• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49506
+
-

جهش بلند کردستان در بازی‎های محلی

هوشنگ امینی: ‌ هیات ورزش‎های بومی کردستان در یک سال گذشته از رتبه 27 به رتبه 2 در کشور صعود کرد

ورزش
جهش بلند کردستان در بازی‎های محلی

ژینا شریعتی|  سنندج- خبرنگار:


«بازی‎ها» به طور عام یک بار فرهنگی دارند. بازی‌های بومی، محلی، قبیله‌ای و سنتی مناطق مختلف ایران علاوه بر بار فرهنگی از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردارند. با توجه به پهناوری اقلیمی و قومی در ایران انواع بازی‎ها با هدف‎های خاصی طراحی شده و میان مردم رایج بوده است.  بیشتر از 150 بازی سنتی شناسایی شده که به مرور زمان و تغییر شیوه‌های زندگی، نسل امروز با بسیاری از آنها بیگانه است. برخی از بازی‎ها به لحاظ اجتماعی و فرهنگی‌در اکثر نقاط ایران مشترک بوده‌اند.  «هوشنگ امینی» یکی از رؤسای موفق هیات ورزش‎های روستایی، بومی و محلی در کشور است که با تلاش خود و حمایت مسئولان و کمک ورزشکاران کردستانی توانست در طول یک سال هیات استان کردستان را در سطح کشور به رتبه دوم برساند. گفت‌وگوی همشهری را با وی در ادامه می‏خوانید. 


هیات ورزش‎های روستایی، بومی و محلی از چه زمانی فعالیت خود را شروع کرده است؟ 

هیات ورزش‎های روستایی، بومی و محلی استان کردستان حدود 13 سال است که فعالیت خود را شروع کرده و در طول یک سال گذشته از رتبه 27 به رتبه 2 در کشور صعود کرده است. سال 97 هیات کردستان عملکرد بسیار چشمگیری در کشور داشت و با موفقیت‎هایی همراه بود که به شایستگی جایگاه دوم کشوری را از آن خود کردیم. 

چه بازی‌هایی مجوز حضور در مسابقات (استانی - کشوری) را دارند؟ 

در مورد بازی‌های بومی و محلی محدودیتی وجود ندارد. گاهی بازی‌ها به صورت مسابقه‌ای بین تیم‌های مختلف اجرا می‌شود و گاهی همچون یک نمایش برای شادی، نشاط و خنده تماشاگرهاست. در حقیقت می‎توان گفت اکثر بازی‎های بومی و محلی، نوعی نمایش برای آشنایی با آداب و رسوم و همچنین شناختن سرگرمی‎های روستایی و قوم و قبیله‎ها در زمان گذشته هستند. 

جایگاه این هیات و رشته‎های ورزشی آن در استان چگونه است؟ 

هیات ورزش‎های روستایی، بومی و محلی جایگاه بالایی در استان دارد و یکی از بزرگ‎ترین هیات‎های ورزشی شناخته شده است، زیرا شامل بسیاری از ورزش‎ها مانند فوتبال، والیبال، کشتی و... هستند که امروزه در سالن‎ها و مکان‌های ورزشی اجرا می‌شود و در زمان‎های قدیم در روستاها یک نوع بازی به شمار رفته است. 

‌بازی مشترکی بین استان ما و دیگر استان‎های کشور شناخته شده است؟

بله؛ مشخصاً از طناب‎کشی، چوب‎کشی و هفت‌سنگ می‌توان نام برد و گفت که بین اکثر استان‌ها مشترک هستند. در بحث حرکات آیینی و سنتی رقص محلی (هه‌لپرکی) هر شهر و استانی، نحوه اجرایی که دارند مختص به خود آن منطقه است که به‌صورت نمایشی و امتیازدهی برگزار می‌شود. حرکات آیینی و سنتی در‌کردستان بالغ‌بر 52 نوع است که هر کدام نمادی از عشق به میهن، یکپارچگی مردم، حق مساوی بین زن و مرد و... است. 

 مردم از این رشته ورزشی و بازی‎های بومی محلی استقبال می‌کنند؟

چون هیات ورزش‌های روستایی، بومی و محلی در جهت ایجاد شور و نشاط مردم قدم برمی‌دارد و در تلاش است آیین‎های کهن را زنده کند، مردم زیادی از این ورزش استقبال می‌کنند. به همین منظور هیات استان کردستان در طول سال مراسم‌ و جشنواره‎های زیادی به مناسبت‎های مختلف برگزار می‎کند که برای مردم تازگی دارد. در جشن نوروز سال 97 هیات کردستان مراسم سال نو را برگزار کرد و نمایش‎هایی همچون اسب‎سواری، آواز و موسیقی‎های سنتی، رقص و هه‎لپرکی و بازی‎های محلی در آن اجرا شد که به لطف خدا با استقبال بی‌نظیری در استادیوم 22 گولان همراه بود و برای ما جای بسی خوشحالی است. 

برای آینده چه برنامه‎ای دارید؟ 

در نظر داریم بازی و ورزش‌های روستایی، بومی و محلی را در کل‌کردستان گسترش دهیم و بازی‎های فراموش شده کردستان را ثبت ملی کنیم تا همه هیات‎های ایران از این بازی‎ها استفاده کنند. در حال حاضر مربی‎ها و داوران در‌کردستان 
مشغول به فعالیتند و به امید خدا در آینده شاهد موفقیت‎های بزرگشان خواهیم بود. 

مسئولان به این هیات و رشته‌های ورزشی (بازی‎های روستایی، بومی و محلی) اهمیت می‌دهند؟

از مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان و همچنین رئیس فدراسیون بازی‎های روستایی، بومی و محلی که در به اوج رسیدن این هیات ما را حمایت کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانیم با به دست آوردن موفقیت‌های بیشتر حمایت‎ها و زحماتشان را جبران کنیم و مایه سربلندی و افتخار برای کردستان و همچنین ایران باشیم.


عملکرد هیات بازی‎های روستایی ، بومی و محلی ‌  

هیات استان کردستان در اواخر سال 1396 با شرکت در مسابقات بین‌المللی به میزبانی گرمسار چه در بحث ورزشی و چه در بحث حرکات آیینی- سنتی مقام اول را کسب کرد که بسیار مایه سرفرازی و خرسندی تیم‎هایمان شد. همچنین در سال 1397 در مسابقات آزاد کشوری مقام اول و دوم را کسب کردیم. مضافاً اعزام 6 گروه حرکات آیینی سنتی به استان‌های مختلف را داشته‌ایم که با موفقیت همراه بوده است. در بخش بانوان، برگزاری مسابقات چوب‌کشی و فوتبال بانوان روستایی برای بار اول در استان کردستان به اجرا درآمد. در جشنواره فرهنگی‌ورزشی اقوام و عشایر ایران که به میزبانی استان سمنان برگزار شد، هیات استان کردستان در حرکات آیینی سنتی مقام اول را در کشور کسب کرد و بزرگ‌ترین جشنواره‌ای که به مناسبت شب یلدا در استان کردستان شهرستان مریوان برگزار شد با استقبال بی‌نظیر مردم در مریوان همراه بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید