• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53196
+
-

دستور ویژه رئیس جمهوری برای خوزستان

رئیس‌جمهوری در خوزستان: باید همه همت دولت را به کار بگیریم و اسباب و وسایل زندگی مردم سیل‌زده را تامین کنیم

پیگیری
دستور ویژه رئیس جمهوری برای خوزستان

پیشروی سیل در خوزستان تا جایی بوده که رئیس‌جمهوری برای بار دوم راهی این استان شد تا از نزدیک در جریان وضعیت آن و سیل‌زده‌ها قرار گیرد. وی پیش از خوزستان، در سفری چندساعته، از مناطق لرستان نیز بازدید کرد.
به گزارش همشهری، دکتر «حسن روحانی» شنبه هفته جاری عازم خوزستان شد و از مناطق سیل‌زده دیدن کرد، به دیدار با مردم ساکن در اردوگاه‌ها پرداخت، از مناطق سیل‌زده بازدید هوایی انجام داد و همچنین در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان حضور یافت.رئیس‌جمهوری بعدازظهر شنبه (31 فروردین) از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شد و در این سفر وزیران کشور، نیرو، کشاورزی، اطلاعات و راه‌ و شهرسازی و رئیس دفترش وی را همراهی کردند. وی پس از آن راهی اهواز شد و از وضعیت سیل‌زدگان مستقر در اردوگاه اسکان اضطراری در ورزشگاه تختی اهواز دیدن کرد. وی سپس به همراه برخی از وزرای دولت به صورت هوایی از مناطق سیل‌زده اطراف شهر اهواز دیدن کرد.روحانی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان خواستار برآورد سریع خسارات سریع این استان شد.


اولین قدم را خود مردم برداشتند

رئیس‌جمهوری روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان هم حضور یافت و گفت: خسارات سیل خیلی زیاد و عظیم است. امروز با هلیکوپتر به 3 استان لرستان، ایلام و خوزستان رفتیم. دریاچه سد کرخه را نیز در کنار اهواز و تالاب شادگان بازدید کردیم.
روحانی با اشاره به این‌که مردم بسیار خوب و باروحیه و صبور هستند، تصریح کرد: در بخشی از پلدختر تمام خانه‌ها از بین رفته و قاعدتا در آن منطقه باید منازل را جابه‌جا کرد. خیلی فشار سنگینی است که طرف خانه و زندگی داشته و یکباره خانه‌اش منهدم شده و همه وسایلش از بین رفته است. با وجود مشکلات بسیار، مردم روحیه خوبی داشتند.
وی افزود: بار سنگینی بر دوش دولت و نیروهای مسلح گذاشته شده است ولی هیچ تردیدی ندارم که ملت ایران این بار را به خوبی بر زمین خواهد گذاشت. امیدوارم که دولت بتواند به خوبی از این آزمون سربلند بیرون بیایم.

روحانی با اشاره به بازدید خود از اردوگاه اسکان اضطراری سیل‌زدگان در ورزشگاه تختی اهواز عنوان کرد: اردوگاه اهواز را ساعاتی قبل بازدید کردم که عده‌ای از خانواده‌ها در اردوگاه بودند. روستاهای آبگرفته هنوز شرایط بازگشت را ندارند اما همه از خدمات هلال احمر و رسیدگی‌های آن که شبانه‌روز تلاش و فعالیت می‌کند، رضایت دارند. هرچند همه پای کار بودند، ولی اولین قدم را جوانان و خود مردم برداشتند.


برآورد سریع خسارت‌ها

دکتر روحانی بیان کرد: در عین حال، امروز به بعد برای ما بسیار مهم است. من فکر می‌کنم که تا اینجا مردم بالاترین نمره را دارند و بعد هم دولت، نیروهای مسلح و غیره پشت سر مردم نمره قابل قبولی در این حادثه گرفته‌اند.
وی ادامه داد: هوا از امروز به بعد در خوزستان گرم می‌شود و مردم در چادر و کمپ هستند و این خیلی سخت است.

روحانی گفت: برآورد خسارت باید هرچه سریع‌تر انجام شود. شاید بگویند که شرایط مشکل است و آبگرفتگی مانع بازدید است ولی خانه‌ها، مغازه‌ها، مراکز تولیدی و بخش‌های مختلف کشاورزی و بخش‌هایی که خسارات آنها روشن و واضح است، باید سریع‌تر خسارتشان تعیین و پرداخت شود.رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که موضوع اسکان مردم در اولویت قرار دارد، افزود: رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد برای خوزستان تا الان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است تا مردم بتوانند خانه‌های خود را بازسازی کنند.

وی اظهار کرد: در تمام استان‌هایی که مردم دچار مشکل هستند، باید بدانیم برای پرداخت خسارت با چه گرفتاری‌های مالی مواجه هستیم. باید به همه کمک کنیم اما مد نظر هم قرار بدهیم که بیمه‌نشده‌ها با افراد بیمه‌شده یکسان نباشند. از طرفی، باید خسارت را سریع‌تر پرداخت کنیم.


افزایش تاب‌آوری کشور در برابر حوادث

رئیس‌جمهوری گفت: فرمانده کار نوسازی، بازسازی و جبران خسارت‌ها وزیر کشور است که قرارگاه و کمیته‌های تعیین خسارت، بازسازی و نوسازی، اطلاع‌رسانی، اجتماعی و بهداشتی، نظارت و ارزیابی و همچنین تولید و اشتغال را تشکیل داده است.روحانی ادامه داد: باید همه همت دولت را به کار بگیریم و به جای دادن پول، اسباب و وسایل زندگی را برای مردم تامین کنیم. حتی‌الامکان با تولیدکنندگان صحبت کنیم و همه آنها، وزارت صمت و کارخانه‌ها پای کار بیایند و کاری کنیم که مردم کمترین دغدغه را داشته باشند و به آنها یاری برسانیم.وی تصریح کرد: در مساله آب‌بها هم استان‌های درگیر سیلاب باید تخفیف و بخشودگی داشته باشند. به بانک‌ها هم تاکید کرده‌ایم مردمی که اقساطی را بدهکار هستند، اکنون شرایط پرداخت آن را ندارند. همه باید یاری کنیم تا از این گرفتاری‌هاعبور کنیم.

روحانی همچنین گفت: باید تاب‌آوری کشور را در برابر حوادث مختلف افزایش دهیم. سیل، ریزگرد، زلزله و هر حادثه‌ای نیازمند افزایش تاب‌آوری کشور است. هیات رسیدگی از اساتید دانشگاه تشکیل شده است که باید راه‌حل‌های اساسی در زمینه پیشگیری به ما ارائه دهند.
وی تاکید کرد: یکی از مسائل مهم برای کنترل سیل خوزستان، لایروبی اروندرود است که در ۳۰ سال گذشته آن را با کشور عراق بالا پایین می‌کردیم. حداقل خود من موضوع آن را با 3 دولت مالکی، عبادی و دولت فعلی یعنی عادل عبدالمهدی دنبال کرده و در سفر اخیر به توافق رسیده‌ایم که باید هرچه سریع‌تر لایروبی اروند در دستور کار قرار بگیرد.
روحانی گفت: لایروبی اروندرود تاثیر بسیاری بر کشیدن سیلاب و حرکت آن به سمت دریا دارد. البته لایروبی کارون هم مهم است.


بازسازی جاده‌ها پس از فروکش کردن آب

وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان این‌که به جز خوزستان، در دیگر استان‌های سیل‌زده کار بازسازی را آغاز کرده‌ایم، گفت: در خوزستان هنوز به فاز بازسازی راه‌ها وارد نشده‌ایم چراکه تا وقتی آب فروکش نکند، نمی‌توانیم وارد عمل شویم. 
«محمد اسلامی» روز شنبه در حاشیه بازدید از محور مسدود اهواز - آبادان اظهار کرد: اولویت اول دولت، براساس تصمیم ستاد مدیریت بحران کشور، حفظ جان مردم و ایمن‌سازی مناطق مسکونی بود. در مناطقی نیز که امکان ایمن‌سازی آنها وجود نداشت، تصمیم گرفته شد، برای حفظ جان مردم، به تخلیه منازل اقدام شود.

وی با بیان این‌که حفظ جان مردم مهم‌ترین اقدامی بوده که تاکنون در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ایمن‌سازی نقاط مد نظر در بسیاری از مناطق جواب داد و توانستیم جان مردم را از سیلاب نجات دهیم.
اسلامی با اشاره به این‌که در بارش‌های اخیر از خشکسالی رها شدیم و سرزمین‌های ما سیراب شد، عنوان کرد: نکته مهمی که در دستور کار است، هدایت و حرکت آب به سمت تالاب‌ها و رودخانه‌های بزرگ و خلیج فارس است.
وی ایمن‌سازی راه‌ها را یکی از اولویت‌ها دانست و گفت: بازگشایی راه‌های مسدودشده نیز یکی دیگر از اقدامات مهم ما به شمار می‌رود که باید با سرعت بیشتری در مناطق سیل‌زده انجام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: جاده اهواز - آبادان به صورت کامل زیر آب رفته است و همکاران ما سعی دارند با هزار دستگاه ماشین‌آلات و هماهنگی ستاد مدیریت، آب را هدایت کنند تا امکان تردد در این محور فراهم شود.
اسلامی بیان کرد: برای بازسازی منازل شهری و روستایی اعتبارات لازم پیش‌بینی و همچنین ارائه کمک‌های معیشتی، تعمیری و بازسازی نیز مصوب شده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به مسدود شدن برخی از محورهای خوزستان بر اثر وقوع سیل عنوان کرد: برای جاده‌هایی که در خوزستان مسدود شده‌اند، مسیرهای جایگزین پیش‌بینی شده است.


کاهش تعداد اردوگاه‌های سیل‌زدگان 

همچنین، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از کاهش تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری جمعیت هلال احمر این استان از 92 به 42 اردوگاه خبر داد و گفت: دلیل این کاهش، فروکش کردن آب در برخی از مناطق و بازگشت تعدادی از مردم به خانه و زندگی خویش است.

«علی خدادادی» اظهار کرد: از چهارم فروردین تاکنون درمجموع 92 اردوگاه اسکان اضطراری برپا شده است و 148 هزار و 500 نفر از خدمات اسکان اضطراری و موقت جمعیت هلال احمر خوزستان بهره‌مند شده‌اند.
وی افزود: الان 4 اردوگاه در اهواز، 3 اردوگاه در باوی، 5 اردوگاه در حمیدیه، 5 اردوگاه در شادگان، 14 اردوگاه در شوش، 7 اردوگاه در رامهرمز و یک اردوگاه درهر کدام از شهرستان‌های کارون، هویزه، دشت ‌آزادگان و هفتکل فعال هستند و به افراد آسیب‌دیده از سیل خدمت‌رسانی می‌کنند.


آمادگی اهواز برای دبی بالای رودخانه‌ها

فرماندار اهواز نیز در گفت‌وگویی با اشاره به بارندگی‌های پیش‌رو گفت: تحکیم سیل‌بندها در حال انجام است و اهواز برای دبی بسیار بالا آماده شده است. 
«جمال عالمی نیسی» اظهار کرد: در حال حاضر دبی رودخانه دز 1150 متر مکعب بر ثانیه و دبی رودخانه کارون 1600 متر مکعب بر ثانیه تنظیم شده است و حجم آب رودخانه کارون در روزهای آینده کاهش می‌یابد. 

وی با بیان این‌که تلاش می‌شود اهواز به حالت عادی برگردد، افزود: روان‌آب‌ها اهواز را تهدید می‌کردند اما با تقسیم کاری که انجام شد، دژ محکمی در کانال سلمان ایجاد شد که از لحاظ جلوگیری از سرریز آب به سمت اهواز اطمینان‌بخشی بالایی ایجاد کرد.عالمی نیسی با اشاره به بارندگی‌های پیش ‌رو گفت: تحکیم سیل‌بندها در حال انجام است و اهواز برای دبی بسیار بالا آماده شده و به اطمینان‌بخشی بالایی رسیده‌ایم.وی اضافه کرد: از چند روز پیش خروجی سدها کاهش یافته است تا تخلیه آب بهتر انجام شود. امیدواریم در 2 تا 3 روز آینده، با گذر از این لحظات اهواز، و اطراف آن به حالت عادی برگردد.


مرز چذابه تا اطلاع ثانوی تعطیل است

سرپرست گمرک چذابه هم از تعطیلی مرز چذابه تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: مرز چذابه به علت آب‌گرفتگی تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد.
«رامین هندیجان‌زاده» بیان کرد: از 19 فروردین امسال، با تصمیم مدیریت بحران، تعطیلی یک هفته‌ای مرز چذابه مصوب شد ولی به دلیل فروکش نکردن آب در جاده‌های منتهی به آن و حتی اضافه شدن آب ورودی به مسیرها، این محدودیت و تعطیلی مرز تداوم پیدا کرد.وی افزود: در حال حاضر شاهد آبگرفتگی در مسیر از دهلاویه و بستان به سمت چذابه تا پارکینگ شهرداری در مرز هستیم.سرپرست گمرک چذابه گفت: به تاجران و فعالان اقتصادی برای صادرات توصیه می‌شود که از مرزهای جایگزین استفاده کنند.وی ادامه داد: زمان بازگشایی چذابه و اطلاعات تکمیلی به منظور فعالیت دوباره این مرز متعاقبا اعلام می‌شود.


خطر بیخ گوش آبادان و خرمشهر

از سوی دیگر، آبادان و خرمشهر به دلیل سرریز شدن سدهای عراق در معرض خطر سیل هستند. پیشروی روان‌آب‌های عراق به سمت این 2 شهر به گونه‌ای است که 2 روز پیش در این شهرها آماده‌باش اعلام شد. در آبادان مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل احتمال وقوع سیل شنبه 31 فروردین تعطیل اعلام شدند.خرمشهر این روزها مدام دچار مد آب است. به گفته مسئولان، مد اکبر موج‌هایی به ارتفاع بیش از ۲ متر در ورودی اروندرود تشکیل داده و در حال رسیدن به شهرستان خرمشهر است. این مد، سطح آب اروندرود را نیز حدود 10 سانتیمتر افزایش می‌دهد. البته، به گفته مسئولان، تمامی تدابیر برای ایمن کردن آبادان و خرمشهر اندیشیده شده است و جز در روخانه کارون که سواحل آن دچار آبگرفتگی شده‌اند، هیچ مشکلی این 2 شهر را تهدید نمی‌کند.


برخی مناطق خرمشهر در خطر هستند

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآور شدن شرایط خطرآفرین و بحرانی برخی روستاهای خرمشهر و مینوشهر، خواهان تحکیم بیشتر سیل‌بندها شد.«عبدالله سامری» اظهار کرد: در منطقه نزدیک سه‌راه جفیر شب گذشته سیل‌بند شکسته شد. این شکستگی که عرضش تنها یک متر بود و می‌شد با ۵۰ تا ۱۰۰ گونی رفع شود، حالا - به خاطر اهمال سازمان‌های آب و برق و جهاد کشاورزی - حالت بحرانی به خود گرفته است.
سامری خواهان همکاری تمام دستگاه‌ها برای رفع این شکستگی و جلوگیری از پیشروی بیشتر آب شده است.

نماینده خرمشهر در مجلس از مینوشهر به عنوان دیگر نقطه در معرض خطر در شهرستان خرمشهر یاد کرد و گفت: در جزیره مینو نیز منطقه بحرانی است و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.سامری توضیح داد: تا زمانی که خاکریز در مینوشهر برداشته نشده بود، خطر خاصی این منطقه را تهدید نمی‌کرد اما اکنون خاکریز برداشته شده و منطقه در معرض خطر است.وی خواهان تقویت هرچه بیشتر سیل‌بندهای مینوشهر با کمک جهاد نصر و منطقه آزاد شد.


همراه شدن مد اکبر با روان‌آب‌ها در آبادان

فرماندار ویژه آبادان نیز گفت: در حال حاضر همراه شدن مد اکبر با روان‌آب‌ها شرایط را در این شهرستان غیرقابل پیش‌بینی کرده است.«زین‌العابدین موسوی» با تا کید بر این‌که در اروندکنار هیچ کسی را جابه‌جا نکرده‌ایم، افزود: مد پیشین شرایط تلخی را برای مردم اروندکنار ایجاد کرد اما این بار آماده مقابله با هر بحرانی هستیم.وی تصریح کرد: مد فعلی بسیار بیشتر از مد قبلی است و ما باید خود را برای مد اکبر آماده کنیم تا اروندکنار از مشکلات احتمالی حفظ شود.
فرماندار ویژه آبادان با بیان این‌که در تماس با مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان وی را از وقوع مدهای پیشِ رو مطلع کرده است، گفت: این مدها هر ۲۵ سال یک بار رخ می‌دهد و باید مراقب بود. باید درباره موقعیت مدهای پیش رو، با توجه به مد ۲۰ روز پیش، تصمیم‌های خود را برای بستن نهرهای اروند عملیاتی کنیم.

باران در خوزستان
مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی اوج فعالیت سامانه بارشی تا امروز (دوشنبه) خبر داد.
«محمد سبزه‌زاری» بیان کرد: با توجه به حاکمیت سامانه بارش‌زا تا اواخر دوشنبه وقوع رگبار، رعد و برق و تگرگ در مناطق شمال، شمال شرق، ارتفاعات و حوضه‌های آبریز استان پیش‌بینی می‌شود.
وی افزود: در این مدت در دیگر نقاط خوزستان بارندگی به صورت پراکنده دور از انتظار نیست. همچنین در این ایام در بعضی ساعات وزش باد قابل ملاحظه را خواهیم داشت.


بازسازی مدارس تخریبی تا قبل از مهرماه ۹۸

معاون وزیر آموزش و پرورش هم از بازسازی مدارس تخریبی خوزستان تا قبل از مهرماه ۹۸ خبر داد و گفت: بر اساس ابلاغ مقام عالی وزارت و قول مساعدت رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، همه ۱۰۶ مدرسه تخریبی خوزستان تا قبل از مهرماه ۹۸ بازسازی و آماده بهره‌برداری خواهندشد. 

«مجتبی زینی‌وند» در حاشیه بازدید از آموزشگاه متوسطه دوم طاهره شهرستان حمیدیه اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های گسترده‌ای برای جبران وقفه تحصیلی ایجادشده ناشی از سیل دارد‌. 
وی توضیح داد: همه نیازمندی‌های دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده از قبیل میز، نیمکت، نوشت‌افزار، پوشاک، رایانه و سایر تجهیزات سخت‌افزاری شناسایی شده و همه این اقلام در حال توزیع بین مناطق درگیر سیلاب است. 
زینی‌وند اضافه کرد: سازمان سنجش آموزش کشور سهمیه ویژه‌ای برای دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده اختصاص داده است. با نیازسنجی صورت گرفته از مناطق، کتاب‌های کمک‌درسی دانش‌آموزان کنکوری مناطق سیل‌زده نیز به صورت کامل تامین خواهد شد. 


مردم و دولت کنار هم

رئیس‌جمهوری، پیش از سفر به خوزستان، به استان لرستان نیز سفری داشت که در آن از مناطق سیل‌زده ازجمله شهرستان پلدختر بازدید و با مردم از نزدیک گفت‌وگو کرد.
دکتر روحانی همچنین در جلسه شورای مدیریت بحران لرستان شرکت و تاکید کرد: ظرف ۶ ماه یک گزارش ملی در زمینه سیل تهیه خواهد شد.
وی با اشاره به خسارات سیل لرستان گفت: ما دوازدهم فروردین که با استاندار صحبت می‌کردیم و من راجع به پلدختر سوال کردم، شب بود و ایشان گفتند که ارتباط ما قطع است و ما خبر نداریم و احساس خطر می‌کنیم. من خیلی نگران شدم، مقداری قرآن خواندم و دعا کردم و شب چند بار بیدار شدم و تا صبح که اول وقت بیدار شدم و تماس برقرار شد و متوجه شدیم که الحمدلله تلفات جانی نبوده ولی خسارات مالی زیاد بوده است.

روحانی با بیان این‌که از یک جمع و هیات بلندپایه‌ از اساتید و متخصصین خواستم مساله سیل و سیلاب ایران را دقیقا بررسی کنند، اضافه کرد: ظرف ۶ ماه یک گزارش ملی در این زمینه تهیه خواهد شد و این موضوع به دولت ربطی ندارد، همه اساتید و کارشناسان به هر نظری رسیدند، ما انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به این‌که با یک بارندگی مواجه بوده‌ایم که در ۱۰۰ سال نظیر نداشته است، ادامه داد: ما در عمر خودمان چنین بارندگی را ندیده بودیم. بیشتر از ۲۴ استان ما همزمان درگیر سیل شدند. همه استان‌ها گرفتار شدند و نمی‌توانستند به بغل‌دستی کمک کنند. شرایط فوق‌العاده‌ای پیش آمده است.

روحانی بیان کرد: در مساله سیل ما از خدمت رهبری درخواست کردیم که از صندوق توسعه ملی هم بتوانیم استفاده کنیم. ایشان پاسخی دادند تقریبا مفصل و بسیار دقیق و در این پاسخ راهنمایی کردند که دولت چه اقداماتی باید انجام دهد. در کلیت هم قبول کردند هرچه لازم باشد موافقم پرداخت شود.وی افزود: بلافاصله، طبق یک دستورالعمل و فرمانی، وزیر کشور را مسئول کل نوسازی‌ها و بازسازی‌ها کردم. رهبری هم در آن نامه نظرشان این بود که یک نفر را مسئول کنید و فرمانده کار شود و همه تبعیت کنند. وزیر کشور این کار را آغاز کردند و قرارگاه تشکیل دادند.

روحانی بیان کرد: ما از شنیدن کلمه قرارگاه خوشحال می‌شویم، یعنی کار موقت. ستاد یک چیز دائمی است، اما قرارگاه یک چیز موقت است. ایشان که قرارگاه تشکیل داد، خوشحال شدیم که زود موضوع جمع می‌شود. یعنی ظرف ماه‌های آینده باید هم ترمیم و هم احداث خانه‌ها توسط بنیاد مسکن که همیشه بار بر دوشش است، انجام شود. ان‌شاء‌الله هرچه سریع‌تر این کار صورت بگیرد چراکه برای مردم رنج و زحمت بسیاری دارد.

رئیس‌جمهوری با بیان این‌که هرچه سریع‌تر باید بتوانیم هم خسارات را برآورد و هم پرداخت کنیم، گفت: برای ما به عنوان دولت کار آسانی نیست، ولی این کار را انجام می‌دهیم. به مردم قول داده‌ایم و در کنار مردم هستیم. دولت، نیروهای مسلح، نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای مردمی، علما، ائمه جمعه و طلاب در این سیل حضور فعال داشتند که خیلی جالب بود. مردم این را حس می‌کنند که همه با هم هستیم. این حضور ما به عنوان نمایندگان ملت و دولت نشان می‌دهد که همدل هستیم.

وی با اشاره به جبران خسارات کشاورزان عنوان کرد: مطابق گزارش‌ها، محصول گندم ما - علی‌رغم خسارات - از پارسال بیشتر می‌شود که این نعمت خداوند است. امسال به خرید گندم نیازی نداریم و خودکفا خواهیم بود. ۴ سال است پشت سر هم در گندم خودکفا هستیم. کشاورزان ما خسارت دیده‌اند و باید به هر نحوی می‌توانیم جبران ‌کنیم. بیمه کمک می‌کند و ما هم در کنار جهاد کشاورزی و مردم و کشاورزان هستیم. کشاورزان تولیدکننده‌های بسیار ارزشمندی هستند که مواد غذایی ما را تولید می‌کنند.
روحانی گفت: قولی که می‌توانم بدهم، این است که دولت یادش نمی‌رود. مردم مطمئن باشند همه ما مسئول هستیم و در حد امکان و توانمان جبران می‌کنیم. البته خود مردم هم باید جبران کنند. دولت در حد خودش کار می‌کند و همه مردم هم باید پای کار بیایند.


بازسازی منازل سیل‌زدگان در پی تثبیت شرایط 

استاندار لرستان نیز در این جلسه اعلام کرد: عملیات بازسازی مناطق سیل‌زده بعد از تثبیت شرایط و پاک‌سازی مناطق آغاز می‌شود.«موسی خادمی» با بیان این‌که سیل در این استان به‌ویژه در پلدختر و خرم‌آباد آسیب‌های شدیدی به پل‌ها، راه‌ها و منازل مسکونی وارد کرده است، تصریح کرد: در برخی مناطق مانند پلدختر جریان سیل، علاوه بر خانه‌ها، به زمین‌های محل آنها هم آسیب رسانده است به نحوی که امکان ساخت‌ و‌ ساز مجدد در این زمین‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به گرم شدن تدریجی هوا در این منطقه، زندگی مردم را در فاصله زمانی اسکان موقت تا اسکان دائم یکی از مهم‌ترین مسائل عنوان کرد و افزود: برخی از هموطنان ما در این استان نه‌تنها خانه خود را از دست داده‌اند، بلکه حتی زمین محل خانه‌شان نیز از بین رفته است. همان‌طور که رئیس‌جمهوری بیان کردند، لازم است زمینی جداگانه برای این افراد در نظر گرفته شود، اما این کار نباید زیاد طول بکشد.
وی با تاکید بر لزوم تسریع اختصاص منابع برای ترمیم زیرساخت‌هایی مانند پل‌ها و جاده‌ها گفت: هنوز برخی از خانه‌ها به طور کامل از گل و لای تخلیه نشده‌اند و اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توان از تعدادی از این خانه‌ها برای اسکان موقت استفاده کرد.


خسارت‌های سیل به پلدختر 

همچنین، نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی در جلسه یادشده گفت: سیل بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف شهرستان پلدختر ازجمله زیرساخت‌ها، کشاورزی، پل‌ها و... خسارت وارد کرده است.
«حمیدرضا کاظمی» افزود: جاده خرم‌آباد - پلدختر هم در سیل اخیر دچار خسارت جدی شده است. 


حال نامساعد روستای چم‌مهر

سیل فروردین امسال خسارت‌های بسیاری به روستاهای لرستان هم وارد کرد. یکی از این روستاها چم‌مهر است که به گفته مسئولان و کارشناسان دیگر قابل سکونت نیست و باید به طور کامل جابه‌جا شود.مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در این رابطه گفت: 26 هکتار زمین برای جابه‌جایی روستای چم‌مهر نیاز است. 

« رضایی» اظهار کرد: کار بازسازی در لرستان با ستادهای معین که از قبل استقرار پیدا کرده‎اند، بسته شده و استان اصفهان بازسازی شهرستان پلدختر و روستاهای بخش مرکزی آن را عهده‎دار شده است. رضایی ادامه داد: تامین زمین روستاهای چم‌مهر بالا و پایین باید تعیین تکلیف شود. این روستاها حدود 340 خانوار جمعیت دارند و یک روستای 15 خانواری هم هست که باید در کنار اینها تعریف و باید جابه‌جا شود. 
وی بیان کرد: برای جابه‌جایی آنها سایتی مناسب در سه‌راهی چم‌مهر وجود دارد که اراضی آن ملی است اما آماده‌سازی آن زمان‎بر خواهد بود. 
«جاسم محمدی» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان نیز با اشاره به این‌که در روستای چم‌مهر 44 خانواده تحت پوشش کمیته امداد وجود دارد، گفت: کمیته امداد آمادگی لازم را برای ساخت منازل افراد تحت پوشش خود دارد.


رئیس‌جمهوری در ایلام

رئیس‌جمهوری همچنین به منظور بازدید از مناطق آسیب‌دیده شهرستان سیل‌زده دره‌شهر، سفری هم به این منطقه از استان ایلام داشت و از بخش ماژین دره‌شهر که بیشترین آسیب را از سیل اخیر دیده است، بازدید کرد. وی در این بازدید از اهتمام ویژه دولت برای جبران خسارت‌ها خبر داد.


خسارت سیل به کشاورزی دره‌شهر

رئیس اداره جهاد کشاورزی دره‌شهر گفت: سیل اخیر علاوه بر راه‌ها، ابنیه و پل‌های کوچک و بزرگ، خسارت بسیاری به بخش کشاورزی هم وارد آورده است.«طیار فیلی» اظهار کرد: آبگرفتگی طولانی مزارع در حاشیه رودخانه سیمره موجب شد بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی که تنها منبع معیشت مردم بود، زیر گل و لای مدفون شود و از بین برود. وی افزود: همچنین طغیان رودخانه‌های فصلی در بالادست اراضی کشاورزی حجم زیادی از روان‌آب‌ها را وارد مزارع کشاورزی کرد.

این مسئول تاکید کرد: بیش از 3500 هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان که در آستانه برداشت محصول بودند، به طور جدی خسارت دیده‌اند که بیشترین خسارت‌ها در حاشیه رودخانه سیمره، مسیرهای آبگیر و رودخانه‌های فصلی بوده است.
فیلی گفت: کمک به بازسازی شبکه‌های انتقال آب و جاده‌های بین مزارع موجب بهبود اوضاع در مزارع آسیب‌دیده برای فصل دوم کشت می‌شود. 
پاک‌سازی اراضی کشاورزی مدفون شده زیر گل و لای و ارزیابی خسارت وارد شده از مهم‌ترین مطالبات کشاورزان به شمار می‌روند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید