• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50545
+
-

شطرنج‌باز موفق ایرانی امسال چه افتخاری آفرید؟

استاد بزرگِ کوچک

سارا خادم‌الشریعه امسال قهرمان مجموع مسابقات سریع و برق‌آسای جهان شد

استاد بزرگِ کوچک

خدیجه نوروزی

دی‌ماه امسال بود که در روسیه کولاک کرد. سارا خادم الشریعه‌نخستین شطرنج باز زن ایرانی امسال در مجموع، نفر اول مسابقات سریع و برق‌آسای جهان شد. این ورزشکار، با نایب قهرمانی در بخش سریع و برق‌آسا و همچنین بابت نفر اول شدن در مجموع این رقابت‌ها برنده 69هزار دلار شد که البته بیشتر رسانه‌ها به اشتباه رقم را 95هزار دلار اعلام کردند. این پاداش به همگان ثابت کرد که سارا قدرت ریسک‌پذیری بالایی دارد و می‌تواند از پس هزینه‌هایی که برای تمرین با مربی شخصی و شرکت در مسابقات روسیه کرده بود، برآید.

آرزو

آرزو دارد که روزی قهرمان بانوان جهان و جزو 10نفر برتر جهان شود و روزی در مقابل یودیت پلوگار مجارستانی که شماره یک شطرنج زنان جهان است، بنشیند. سطح بازی پلوگار به حدی بالاست که در برخی مسابقات معتبر برای تیم ملی مردان مجارستان هم بازی کرده است. گرچه خادم‌الشریعه با 22سال سن تا‌کنون قدم‌های بزرگی برای موفقیت برداشته و دستیابی به این آرزو دور از ذهن نیست. آنچنان روی تنها هدفش متمرکز است که تا‌کنون به سراغ هیچ رشته ورزشی دیگری به شکل تخصصی وارد نشده.

اخلاق قهرمانی

درست است که حالا شطرنج برای او همه‌‌چیز شده و برای رسیدن به قهرمانی و کسب امتیاز بی‌وقفه تلاش می‌کند اما در میادین مسابقات نشان داده که خلاق است و جوانمردی را زیر پا نمی‌گذارد. سارا در مسابقات گرندپری ۲۰۱۶ حین مسابقه متوجه شد حریف اوکراینی‌اش به‌دلیل بیماری دوست فرانسوی خود وضعیت روحی مناسبی ندارد و درست در شرایطی که می‌توانست پیروز میدان شود به درخواست حریفش مبنی بر تساوی رضایت داد تا حریفش بتواند با توجه به فشار روانی پیش آمده به استراحت پرداخته و سلامتش به خطر نیفتد. این است راز جوانمردی بانوی جوان ایرانی که همه به‌ وجودش افتخار می‌کنند. البته این حرکت جوانمردانه او از دید کمیته اخلاق IOC و همچنین کمیته بین‌المللی بازی منصفانه پنهان نماند و نام او در لیست کاندیداهای ورزشکار اخلاق سال 2016 درج شد.

استاد بین‌المللی شطرنج

 18سالگی سن زیادی برای به دوش کشیدن القاب بزرگان نیست اما سارای نابغه که از 12سالگی در میادین درخشید توانست علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به‌دست آورد. البته کسب این عنوان از سر خامی و اتفاقی حاصل نشده و متحمل شدن فقط یک شکست در ۱۱ دوره مسابقه آن هم با رقیبانی که از ستارگان و بزرگان شطرنج هستند، نشان از توان، قدرت و هوش بالای سارا دارد.

حاشیه پررنگ‌تر از متن

سارا کماکان ستاره نخست شطرنج ایران است و برای کسانی که به دیدن نامش در صدر رنکینگ جهانی عادت کرده‌اند شاید این بار دوست دارند وی را از زاویه حاشیه‌هایش مورد توجه قرار دهند.
پس از کسب افتخار در رقابت‌های رپید و بلیتس قهرمانی جهان، بیشتر از توجه به مسائل فنی و شایستگی‌های مثال‌زدنی سارا، مبلغ ارزی و ریالی جایزه‌اش بود که مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از مردم دلشان می‌خواست بدانند که وی با دلارهایش که تقریبا یک میلیارد تومان است چه خواهد کرد. چرا که کمتر ورزشکار ایرانی‌ای در رشته‌های غیرفوتبالی سابقه دریافت چنین جایزه‌ای را در کارنامه دارد. البته همه این نکته را فراموش کردند که خانواده خادم‌الشریعه تاکنون برای رسیدن سارا به این جایگاه چه هزینه‌های گزافی را به یورو برای گرفتن مربی‌های خارجی خرج کرده‌اند. این موضوع را هم ندید گرفتند که تمام هزینه‌های سفر و اقامت برای شرکت در یک مسابقه از سوی فدراسیون نیست و کاملا به‌صورت شخصی پرداخت می‌شود. کسانی که مقیاس و سنجش‌شان با پول است هم بد نیست بدانند که این بانوی شطرنج‌باز هنوز راه زیادی برای پیمودن تا قله دارد. سارا با سطح اول شطرنج بانوان حدود 100واحد اختلاف ریتینگ دارد و برای پر کردن این فاصله باید به تلاش خود ادامه دهد. تلاشی که در این گرانی‌ها نه‌تنها مجانی نیست و باز هم برای او هزینه خواهد داشت. به این ترتیب بخش قابل‌توجهی از جایزه‌ای که به‌دست آورده باز صرف سفرهای خارجی و مربی خصوصی‌اش خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید