• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50787
+
-

انتقال سایت زباله آرادکوه یا مدیریت صحیح پسماند

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران: مجتمع بازیافت آرادکوه اگر با همین شیوه ادامه دهد باید به مکانی دیگر منتقل شود

انتقال سایت زباله آرادکوه یا مدیریت صحیح پسماند

الهام مصدقی‌راد/خبرنگار

روز گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از دستور رئیس‌جمهور مبنی بر انتقال و جابه‌جایی سایت پردازش پسماند آرادکوه خبر داد. به گفته کلانتری، ‌حسن روحانی به پیروز حناچی، شهردار تهران دستور داده این مجتمع پردازش و بازیافت زباله به‌دلیل ایجاد مشکلات زیست‌محیطی در محدوده، به مکان دیگری منتقل شود. سایت آرادکوه ازجمله تأسیسات بازیافت زباله‌های شهر تهران است که در کیلومتر23 جاده قدیم تهران-قم و در جنوب کهریزک واقع شده و هر روز حدود 9هزار تن پسماند شهر تهران را در خود جای می‌دهد. منطقه مسکونی کهریزک ازجمله بافت‌های مسکونی نزدیک به آرادکوه است که بوی نامطبوع انباشت زباله ساکنانش را آزار می‌دهد.

تلنبار زباله 
براساس قانون مدیریت پسماند، ‌نظارت بر نحوه مدیریت پسماند بر عهده سازمان محیط‌زیست و اجرای آن در محدوده شهرها بر عهده شهرداری‌هاست. براساس آماری که پیش از این مدیران شهری اعلام کرده‌اند، 70درصد زباله‌های جمع‌آوری‌شده در تهران زباله‌های تر است که باید به‌صورت بهداشتی دفن و یا به کود کمپوست تبدیل شوند. تمامی اینها باید به کمک روش‌های استاندارد و بدون ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی به اجرا در‌آید اما کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران به همشهری می‌گوید: «هیچ‌کدام از این مسائل در آرادکوه رعایت نمی‌شود. فعالیت‌های این مجتمع موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی شده و بوی نامطبوعی در منطقه ایجاد کرده است. از تمامی پسماندی که وارد آرادکوه می‌شود، ‌یک‌کیلو هم به کمپوست تبدیل نمی‌شود و به اعتقاد ما، مجتمع پسماند آرادکوه تنها یک تلنبار زباله است.» 
دهه80 و در دوره مدیریت آن زمان شهرداری تهران که سایت آرادکوه توسعه و تجهیز شد، مدیریت وقت از  بهداشتی بودن دفن زباله‌ها و نداشتن اثرات سوء بر محیط‌زیست صحبت می‌کرد، چندی بعد نیز اخبار تولید برق از پسماند در آرادکوه در رسانه‌ها عنوان شد. کلانتری اما معتقد است: «دفن بهداشتی مکانیزمی دارد که باید به‌درستی رعایت شود. نیازمند ایجاد ترانشه و چاله دفن درست پسماند و سپس پوشاندن آن با خاک است که اینها در آرادکوه رعایت نمی‌شود. حوضچه شیرابه آرادکوه نیز آب‌های زیرزمینی را آلوده کرده، ‌هم‌اکنون این حوضچه در بالای زباله‌ها قرار دارد. این سایت برای تبدیل پسماند ‌تر به کود ایجاد شده و نیازمند تفکیک درست زباله از مبدأ است. اگر این مسیر به‌درستی طی شود، می‌توان از کود آلی به‌دست آمده برای کشاورزی استفاده کرد. اگر این اتفاقات در آرادکوه انجام نمی‌شود و قراراست اینگونه مدیریت شود پس باید جابه‌جا شود که البته استقرار در مکان جدید هم نیازمند ضوابطی همچون فاصله با منطقه مسکونی، ‌جهت باد، نبودن آب‌های زیرزمینی، خاک پوششی مناسب و... است. اما ‌درصورتی که به‌درستی مدیریت شده و کود آلی تولید شود می‌تواند در همین مکان باقی بماند.» به گفته کلانتری مهلتی برای شهرداری تهران تعیین نشده اما لازم است هرچه سریع‌تر به این موضوع ورود کند. او همچنین گفت:‌ محیط‌زیست استان تهران آماده هر نوع همکاری با شهرداری تهران است.

شناسایی 28کانون ایجاد بوی نامطبوع در محدوده فرودگاه امام 

یکی دیگر از مسائلی که در ماه‌های اخیر به‌عنوان مشکل زیست‌محیطی مطرح شده و مقام معظم رهبری نیز به رفع آن تا پایان دولت دوازدهم دستور داده‌اند، رفع بوی نامطبوع در محدوده فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) است. به گفته مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، 28کانون در این محدوده باعث ایجاد بوی نامطبوع شده‌اند که یکی از آنها همین سایت آرادکوه است. برای 25مورد آنها اقداماتی انجام شده است. مجتمع گاوداری 24هزار رأسی و همچنین رها شدن فاضلاب شهری واوان، اسلامشهر و... نیز ازجمله دیگر کانون‌های مهم به‌شمار می‌روند. آنگونه که کیومرث کلانتری می‌گوید پیشنهاد جابه‌جایی کشتارگاه و گاوداری مطرح شده و تصفیه‌خانه فاضلاب‌های شهری نیز که تاکنون یک‌ششم ظرفیت آنها به اجرا درآمده باید تکمیل شود که این اقدامات نیازمند عزم و تلاش دستگاه‌های مرتبط است تا آنچه به‌عنوان حق مردم از آن یاد می‌شود، به‌درستی پاسخ داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید