• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53194
+
-

گلایه اردبیلی‌ها از کمبود پزشک متخصص

مدیر اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: شهروندان شکایت از پزشکان را به سامانه 190 گزارش کنند

درمان
گلایه اردبیلی‌ها از کمبود پزشک متخصص

پوپک قاسمی|‌ اردبیل- خبرنگار:

توزیع مناسب نیروی انسانی بخش سلامت بر بهبود شاخص‌های بهداشتی و درمانی جامعه اثر دارد و سیاستگذاران و مدیران بخش سلامت  باید به نیاز جامعه در توزیع متخصصان پزشکی نیز توجه ویژه داشته باشند.  در استان اردبیل با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر از گذشته دور اهالی استان برای درمان بیماری‌ها به استان‌های همجوار و پایتخت سفر می‌کردند و ترجیح می‌دادند دوره‌های درمان خود را در شهرهایی از جمله تبریز و تهران سپری کنند. این مساله از سوی مردم اردبیل به دلیل کمبود پزشک متخصص عنوان می‌شود. 


بی‌مهری به حوزه درمان اردبیل

یکی شهروند اردبیلی می‌گوید: با وجود تجهیز و افزایش سطح خدمات پزشکی در استان اردبیل، اما همچنان نقص‌هایی در ارائه خدمات به بیماران وجود دارد.  
«رسول فهیمی» با اشاره به این‌که اردبیل در برخی از موارد، مورد بی‌مهری‌های زیادی واقع شده است، عنوان می‌کند: تأمین نشدن برخی از خدمات پزشکی و تجهیز امکانات اولیه مشکلی است که طی این سال‌ها وجود داشته و هنوز هم برطرف نشده است. به عنوان نمونه در حوزه چشم‌پزشکی متخصص جراحی‌هایی مانند قرنیه و شبکیه در استان وجود ندارد.

  این شهروند ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش بیماران دیابتی و سایر جراحی‌های مرتبط با این بیماری که چشم را مورد هدف قرار می‌دهد، نیاز به تامین پزشک متخصص در این حوزه بسیار ضروری است. اما به دلیل کمبود پزشک در اردبیل برای قرار دادن تنها یک لنز در چشم، بیماران باید به شهرهای دیگر مراجعه کنند و علاوه بر پرداخت هزینه‌های گزاف جراحی، متحمل هزینه‌های مضاعف مراجعه به شهرهای اطراف مثل تبریز و تهران هم شوند. این مشکلات البته فقط مربوط به حوزه بیماری‌های چشم نیست و در برخی زمینه‌ها مانند اطفال، قلب و بیماری‌های صعب‌العلاج هم از نبود پزشک رنج می‌کشیم.  فهیمی با اشاره به این‌که در حال حاضر تامین پزشک یا پزشکان متخصص مهم‌ترین خواسته مردم استان است، عنوان می‌کند:‌ از مسئولان حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار داریم زمینه حضور پزشک یا پزشکانی با تخصص‌هایی که در استان لازم است را فراهم کنند و امکانات مورد نیاز نیز سریعا تأمین شود تا مردم استان از این لحاظ با کمبودی مواجه نشوند. همچنین سایر نیازهای پزشکی استان به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد تا رنج سال‌های طولانی مردم اردبیل برای استفاده از خدمات پزشکی تمام شود. 


مشکل نوبت‌دهی پزشکان متخصص اردبیلی

یکی از شهروندان اردبیلی هم می‌گوید: نوبت گرفتن از پزشکان متخصص اردبیل برای مواقعی که بیمار حال چندان خوشی ندارد، بسیار مشکل است چراکه اغلب برای چند ماه آینده نوبت می‌دهند و نمی‌توان منتظر این مدت طولانی برای درمان بیماری خاص مانند ناراحتی قلبی یا مغز و اعصاب شد. این در حالی است که در تبریز بسیار راحت‌تر از اردبیل می‌توان نوبت ویزیت دکتر متخصص را دریافت کرد. همین مساله هم نشان از کافی نبودن پزشک متخصص و نظارت بر فعالیت آنها دارد.


وضع نامناسب تر شهرستان‌ها

مشکل کمبود پزشک متخصص در حالی در مرکز استان مطرح می‌شود که در شهرستان‌ها وضعیت نامناسب‌تر از مرکز استان است. «سعید بدری» یکی از اهالی شهرستان گرمی می‌گوید: کمبود پزشک متخصص باعث می‌شود بیماران برای مداوا به مرکز استان یا حتی مرکز کشور مراجعه کنند. این مساله در توان مالی اهالی شهرستان گرمی که از محروم‌ترین شهرهای استان است، نیست و برای تامین این هزینه‌ها بیماران و خانواده‌های آنها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. علاوه بر خطرات جاده‌ای، رفت‌وآمدهای مکرر و حتی هزینه اقامت در دیگر شهرها‌ هم باید به مشکلات مالی خانواده‌های بیماران اضافه کنید که در نبود پزشک متخصص و یا کمبود زمان حضورشان در این شهرستان رخ می‌دهد.


حضور 50 فوق‌تخصص در استان

هر چند طی سال‌های گذشته با انتشار برخی اخبار و اینفوگرافی در فضای مجازی، اردبیل به لحاظ وجود پزشکان متخصص به عنوان یکی از استان‌های رده آخری کشور مطرح شد، اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل همان زمان این آمار را رد و تکذیب کردند که البته حساسیت‌های افکار عمومی و آنچه از سوی مردم به عنوان گلایه از حوزه بهداشت و درمان در نبود پزشک متخصص مطرح می‌شود، همچنان وجود دارد.  

مدیر‌کل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت‌وگو با همشهری درباره جمعیت پزشکان استان می‌گوید: بر‌اساس آخرین آمار و اطلاعات رسمی موجود که قابل احصا در سازمان‌های نظام پزشکی هم هست، بالغ بر 181 پزشک متخصص و 50 پزشک فوق تخصص در استان در بخش دولتی و خصوصی و نهادهای عمومی نظیر تامین اجتماعی مشغول به کار هستند. 

«قدرت اخوان‌اکبری» با تاکید بر این‌که جایگاه اردبیل از نظر پزشکان متخصص در کشور چندان که بغرنج منعکس می‌کنند، نیست، می‌افزاید: علوم پزشکی استان اردبیل نهایت تلاش خود را برای استفاده از پزشکان متخصص برای مداوای بیماران استان می‌کند. وی با اشاره به همکاری خوب جامعه پزشکی استان اردبیل در اجرایی شدن طرح تحول سلامت اظهار می‌کند: ‌در سایه اجرای این طرح علاوه بر جذب نیروهای متخصص و فوق تخصص و تامین امکانات پاراکلینیکی و خدمات بستری سعی شده در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و بخش خصوصی پزشکان با نهایت ایثار بر سر بالین بیماران و افراد بستری‌شده حاضر شوند و نسبت به مداوای آنها تلاش کنند. 

اخوان اکبری به فرهنگ غلط بیماران در مراجعه به پزشکان خارج از شهرستان‌های محل سکونت و حتی مراجعه به متخصصان دیگر استان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: در بسیاری موارد با وجود پزشک متخصص در استان این فرهنگ نادرست جا افتاده است که برای مداوای بهتر به خارج استان یا به مرکز استان سفر می‌شود. این مساله بی‌شک موجب دلسردی پزشکان متخصص و فوق تخصص از حضور در مناطق محروم است، چراکه این عادت نا مطلوب در بسیاری از شهرهای استان وجود دارد و به‌رغم حضور متخصص، بیماران به دیگر شهرها از جمله اردبیل و تبریز مراجعه می‌کنند. 


فعالیت 544 پزشک متخصص در اردبیل

مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می‌گوید: 900 پزشک عمومی بدون مطب و 268 پزشک عمومی دارای مطب در استان فعالیت می‌کند. همچنین 363 پزشک متخصص بدون مطب و 181 پزشک دارای مطب در استان داریم که در 2 بخش خصوصی و دولتی به ارائه خدمات درمانی مشغول هستند.

«روزبه مقدم» در مورد بیمارستان‌های فعال استان عنوان می‌کند: 18 بیمارستان شامل 3 بیمارستان عمومی غیردولتی، 2 بیمارستان خصوصی و 13 بیمارستان خصوصی در استان وجود دارد و در کنار این بیمارستان‌ها مراکز دولتی نظیر مراکز خدمات سلامت شهری و روستایی، کلینیک‌های ویژه تخصصی و فوق تخصصی فعالیت می‌کنند. مقدم تعداد درمانگاه‌های عمومی و دندان‌پزشکی شبانه‌روزی فعال در استان را 45 واحد عنوان می‌کند و می‌افزاید: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف یا احساس نارضایتی در مراجعه به مطب‌ها و مراکز دولتی می‌توانند شکایت خود را با سامانه تلفنی 190 در میان بگذارند.


حمایت از حضور پزشکان متخصص در مناطق محروم

«اکبر بهنامجو» استاندار اردبیل می‌گوید: اجرای طرح خدمت پزشکان متخصص و فوق‌تخصص در مناطق محروم کشور یکی از برنامه‌هایی است که دولت برای رفع مشکلات مناطق محروم دنبال می‌کند. برای این هدف دولت طبق برنامه طرح تحول سلامت، تسهیلاتی را برای حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در این مناطق ارائه می‌کند. در استان اردبیل هم ضمن حمایت از حضور این پزشکان در مناطق محروم سعی در رفع موانع موجود داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید