• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49513
+
-

رونق بازار ماهی‌ در گرو استقبال مردم

یک فروشنده: در ابتدای شروع به کار بازار ماهی‌‌ به دلیل نبود ‌تقاضا از سوی مردم، چندین میلیون تومان ‌‌ضرر‌کردیم

بازار
رونق بازار ماهی‌ در گرو استقبال مردم

 فرحناز چراغی| کرمانشاه- خبرنگار:


بازارچه بزرگ دائمی ماهی در کرمانشاه بیش از یک ماه است که در بلوار طاق‌بستان در محیطی به مساحت ۷۰۰ مترمربع افتتاح شده است. در این بازارچه حدود 10 نوع‌ماهی و به فروش می‌رسد که اغلب هم ماهی زنده است. 

یک شهروند کرمانشاهی با بیان این‌که انتظار می‌رود بازار بزرگ ماهی کرمانشاه از تنوع بیشتری برخوردار باشد، می‌گوید: قیمت گوشت ماهی نیز مانند دیگر کالاها بسیار گران است و مردم توانایی خرید ماهی را نیز ندارند.
«محمد امیدی» ادامه می‌دهد: انتظار داریم قیمت ماهی در این بازار نسبت به دیگر نقاط شهر ارزان‌تر باشد تا مردم بتوانند ماهی بیشتری بخرند. وی که حدود ۴۰ سال سن دارد، اضافه می‌کند: در این بازار تنوع محصولات دریایی زیاد نیست و نیازمند کار بیشتری برای جذب مردم است. 


تنوع ماهی در بازار 

یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی که در حال خرید ماهی از این بازار است، با ابراز رضایت از افتتاح این بازارچه، به همشهری می‌گوید: تنوع ماهی در این بازار نسبت به دیگر نقاط شهر بیشتر است و با توجه به این‌که اینجا به عنوان بازار بزرگ ماهی‌فروشان افتتاح شده است، قاعدتاً ماهی باید با قیمت پایین‌تر عرضه شود.  «محمد هدایتی» ادامه می‌دهد: فضا‌سازی این محیط چندان جالب نیست و حضور میوه‌فروشان آن هم با قیمت بالا در این فضا به‌هیچ‌وجه مناسب نیست. بهتر است که این میوه‌فروشان را به خارج از این نقطه انتقال دهند. 

وی می‌گوید: امید است صاحبان و متصدیان این بازار برای توسعه و رشد بیشتر این بازار که می‌تواند گسترده‌تر نیز شود، تلاش بیشتری کنند. یک بانوی کرمانشاهی نیز که حدود ۵۰ سال سن دارد، می‌گوید: بازار ماهی‌فروشان، کاری در راستای ترویج فرهنگ خوردن ماهی بین مردم کرمانشاه است. مردم کرمانشاه خیلی ماهی نمی‌خورند و چنین مکان‌های می‌تواند مردم را ترغیب به خوردن ماهی کند. 

وی که نامش را بیان نمی‌کند، ادامه می‌دهد: تنوع ماهی در این بازار زیاد نیست و تعداد غرفه کم است اما مردم با خریدشان می‌توانند باعث تشویق و حمایت متولیان این مکان شوند. نقدهایی بر مکان و نحوه توزیع و فروش و حتی قیمت این بازار وجود دارد اما باید مردم از خرید ماهی در این نقطه حمایت کنند که این مکان گسترش پیدا کند. 


عرضه ۵ نوع ماهی

یکی از مدیران بازار بزرگ ماهی کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که بازار ماهی کرمانشاه بزرگ‌ترین مجموعه عرضه ماهی از لحاظ مساحت در غرب کشور است، می‌گوید: در این بازار ۵ نوع ماهی زنده شامل قزل، کپور،‌ هامور، فیتو و... عرضه می‌شود‌. علاوه بر اینها ماهی جنوب و شمال در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. بنابراین از نظر تنوع نیز در غرب کشور هیچ بازاری تنوع بازار کرمانشاه را ندارد. قیمت عرضه ماهی در این بازار ۱۰ تا
۱۵ درصد از بازار پایین‌تر است.

«مهدی افشار» با اشاره به سرانه پایین مصرف ماهی در کرمانشاه به همشهری می‌گوید: در ابتدای شروع کار ۳۸ مدل ماهی در این بازار عرضه شد که به دلیل نبود استقبال و تقاضا از سوی مردم از
 ۳۰ میلیون تومان خرید اولیه ماهی ۱۶ میلیون تومان ضرر کردیم. 


ماهی برای سلامت، غذای مفیدی است

به گفته مدیر بازار فروش ماهی کرمانشاه، افراد خاصی طالب ماهی و انواع آبزی هستند. وی معتقد است که ماهی برای سلامت غذای مفیدی است و مردم باید برای سلامت قلبشان حداقل هفته‌ای دو بار ماهی طبخ کنند و بخورند.  افشار می‌گوید: تمام تلاش خود را برای عرضه ماهی سالم به مردم کرمانشاه داریم‌.  وی با اشاره به این‌که در آینده نزدیک، توزیع میگو زنده را در برنامه داریم، می‌افزاید: در حال حاضر یک نوع ماهی که به شاه‌میگو معروف است در این بازار عرضه می‌شود. از ویژگی‌های این بازار وجود یک سردخانه است که در نگهداری بالای کیفیت گوشت ماهی تأثیر بالایی دارد.

ادویه‌جات جنوب و شمال را نیز در این بازار به‌زودی برای مشتریان عرضه خواهیم کرد. مدیر بازار ماهی‌فروشان کرمانشاه به آماده‌سازی رستوران دریایی در کنار بازار ماهی‌فروشان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: از 700 مترمربع بازار، حدود 200 مترمربع آن به رستوران دریایی اختصاص پیدا می‌کند که در مراحل پایانی کار است. در صورت تکمیل در نوروز و حتی زودتر از آن پذیرای همشهریان خواهد بود. در این رستوران سعی در ارائه غذای سالم به مردم هستیم که مردم با خیال راحت از ماهی این مجموعه استفاده کنند. 

وی ادامه می‌دهد: شکل اولیه این بازار در ابتدا به صورت 52 غرفه بود ولی الان دیگر به آن شکل غرفه‌ای نیست و به شکل یک مجموعه کامل از بازار است. تاکنون ۴۰۰ میلیون تومان برای برپایی بازار بزرگ ماهی در کرمانشاه هزینه شده است. در صورت استقبال مردم، تنوع ماهی و انواع آبزیان در این بازار رونق خواهیم داد.  افشار میزان اشتغالزایی کنونی این بازار ۱۴ نفر برمی‌شمرد که در صورت گسترش و توسعه این تعداد به ۲۰ نفر خواهد رسید.  این مسئول درباره میزان استقبال مردم نیز از بازار می‌گوید: استقبال در روزهای پایانی هفته خوب است اما از شنبه تا چهارشنبه میزان استقبال کم است. البته این بازار را تازه راه‌اندازی کرده‌ایم و مردم چندان اطلاعی از این بازار ندارند.


تلاش برای افزایش میزان سرانه مصرف ماهی ‌ 

‌سید فرزاد افضلی‌ ،مدیرکل شیلات استان، با بیان این‌که سرانه مصرف ماهی در کرمانشاه 5/9کیلوگرم در سال است، می‌گوید: این میزان در کشور حدود ۱۱ کیلوگرم است. 
وی‌درباره افزایش میزان سرانه مصرف ماهی استان نیز می‌افزاید: کلاس‌های ترویجی آموزشی، کارگاه‌ها و جشنواره‌های مختلفی در زمینه طبخ آبزیان در استان برگزار شد تا سرانه ماهی به این میزان برسد. 
 این مسئول ادامه می‌دهد: سال 73 میانگین سرانه مصرف ماهی در کرمانشاه 250 گرم بود که با تلاش و توسعه این صنعت توانستیم میزان مصرف ماهی در استان را به ۹ ‌ کیلوگرم برسانیم و هنوز نیز با سرانه کشوری فاصله داریم. 

افضلی در ادامه می‌گوید: در استان کرمانشاه ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری تولید می‌شود. ماهی‌های کپور معمولی، فیتوفاگ و هامور از جمله ماهی گرمابی و قزل‌آلا نیز به عنوان ماهی سردابی در مراکز پرورش ماهی استان پرورش داده می‌شود. وی همچنین از تولید۵۰ تن ماهی خاویار طی سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: ۱۲ هزار ماهی سردابی و ۲۵ تن میگو نیز در آب شیرین تولید شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید