‌رسد که تیم ملی حالا دوباره برای رفتن به آمریکا در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال با مشکلاتی روبه‌رو است. داستان از این قرار است که با توجه به اینکه صدور ویزای آمریکا برای ملی‌پوشان والیبال ایران دارای یک پروسه بلندمدت است و در سال‌های گذشته آنها مجبور بودند برای اخذ ویزای این کشور به سفارت آمریکا به دوبی بروند. این بار فدراسیون والیبال اعلام کرده بازیکنانی که قبلا برای مصاحبه و انگشت‌نگاری به سفارت آمریکا در دوبی رفتند دیگر این کار را تکرار نخواهند کرد. این در حالی است که در کمتر از یک ‌ماه پیش فدراسیون والیبال اعلام کرد؛ پس از اجلاس فدراسیون جهانی که افشین داوری و سعید درخشنده در آن حضور داشتند، مسئولان فدراسیون ایران اعلام کردند که رایزنی‌های خوبی با مسئولان FIVB و فدراسیون آمریکا داشتند تا مشکلی برای دریافت ویزای این کشور رخ ندهد. امیر خوش‌خبر، سرپرست جنجالی تیم ملی که بعد از آنکه توسط احمد ضیایی رئیس سابق فدراسیون از کار کنارگذاشته شده بود، حالا با قدرت بیشتری به کار سابقش برگشته است در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها می‌گوید که حضور تیم ملی در دوبی برای اخذ ویزا منطقی نیست: «سفارت آمریکا برای روزهای دوم، سوم و چهارم به ما وقت داده و خواسته تا بازیکنان را در گروه‌های 10نفره به دوبی اعزام کنیم. ما هم به سفارت اعلام کردیم که منتظر کمک فدراسیون والیبال آمریکا هستیم، چون منطقی نیست که ما یک هفته تمرینات را تعطیل کنیم، بیش از 500میلیون تومان هزینه کنیم و در نهایت هم آن چیزی نشود که دل‌مان می‌خواهد. ضمن اینکه آمریکایی‌ها 3 سال میزبان هستند و ما اگر این روال را بپذیریم باید 3 سال آن را تکرار کنیم.» او در عین حال به صراحت و با تأکید گفته است که « والیبال ایران نمی‌تواند در این شرایط اقتصادی بودجه زیادی صرف کند و قطعاً به دوبی نمی‌رویم.‌ ای‌کاش سال قبل هم این کار را می‌کردیم.» 
نکته مهم‌تر در این فضایی که امیر خوش‌خبر در رسانه‌ها ایجاد کرده است، خبری است که سایت فدراسیون در میانه فروردین با عنوان رایزنی خوب افشین داوری با رئیس فدراسیون والیبال آمریکا از آن یاد کرده است. افشین داوری برخلاف موضع تند و عجیب سرپرست تیم ملی در گفت‌وگو با فارس به‌عنوان مسئول بالاتر خوش‌خبر می‌گوید که به هیچ وجه بحث نرفتن تیم ملی به آمریکا مطرح نیست: «برخلاف صحبت‌هایی که مطرح شده بحث نرفتن به مرحله نهایی مطرح نیست. ما اقدامات اولیه را انجام داده‌ایم و از سفارت هم خواسته‌ایم تا همان رفتاری را با ما بکند که ما برای حضور آمریکایی‌ها در ایران کردیم.» او به رایزنی‌های خودش در لوزان سوئیس در حاشیه اجلاس فدراسیون جهانی هم اشاره کرد و حتی گفت که وقت سفارت و مبلغ مورد نظر برای اخذ ویزا پرداخت شده است: «ما رایزنی‌هایی داشتیم و این موضوع را همچنان پیگیری می‌کنیم. دبیر فدراسیون والیبال آمریکا در لوزان قول مساعد داد تا شرایط را فراهم کند و ما امیدوار هستیم تا رفتاری با ما کنند که ما در گذشته با آنها کردیم. ما هم تلاش می‌کنیم از این فرصت به سود والیبال ایران استفاده و صرفه‌جویی کنیم. هم‌اکنون از سفارت نوبت گرفته‌ایم و رقم ابتدایی را هم واریز کرده‌ایم. صحبت‌های خوبی هم انجام شده و امیدوارم روند دریافت ویزا همانطور که مدنظر ماست انجام پذیرد.»
موضع تند امیرخوش‌خبر در ماجرای دریافت ویزا از سفارت آمریکا در دوبی برای تیم ملی والیبال گرچه در کنار آن مسائلی چون شرایط اقتصادی و صیانت از ‌شأن و مرتبه تیم ملی والیبال ایران مطرح است، کمی عجولانه به‌نظر می‌رسد ضمن اینکه سرپرست فدراسیون والیبال هم با این مسئله مخالف است و می‌گوید کارهای مقدماتی طبق روال انجام شده است. به‌نظر می‌رسد که شلوغ‌کاری خوش‌خبر خدشه‌ای به حضور تیم ملی والیبال ایران در آمریکا نخواهد زد و مقامات بالاتر اهمیت حضور ایران در مسابقات لیگ ملت‌های جهان را با تمام مشقت‌هایش برای سفر به آمریکا درک می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید