• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53065
+
-

بهار زمستانی

باران و برف در ۲۳ استان ادامه دارد و در برخی از مناطق کشور شاهد کاهش ۱۰درجه‌ای هوا خواهیم بود

آب و هوا
بهار زمستانی


اولین ماه بهار به پایان رسید، اما در برخی استان‌های کشور شاهد آب و هوایی زمستانی هستیم. به گزارش همشهری، بارش برف از جمعه در آذربایجان ‌شرقی، آذربایجان‌ غربی و اردبیل آغاز و منجر به تعطیلی مدارس برخی شهرها در اولین روز هفته جاری شده است. البته طبق اعلام سازمان هواشناسی، بارش باران و برف طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ۲۳ استان ادامه دارد و در برخی از مناطق کشور شاهد کاهش ۱۰ درجه‌ای دما خواهیم بود.

اردبیل بیش از استان‌های شمال‌ غربی کشور با بارش برف غافلگیر شد.‌ ارتفاع برف در اردبیل از ۳۰ سانتی‌متر، خلخال از ۲۸سانتی‌متر، آلوارس سرعین از ۲۰سانتی‌متر، مشگین‌شهر از 10سانتی متر  و در ارتفاعات از 50 سانتی‌متر فراتر رفته است. گردنه‌های اسالم-خلخال، صائین و لنگان این استان هم پوشیده از برف است. اداره کل هواشناسی اردبیل اعلام کرده است بارش‌ها تا قبل از ظهر روز سه‌شنبه در بیشتر مناطق استان قابل ملاحظه خواهد بود. همچنین در مناطق مرکزی و جنوبی استان در طول شب و اوایل صبح به‌ویژه در روزهای سه‌شنبه و صبح چهارشنبه دمای هوا 4 تا 6 درجه زیر صفر خواهد رفت.

در آذربایجان‌ شرقی هم گرچه حجم برف از اردبیل کمتر بود، اما راه‌ ارتباطی بیش از 60 روستای شهرستان ورزقان را بست. ارتفاع برف در شهر خاروانا از توابع شهرستان ورزقان به بیش از 40 سانتی‌متر رسیده است. کاهش ۶ تا ۸ درجه‌ای دما و بارش برف در مناطق سردسیر به‌ویژه ارتفاعات مرزی آذربایجان‌ غربی هم هوا را در این استان زمستانی کرده است. با ورود سامانه بارشی به استان و احتمال بارش مجدد برف از امروز (دوشنبه)، بارش‌ها در مناطق سردسیر شمال استان و ارتفاعات مرزی به شکل برف پیش‌بینی می‌شود. با ورود این سامانه علاوه بر تشدید بارش‌های رگباری، با ورود هوای سرد عرض‌های شمالی شاهد افت محسوس دما در شمال غرب کشور خواهیم بود. با وجود این‌که بسیاری از استان‌های کشور در روزهای گذشته هوای بهاری را تجربه می‌کردند، پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد امروز (دوشنبه) بارش باران در ارتفاعات و بارش برف در نقاط سردسیر گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان ‌غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های البرز، قزوین، تهران و سمنان را شاهد خواهیم بود.

همچنین در خراسان ‌شمالی و برخی نقاط خراسان‌ رضوی، غرب کرمان، نیمه جنوبی فارس و شمال هرمزگان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. بارش باران و برف فردا (سه‌شنبه) در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان ‌شمالی، خراسان ‌رضوی و خراسان‌ جنوبی پیش‌بینی شده است. از اواخر امروز و همچنین فردا به دلیل وزش باد شدید احتمال خیزش گرد و خاک در شرق و جنوب شرق کشور وجود دارد. وزارت کشور هم با توجه به این بارندگی‌ها هشدارهایی به‌ویژه به دستگاه‌های اجرایی حاضر در مناطق سیل‌زده داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید