• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50675
+
-

بازار سرمایه چگونه پیش می‌رود؟

سال فراموش‌نشدنی بورس

سال فراموش‌نشدنی بورس

مائده امینی 

بـورس در سـالی‌کـــه گذشت، تن به تنش‌های دلار داد و رکوردی تاریخی در صعود شاخص کل از خود به جای گذاشت. برخلاف سال‌های گذشته، امسال سال نوسانات بازار سرمایه بود و شاخص کل بورس رفت و‌برگشت‌های قابل‌توجهی را تجربه کرد. افزایش قیمت سهام به واسطه افزایش قیمت دلار از یک سو و هیجان‌های حاکم بر بازار سرمایه از سوی دیگر، دست به‌دست هم دادند تا یک سال فراموش‌نشدنی برای بازار بورس رقم بخورد.

شاخص کل بورس، سال 97را با 96هزار واحد آغاز کرد و تا اواسط‌ماه اول سال به مرز 100هزار واحد رسید. در میانه اردیبهشت اندکی از نوسانات شاخص بورس کم شد و در‌ماه خرداد هم تقریبا به همین روند ادامه داد.

اما تیر‌ماه ماجرا متفاوت شد. روند صعودی شاخص بورس در اوایل تابستان آغاز شد و افزایش قیمت دلار تأثیر خود را بر ارزش شرکت‌های بورسی گذاشت. شاخص در همان اوایل تیر از 100هزار واحد عبور کرد و در نیمه‌تیر‌ماه به 110هزار واحد رسید. شاخص کل بورس قله بعدی را در نیمه مرداد‌ماه در جایگاه 133هزار واحدی فتح کرد. اواسط شهریور شاخص کل بورس به محدوده 140هزار واحدی نزدیک شد و روند صعودی آن‌قدر ادامه پیدا کرد که در نهایت در نهم مهرماه بالاترین رکورد شاخص بورس در تاریخ فعالیت بورس تهران به ثبت رسید و قله 195هزار واحدی فتح شد.

 البته مهر که به نیمه رسید شاخص کل بورس تا مرز 170هزار واحد هم پایین آمد و دوباره در نیمه آبان به نوسانات صعودی خود ‌البته با شیب ملایم ‌ادامه داد. شاخص کل بورس تا پایان سال از 150هزار واحد پایین‌تر نیامد و در اوایل اسفند 97در 159متوقف شد. کمی بعد اما ، در روزهای پایانی سال 97شاخص کل بورس با روندی آرام دوباره صعود خود را‌ آغاز کرد تا پرونده نیمه دوم‌ماه آخر سال، در مرز 160هزار واحدی بسته شود.

 با این نوسانات، میانگین بازدهی بازار سرمایه در سال 97 بیش از 65درصد برآورد شده است.



روزهای خوش ادامه دارد اگر...
عباس آرگون | کارشناس بازار سرمایه 


سال 98، برای بازار سرمایه سال سختی خواهد بود. پرونده امسال بورس در یکی از استثنایی‌ترین شرایط خود بسته می‌شود. در سالی که گذشت، به واسطه افزایش نرخ ارز و نوساناتی که در این بازار وجود داشت، بسیاری از سرمایه‌داران خرد برای حفظ ارزش پول خود سراغ بازار سرمایه آمدند. در سال 98 اما متغیرهای مختلفی بر سرنوشت بورس اثر خواهد گذاشت. میزان صادرات کشور، نرخ ارز در سال آینده و... بورس 98را توأم با فرصت‌ها و تهدید‌های بسیار و پیش‌بینی آن را مشکل کرده است.

برای پیش‌بینی رفتار بازار سرمایه در سال آینده، باید دید که در سال98، ایران چقدر می‌تواند بر شرایط تحریم غلبه کند و برای تسهیل نقل و انتقالات پولی یا کالایی چه تدبیری در کشور اندیشیده می‌شود. همچنین باید بررسی کرد که در بازار جهانی و در حوزه مواد معدنی و پایه چه رفتاری اتخاذ خواهند کرد.

اما اگر نرخ ارز در سال آینده ثابت بماند و در کنار این ثبات، امکان تأمین مواداولیه و صادرات برای صادرکنندگان وجود داشته باشد، روزهای خوش بورس همچنان ادامه خواهد یافت اما واقعیت این است که عوامل متعددی در عمل مانع از حرکت بورس در این مسیر خواهد شد مگر اینکه از دل این تهدیدها، فرصت دوباره‌ای برای بازار سرمایه بسازیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید