• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51599
+
-

دلهره سیل در مجلس

در اتفاقی کم‌سابقه 23 نماینده مجلس درباره یک موضوع در صحن علنی نطق داشتند

مجلس
دلهره سیل در مجلس

 سیل در 20استان، طبیعی است که نخستین نشست علنی بهارستان در سال 98 را تحت‌الشعاع خود قرار دهد؛ 23نفر از نمایندگان مجلس دیروز در نطق‌های کوتاه 2تا 3دقیقه‌ای هر کدام از زاویه‌ای‌ به بحث سیل پرداختند.
اعلام رقم از خسارتی که سیل به حوزه‌های انتخابیه نمایندگان وارد کرده بود، طرح شکایت از وزارت نیرو به قوه قضاییه به‌دلیل عدم‌چاره‌اندیشی دقیق برای جلوگیری از بروز سیل‌های اخیر، انتقاد از نبود مدیریت بحران یکپارچه و فعال در زمان حوادث، توجه به خسارات وارد‌شده به مردم، پیشنهاد برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای جبران خسارات سیل و تأکید بر برداشتن گام‌های اساسی برای حمایت از مردم آسیب‌دیده و مالباخته مهم‌ترین محورهای نطق نمایندگان 10استانی بود که فرصت نطق در نشست دیروز مجلس را به‌دست آوردند.

غیبت دولتی‌ها به‌خاطر بحران خوزستان
نمایندگان استان‌های سیل‌زده درحالی پشت تریبون رفتند و از مدیریت شهرهای سیل‌زده و کاستی‌ها و باید‌ها و نباید‌های مدیریت بحران سخن گفتند که نماینده‌ای از سوی دولت در نشست بهارستان حضور نداشت؛ اگرچه پیش‌تر هیأت رئیسه مجلس از حضور وزرای کشور، نیرو و رئیس سازمان مدیریت بحران در نشست دیروز مجلس خبر داده بود. بنا به اعلام محمدعلی وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس، به خاطر بحران در خوزستان و ضرورت حضور وزرا در این استان، جلسه مجلس با وزرای مربوطه لغو و به زمان دیگری – احتمالا امروز دوشنبه – موکول خواهد شد.

 میزان خسارات سیل نوروزی چقدر بود؟
در نشست علنی دیروز مجلس، 23نماینده از استان‌های سیل‌زده گلستان، خوزستان، لرستان، فارس، مازندران، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال‌ و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و همدان فرصت صحبت‌کردن درباره سیل را به‌دست آوردند.
در میان نطق‌های نمایندگان مذکور آنچه بیشتر از همه جلب توجه می‌کرد، رقم‌هایی بود که برخی ‌نمایندگان در مورد خسارات سیل به استان‌هایشان بر آن تأکید می‌کردند. بیشترین رقم خسارت از سوی نمایندگان در نشست دیروز مجلس به استان گلستان اختصاص یافت، براساس اعلام شهرام کوسه‌غراوی، نماینده مینودشت، خسارت سیل در گلستان بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.
شادمهر کاظم‌زاده، نماینده دهلران نیز خسارت سیل در استان ایلام را بیش از 1200میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، چندین هزار هکتار باغات و بیش از هزار کیلومتر از راه‌ها و سیل‌بندها و کانال‌های شهری دچار خسارت شده‌اند و کشاورزان در شهر تمام مایملک خود را از دست داده‌اند.
در نمونه‌ای دیگر بهرام پارسایی، نماینده شیراز ‌با بیان اینکه متأسفانه در منطقه «دروازه‌ قرآن» ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۰۵ نفر مجروح شدند، گفت: کل خسارات استان فارس ۷۰۰ میلیارد تومان است. فارس، شیراز، خوزستان، کرمانشاه، آق‌قلا و دیگر مناطق تفاوتی با هم ندارند. همه این مناطق ایران هستند و همه ما هم اندوهگین هستیم و باید دست در دست هم مشکلات را برطرف کنیم. به گفته علی ادیانی‌راد، نماینده قائمشهر نیز سرجمع خسارت وارده به استان مازندران ۱۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف بوده است.
به‌دنبال اعلام رقم‌های حدودی از آسیب سیل سراسری به بیشتر استان‌های کشور بود که سلیمانی، نماینده کنگاور در ‌نطق‌اش پیشنهاد داد که مجلس خواستار گرفتن مجوز از مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی و اختصاص به مناطق سیل‌زده شود.

 شکایت از وزارت نیرو و راه به دستگاه قضا
موضوع دیگری که در نطق‌های نمایندگان این استان‌ها قابل توجه و مکرر بود، ایده شکایت از وزارت نیرو به‌عنوان مسئول اصلی بروز خسارات به‌جا مانده از سیل سراسری بود، البته این ایده بیشتر در نطق نمایندگان استان لرستان تکرار شد؛ چنان‌که الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس و نماینده کوهدشت مقصر اصلی سیل را وزارت نیرو خواند و برای بار دوم تأکید کرد که قطعا به وزارت دادگستری شکایت خواهد کرد.
به اعتقاد او، اگر وزارت نیرو رودخانه مربوطه با سد معشوره را احداث می‌کرد، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب سیلاب جمع‌آوری می‌شد و اگر یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب جمع‌آوری می‌شد، این سیل ویرانگر بخش شاهیوند را تخریب نمی‌کرد. در نمونه‌ای دیگر نیز محمدرضا ملکشاهی‌راد، نماینده خرم‌آباد با بیان اینکه احتمال توطئه دشمن در ویرانی‌های اخیر از سیل وجود دارد، گفت: ما از 2وزارت نیرو و راه به‌دلیل خسارات وارده از سیل لرستان به قوه قضاییه شکایت می‌کنیم. باید خیانت خیانتکاران مشخص شود.
درد‌دل نمایندگان استان‌های سیل‌زده متفاوت و تأسف‌بر‌انگیز بود. در این میان هرچند نمایندگان استان‌های خسارت‌دیده بعضا انگشت اتهامشان را به سوی مدیران اجرایی از وزیر کشور و وزیر نیرو گرفته تا سازمان مدیریت بحران نشانه گرفته بودند، اما نگاه مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس به موضوع سیل قابل تامل بود. او در آغاز نشست دیروز مجلس با بیان اینکه «مجلس و دولت به‌تنهایی از پس خسارت‌های سیل نوروز بر‌نمی‌آیند» در پیشنهادی خواستار تقسیم کار بین گروه‌ها و NGOها، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، دانشگاه‌ها، هیئت‌های مذهبی و مدارس شد و از دولتمردان خواست تا بستر این کار بزرگ را به‌وجود آورند.
در کنار توصیه ویژه پزشکیان برای حل مشکل خسارات سیل نوروز، نمایندگان در گامی دیگر طرح حمایت از آسیب‌دیدگان سیل را به هیأت رئیسه مجلس ارائه کردند و امیدوارند بر اساس این طرح بتوانند گام‌های مؤثری در ساماندهی مردم آسیب‌دیده بر‌دارند.
بحث سیل در مجلس همچنان محور اصلی مذکرات و طرح‌های نمایندگان است و به‌نظر می‌رسد نشست بعدی بهارستان که قرار است امروز تشکیل شود، با حضور مهمانانی از دولت به واکاوی بحران سیل و خسارات آن اختصاص یابد.

خسارت 15 هزار میلیارد تومانی

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت که طبق گزارش رئیس سازمان مدیریت بحران، سیل اخیر بیش از ۱۵‌هزار میلیارد تومان خسارت به جا گذاشته است. مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه فراکسیون مستقلین، گفت: ایشان در این جلسه حوادث اخیر سیل را تشریح و اعلام کرد که این حوادث ۶۲ کشته به جای گذاشته است. همچنین عنوان شد که سیل بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان خسارت به‌دنبال داشته است. وی افزود: همچنین نمایندگان گلایه‌ای در مورد نحوه مدیریت سیل داشتند، در بحران‌ها معمولا باید به‌گونه‌ای مدیریت کرد که مسئولان مربوطه و استانداران حرف‌های متفاوت نزنند اما در حوادث اخیر هرکس برای خود حرفی می‌زد و نوعی ناهماهنگی به چشم می‌خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید