• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52688
+
-

فناوری‌ به کمک «حلقه دره» می‌آید

به گفته مسئولان امسال اعتبارات ویژه‌ای به حوزه پسماند و حل مشکلات حلقه‌دره اختصاص داده شده است

مدیریت پسماند
فناوری‌ به کمک «حلقه دره» می‌آید

زهرا اشرف‌زاده‌|  البرز - خبرنگار:


موضوع جمع‌آوری و دفن زباله در کلانشهر کرج به دلایل مختلف با نواقص و ایراداتی همراه بوده و حرکت در مسیر مدیریت سنتی نیز تبعات جبران‌ناپذیری را در ابعاد مختلف به وجود آورده است. به گفته اعضای شورای شهر کرج، در دوره‌های قبل مصوبه خاصی در حوزه پسماند وجود نداشته و اکنون شورای پنجم درصدد است تا برنامه عملیاتی راهبردی را برای مدیریت پسماند تهیه کند، زیرا  تکالیفی که قانون بر عهده شهرداری گذاشته به‌درستی اجرا نشده و در چند سال گذشته، شهر در این حوزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است.

از طرفی جذب سرمایه‌گذار خصوصی در حوزه مدیریت پسماند سال‌هاست عنوان می‌شود. چند ماه قبل بود که رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج  از آمادگی 8 شرکت خصوصی برای اجرای طرح‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت پسماند خبر داد که 3 شرکت در زمینه تصفیه شیرابه، 2 شرکت در زمینه تولید کمپوست، یک شرکت در زمینه جمع آوری و بازیافت پسماندهای الکترونیک، یک شرکت در  زمینه بازیافت پسماندهای شهری و یکی نیز در حوزه تولید انرژی از پسماندها فعالیت داشتند، اما تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است. بنابراین نیاز است برنامه‌ای تنظیم کرد تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جذب شوند و وضعیت پسماند را از این نابسامانی نجات داد. این کار در نهایت هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم بخشی از زباله ها تبدیل به سرمایه و مواد اولیه می‌شوند.


نظارت اداره محیط ‌زیست 

معاون فنی اداره کل محیط‌ زیست البرز می‌گوید: یکی از مشکلات در حوزه پسماندها در مرکز دفن حلقه‌دره، بوی نامطبوع ناشی از دفن زباله یا پروسه تفکیک و کمپوست است که بوی آن به مناطق همجوار هم رسیده و ‌باعث گله‌مندی اهالی آنها شده است.«حمیدرضا لشگری» با اشاره به اقداماتی که برای حل این مشکل صورت گرفته است، می‌افزاید: سازمان مدیریت پسماند شهرداری در 2 برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت در این مورد فعالیت می‌کند. طرحی نیز برای مدیریت و استحصال گازهای متصاعد شده از مرکز دفن زباله مد نظر است که باعث می‌شود شرایط بهتر شود.

وی ادامه می‌دهد: برنامه‌هایی مانند مدیریت شیرابه‌ها و گازهای متصاعد شده و همچنین تفکیک و کمپوست زباله‌ها و ایجاد لندفیل بهداشتی و چند طرح دیگر به صورت همزمان پیش می‌رود و در زمینه رفع بوی نامطبوع قدم‌های بزرگی برداشته خواهد شد. ما نیز به عنوان حامی و مسئول محیط ‌زیست استان بر این موضوع نظارت داریم اما بحث اعتبارات هم اهمیت دارد که لازمه به نتیجه رسیدن برنامه‌‌ریزی‌هاست.

لشگری در رابطه با موضوع انتقال حلقه‌دره می‌گوید: یکی دیگر از موضوعاتی که از نظر قضایی نیز پیگیری شده، انتقال حلقه دره است. مکانی که برای این کار در نظر گرفته شده بود، در 8 کیلومتری غرب حلقه‌دره قرار داشت که عملا با مکان کنونی فرقی نداشت.وی بیان می‌کند: باید به این نکته توجه کرد که این معضل با جابه‌جایی حل نمی‌شود زیرا اگر محل دفن زباله با روش کنونی به جایی دورتر انتقال یابد، همین مشکلات در آنجا هم وجود خواهد داشت. پس لازم است به بهبود شرایط پرداخت. از طرفی، جابه‌جایی حلقه‌دره به اعتبارات زیادی نیاز دارد.  لشگری می‌افزاید: برخی اقدامات مانند راه‌اندازی مجدد خط تولید کمپوست یا پیرولیز که غیرفعال شده بود آغاز شده است. 


معاون فنی اداره مدیر کل محیط‌ زیست البرز اظهار می‌کند: در مورد شیرابه‌ها، سازمان مدیریت پسماند - علاوه بر استفاده از فونداسیونی که پیش از این تولید شده بود - راهکارهای جدیدی نیز در نظر دارد که این مشکل را حل کند. شیرابه‌های تولیدی که هر لحظه بیشتر می‌شوند به مدیریت نیاز دارند. اداره کل محیط ‌زیست استان نیز این موضوعات را رصد می‌کند و اگر در زمان مشخص‌شده اقدامی انجام نشود مجددا از طریق قضایی اقدام خواهد کرد.
وی ادامه می‌دهد: اگر برای گازهایی که بر اثر دفن زباله به وجود می‌آیند و متصاعد می‌شوند لوله‌گذاری و شبکه ایجاد شود، می‌تواند برای تولید انرژی مورد استفاده قرار گیرد. 


تخصیص اعتبارات ویژه 

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج که حدود یک ماه است این سِمت را پذیرفته، با بیان این‌که اینکه ۷۰ درصد پسماندهای تولیدی کرج ‌تر است، می‌گوید: شهروندان کرجی روزانه ۹۰۰ تن زباله تولید می‌کنند که ۷۰ درصد از آنها تر و مابقی خشک است.

«احمد خیری» با اشاره به این‌که امسال اعتبارات ویژه‌ای به حوزه پسماند و حل مشکلات حلقه‌دره اختصاص داده شده است، می‌افزاید: شهرداری و سازمان پسماند برنامه‌های مختلفی برای این حوزه به خصوص حلقه‌دره دارند که با تخصیص اعتبار و اجرایی شدن آنها مشکلات تا حدود زیادی رفع خواهند شد.

وی اظهار می‌کند: اکنون حدود ۹۰ تا ١٠٠ هزار متر مکعب شیرابه در ۱۳ حوضچه حلقه‌دره وجود دارد و ما همه ظرفیت‌ها را به کار گرفته‌ایم که پیمانکاری واجد شرایط و دارای تکنولوژی را برای رسیدگی به وضعیت آن انتخاب کنیم. مقرر شده است از طریق تصفیه بیوفیلتر اقداماتی انجام شود.  خیری در پاسخ به انتقال سایت دفن زباله می‌گوید: انتقال محل دفن زباله‌ها به سایت دیگری زمان و اعتبار زیادی لازم دارد. از طرفی، مشکل زیست‌محیطی دفن زباله‌ها حل نمی‌شود و منطقه دیگری در معرض خطرات زیست‌محیطی قرار می‌گیرد. به همین منظور دفن اصولی زباله‌ها و احداث کارخانه کمپوست در محل کنونی بهترین گزینه برای کاهش مشکلات زیست‌محیطی است. 

وی ادامه می‌دهد: انجام تعدادی از طرح‌ها از جمله ساخت لندفیل بهداشتی در مرکز دفن حلقه‌دره به دلیل مشکلاتی نیمه‌کاره مانده‌اند که قطعا پیگیری خواهند شد.   این مسئول در رابطه با موضوع شیرابه‌ها نیز می‌گوید: آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهند جنس و بافت خاک در منطقه حلقه‌دره نفوذناپذیر است و همین باعث شده است شیرابه‌ها به منابع آب‌های زیرزمینی نفوذ نکنند.  سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به این‌که حلقه‌دره می‌تواند مرکزی برای استفاده از فناوری‌های نوین باشد، می‌افزاید: تصفیه شیرابه‌ها و تولید کود کمپوست می‌تواند آغازی برای این کار باشد.


نبود نظارت بر جمع‌آوری زباله 

معاون فنی اداره کل محیط ‌زیست البرز می‌گوید: اغلب از نام «طلای کثیف» برای زباله استفاده می‌شود و می‌تواند سود هنگفتی به سرمایه‌گذاران در حوزه مدیریت پسماند برساند. اما در شهر کرج مافیایی به صورت هدایت شده این زباله‌های باارزش را از مناطق جمع‌آوری می‌کند و این موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه رغبت نداشته باشند.«حمیدرضا لشگری» ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاران متوجه شده‌اند که زباله ورودی به حلقه‌دره از لحاظ بازیافت چندان باارزش نیست و در نتیجه این مساله، بار اصلی مدیریت پسماند بر دوش دولت افتاده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید