• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50714
+
-

کلان‌شهری که هنوز مشکل فاضلاب دارد

ساماندهی‌‌ فاضلاب شهر کرمانشاه نیازمند اجرای شبکه جمع‌آوری، ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه‌خانه فاضلاب است

فاطمه کمانی |  کرمانشاه- خبرنگار:


شهر کرمانشاه اخیراً به جمع کلان‌شهرهای کشور پیوسته است و این رخداد یعنی کرمانشاه از نظر شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و... جزو شهرهای بزرگ و پیشرفته کشور محسوب می‌شود اما با وجود همه این موارد این شهر هنوز با مشکلات زیادی مواجه است. یکی از مهم‌ترین معضلاتی که کرمانشاه چندین سال است با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند فاضلاب است. متأسفانه اکنون تنها حدود یک‌سوم فاضلاب کلان‌شهر کرمانشاه تصفیه می‌شود و بقیه آن وارد آب‌های جاری و رودخانه‌ها می‌شود. ورود فاضلاب به رودخانه‌ها آلودگی‌های محیط زیستی و بهداشتی فراوانی را به دنبال دارد و یکی از مهم‌ترین منابع آبی که از طریق فاضلاب شهر کرمانشاه آلوده می‌شود، رودخانه‌های آبشوران و قره‌سو است که در نهایت به یکدیگر می‌پیوندند و حتی می‌توانند منابع آب پایین‌دستی را نیز آلوده کنند. 

چندین سال است موضوع ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه مطرح است اما این کار به اعتبار چند صد میلیارد تومانی نیاز دارد و برای ساماندهی این امر باید تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، شبکه جمع‌آوری، ایستگاه‌های پمپاژ و... تعبیه شود تا این مشکل به صورت ریشه‌ای رفع شود.

محدودیت‌های اعتبارات عمرانی باعث شده این پروژه در این سال‌ها مسکوت بماند و فاضلاب این شهر یک میلیون نفری همچنان وارد آب‌های سطحی شود. حالا چند وقتی است طرح‌هایی برای ساماندهی فاضلاب شهر مطرح شده و قرار است شرکت آب و فاضلاب استان با همکاری دستگاه‌های دیگر به ساماندهی این موضوع بپردازد. 


محدودیت‌ منابع مالی 

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان درباره آخرین وضعیت ساماندهی فاضلاب شهری کرمانشاه می‌گوید: برای اجرای این پروژه نیازمند بیش از 950 میلیارد تومان اعتبار هستیم.«رضا داودی» با بیان این‌که ساماندهی‌‌ فاضلاب شهر کرمانشاه نیازمند اجرای شبکه جمع‌آوری، ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه‌خانه فاضلاب است، ادامه می‌دهد: در مجموع برای احداث همه این بخش‌ها به حدود ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 

وی با اشاره به محدودیت‌های منابع مالی و بودجه‌های عمرانی که مانع می‌شود اعتبارات به صورت یکجا تأمین شود، یادآوری می‌کند: برای تأمین منابع مالی ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه سراغ راه‌های مختلفی رفتیم که یکی از این راه‌ها استفاده از تسهیلات بانک‌های خارجی بود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه با بیان این‌که بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا برای تأمین اعتبار پروژه ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه اعلام آمادگی کرده بود، ادامه می‌دهد: تمام اقدامات و پیش‌نیازهای دریافت این تسهیلات انجام شد اما به دلیل برخی مشکلات هنوز موفق به دریافت این تسهیلات نشده‌ایم.


ساماندهی فاضلاب کرمانشاه در اولویت 

داودی با بیان این‌که پیگیری این موضوع همچنان ادامه دارد، یادآوری می‌کند: پروژه ساماندهی فاضلاب کرمانشاه در اولویت دریافت تسهیلات از بانک‌های خارجی است. 
به گفته این مسئول، به محض آن‌که اعتبار مورد نیاز این پروژه تأمین شود کارهای اجرایی برای شروع طرح آغاز خواهد شد و آمادگی کافی در این زمینه وجود دارد. اما معضل فاضلاب که چندین سال است کرمانشاه را درگیر کرده پیامد‌های محیط زیستی و بهداشتی متعددی دارد. بخشی از این فاضلاب به رودخانه‌هایی می‌ریزد که در نزدیکی محل سکونت مردم است و مردم همواره از آلودگی و بوی بد رودخانه‌هایی مانند آبشوران و قره‌سو گلایه دارند. 


ورود فاضلاب به رودخانه‌ها 

مدیرکل‌حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه با بیان این‌که اکنون نزدیک به یک‌سوم فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می‌شود، می‌گوید: بقیه فاضلاب وارد رودخانه‌ها می‌شود و باعث آلودگی این آب‌ها خواهد شد.  «فریدون یاوری» با اشاره به پیگیری‌های متعددی که برای احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب نه‌تنها در شهر کرمانشاه بلکه در سایر شهرستان‌های استان شده، اضافه می‌کند: اگر این تصفیه‌خانه‌ها راه‌اندازی شود، بخش قابل توجهی از فاضلاب کل استان تصفیه خواهد شد و دیگر معضل فاضلاب را نخواهیم داشت. 

وی معتقد است اگر همه شهرستان‌های استان صاحب تصفیه‌خانه فاضلاب شوند از نظر تصفیه فاضلاب جزو استان‌های پیشرو در کشور خواهیم بود. این مسئول با بیان این‌که اکنون چند تصفیه‌خانه فاضلاب در استان در دست احداث است، تأکید می‌کند: امیدواریم این پروژه‌ها هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد. مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه معتقد است ورود فاضلاب به آب‌های سطحی مسائل و مشکلات زیست‌محیطی فراوانی را به دنبال دارد که از جمله آن می‌توان به آلودگی آب‌ها، تهدید جان گونه‌های آبزیان و حتی تهدید سلامت افراد جامعه اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید