• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51684
+
-

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و عدس

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی: افزایش قیمت خرید این غلات با هدف حمایت از زارعان و تولیدکنندگان انجام می‌شود

کشاورزی
افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و عدس

 سید مهدی حسینی |‌  اردبیل - خبرنگار:


بی‌شک کشاورزی سهم عظیمی در ارتقای وضعیت اقتصادی کشور ایفا می‌کند، بنابراین باید به گونه‌ای در این بخش برنامه‌ریزی شود تا از تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال و به‌کارگیری علم نوین برای دستیابی به حداکثر رونق تولید استفاده شود. 

استان اردبیل هم از قطب‌های کشاورزی در سطح ملی و جزو 10 استان برتر کشور در تولید گندم در کشور به شمار می‌رود که در سنوات اخیر به طور متوسط بیش از 4 میلیون و 500 هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در زیر‌بخش‌های مختلف داشته است.

 در این میان شهرهای شمالی استان هم به دلیل شرایط خوب آب و هوایی و خاک مرغوب، سهم مهمی در تولید غلات دانه‌ای داشته‌اند. هر سال 30 هزار هکتار از اراضی مستعد استان زیر کشت عدس می‌رود که از این میزان سطح زیر کشت بیش از 18هزار تن محصول برداشت می‌شود. همچنین در سال زراعی گذشته با زیرکشت رفتن بیش از ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی اردبیل بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شد و امسال هم طبق پیش‌بینی و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان با استمرار شرایط آب و هوایی قرار است برداشت محصولاتی  از جمله گندم و عدس در اراضی دیم و آبی زیر کشت شهرهای شمالی استان اردبیل با افزایش روبه‌رو باشد.

 افزایشی که قرار است بر اساس تدبیر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان کشاورزی استان اردبیل با بالا رفتن قیمت خرید تضمینی به منظور حمایت از زارعان و تولیدکنندگان و رونق کاشت این محصولات در استان همراه شود. 
 

گلایه‌های کشاورزان 

هر چند که در کنار پیش‌بینی افزایش تولیدات کشاورزی در مناطق مختلف استان به‌ویژه در شهرهای شمالی،‌ باز هم مشکلات فعالان این حوزه در نبود زیرساخت‌ها به قوت خود باقی است و همچون سال‌های گذشته در خرید و فروش محصولات خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. «اسماعیل قهرمانی» از کشاورزان روستای قهرمانلو گرمی درباره مشکلات گندمکاران این منطقه می‌گوید: انتظاری که از مسئولان بخش کشاورزی داریم این است که مراکز خرید محصولات کشاورزی به‌خصوص گندم و جو را به امکانات اولیه رفاهی مجهز کنند تا کشاورزان و تولیدکنندگان بتوانند در حداقل زمان ممکن و با کمترین نگرانی محصولات خود را به مراکز خرید تحویل دهند. 

«علی خسروی» یکی دیگر از کشاورزان که در زمینه کشت عدس فعال است هم با اشاره به رنج و تلاش تولید این محصول اظهار می‌کند: هر سال با کلی زحمت اقدام به کاشت عدس می‌کنیم و با صرف هزینه‌های گزاف سعی در بهبود کیفیت محصولاتمان داریم، اما موقع فروش قیمتی را اعلام می‌کنند که پایین‌تر از هزینه‌های تولید است، بنابراین از مسئولان خواهشمندم در اعلام قیمت خرید غلات کشاورزی تجدید نظر کنند تا هزینه‌های یک سال کاشت و برداشت این قبیل محصولات به جیب کشاورزان بازگردد. 


اردبیل، تولیدکننده عدس درجه یک کشور 

 معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع گندم و عدس در شهرستان‌های بیله‌سوار و گرمی و پارس‌آباد به همشهری می‌گوید: شهرستان‌های شمالی اردبیل فعال‌ترین تولید‌کنندگان محصول درجه یک عدس در کشور هستند و محصولات این شهرستان‌ها جزو محصولات استثنایی و ممتاز در کشور به شمار می‌رود. این موضوع بیانگر آن است که تمام اصول فنی زراعت اعم از تاریخ کاشت‌، مقدار بذر مصرفی‌، روش کاشت و استفاده از نهاده‌های کشاورزی و مدیریت بهینه در مبارزه با آفات و امراض به‌خوبی رعایت شده و دانش فنی کشاورزان هم در سطح بالایی قرار دارد. بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم که این شهرستان در زمینه تولید گندم و حبوبات به‌خصوص عدس سال پرباری را پیش رو داشته باشد.  

«عباس کشاورز» با اشاره به گلایه‌های کشاورزان این شهرستان‌ها درباره خرید محصولاتشان از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بیان می‌کند: سیاست دولت بر اساس توسعه کشت دانه‌های روغنی و همچنین گندم استوار است، به همین دلیل افزایش قیمت خرید تضمینی این 2 محصول استراتژیک و مهم در دستور کار دولت قرار دارد تا تولید‌کنندگان بتوانند با برخورداری از انگیزه کافی در تولید قدم‌های مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارند. 

به همین دلیل امسال با تمهیدات در نظرگرفته شده در حوزه بازرگانی این محصول و با هدف حمایت از تولید داخل، این محصولات به قیمت بسیار خوب قیمت‌گذاری و خریداری خواهد شد و کشاورزان در این زمینه نگرانی نداشته باشند. کشاورز ادامه می‌دهد: سعی و اهتمام مسئولان و دست‌اندرکاران وزارت جهاد کشاورزی بر این است قیمت خرید گندم و عدس را در سال جاری به نحو قابل قبولی افزایش دهند تا بتوانیم حمایت خوبی از زارعان و تولیدکنندگان کشور و در نهایت کشاورزان زحمتکش شهرستان‌های اردبیل داشته باشیم. قطعا در سال جاری خرید محصولات کشاورزی با قیمت تضمینی به صورت متعادل و به نفع تولید‌کنندگان خواهد بود. این مسئول با توصیه اکید به کشاورزان استان بیان می‌کند: کشاورزان استان پیش‌بینی‌های بارندگی هواشناسی را جدی بگیرند و به ازای هر 10 یا 15 میلیمتر بارندگی 15 یا 20 کیلو محصول اوره به مزارع گندم تزریق کنند تا کیفیت و افزایش محصولات دچار خلل نشود. 


تحقق اهداف کشت پاییزه در استان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم می‌گوید: در کنار کشت محصولات غله‌ای، تولید حبوبات در استان و به طور خاص عدس در سطح کشور و تراز ملی رتبه برتر را داراست و امسال در بیش از 28 هزار هکتار در سطح استان انواع حبوبات کشت شده است. 

«خلیل نیکشاد» با بیان این‌که در شهرستان گرمی بیش از 5 هزار هکتار عدس، هزار هکتار نخود و ۸۰ هکتار کلزای دیم کشت شده است، اظهار می‌کند: انتقال و جابه‌جایی محصولات از تقویم زراعی کشت بهاره به کشت انتظاری و پاییزه به منظور استفاده از نزولات جوی در فصول پاییز و زمستان از اهداف و کارهای هدایتی و حمایتی سازمان جهاد کشاورزی است به‌طوری که در سال‌های اخیر ورود بسیار خوبی در بخش توسعه کشت‌های پاییزی و انتظاری و همچنین کشت نشایی داشته‌ایم. برای تحقق این اهداف امسال برای اولین بار کشت نشایی دانه روغنی کلزا در منطقه موران شهرستان گرمی در حدود 7 هزار متر‌ مربع از اراضی دیم به عنوان پایلوت اجرا شد که در صورت موفق بودن طرح، کاشت آن در سال‌های آینده نیز دنبال می‌شود.


احداث و توسعه صنایع تبدیلی در شمال استان

استاندار اردبیل با بیان این‌که لازم است همه دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به تدوین و ارائه برنامه مدون بخش مربوطه با محوریت اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های رونق تولید به‌ویژه در حوزه کشاورزی اقدام کنند، می‌گوید: استان اردبیل به عنوان قطب کشاورزی کشور مطرح است و با بهره‌برداری از اراضی پایاب سد خداآفرین تحول عظیمی را در کشاورزی این منطقه شاهد خواهیم بود.

«اکبر بهنامجو» می‌افزاید: افزایش 5/1 میلیون تن به ظرفیت تولید انواع محصولات کشاورزی استان یک رقم چشمگیر است که قطعاًٌ تحولات مهمی را در ایجاد اشتغال، رونق تولید، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی و در نهایت به‌کارگیری نیروهای جوان تحصیلکرده در پی خواهد داشت. بهنامجو ادامه می‌دهد: وزارت جهاد کشاورزی از هم‌اکنون برای احداث و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در شمال استان با نظر مساعد برنامه‌ریزی‌های اساسی را داشته باشد. مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در جذب سرمایه‌گذاران به‌ویژه برای اجرای طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بیش از پیش همت می‌گمارد تا پس از افزایش چشمگیر محصولات کشاورزی با بهره‌گیری از اراضی پایاب سد خداآفرین بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی استان باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید