• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49493
+
-

انفجار در کارگاه ترقه سازی موجب مرگ و مصدومیت چند بانو هم محله ای شد

تراژدی سنگلج

تراژدی سنگلج

معصومه غلامی|خبرنگار

حادثه زمانی اتفاق افتاد که چند خانم در حال درست کردن مواد محترقه دست‌ساز چینی و ریختن اکلیل و سرنج در خانه‌ای بودند که تحت عنوان تولیدی از آن یاد می‌شد. اینها همان مادرانی بودند که شب‌های چهارشنبه‌سوری به هر ‌ترفندی می‌خواستند مانع از حضور جگر گوشه‌شان در جنگ چهارشنبه‌سوری بشوند اما خود قربانیان موادی شدند که بالاجبار و از روی فقر و ناچاری به تولید آن تن داده بودند.  

ریشه این حادثه به چندین سال پیش باز می‌گردد و اکنون شرایط بد اقتصادی فعلی هم به آن دامن زده است. کوچ مردم از محله‌های قدیمی به دلیل بافت فرسوده و بسته بودن دست آنها برای ساخت‌وساز با معرفی محله سنگلج به‌عنوان حریم میراث، جایگزین شدن کارگاه‌های تولیدی و انباری به جای خانه‌هایی که زمانی مأمن خانواده‌ها بود؛ همه و همه دست به دست هم دادند تا تعدادی از بانوان را در دام آتش گرفتار کنند. به گفته «مصطفی حیدری» یکی از معتمدان محلی، انفجار آنقدر شدید بود که در همان زمان جان یک زن را گرفت و باقی را راهی بیمارستان کرد. کوچه‌های باریک، ترافیک ‌گاه‌بی‌گاه ایجاد شده در بازارچه به دلیل تخلیه جنس توسط وانتی‌ها همه و همه موانعی بودن شاید برای دیرتر رسیدن نیروهای امدادی. 



«‌میکائیل سعید‌» دبیر شورایاری محله سنگلج می‌گوید متأسفانه در این محله تعداد زیادی شاید بیش از هزار خانه تبدیل به کارگاه تولیدی و انباری شده‌اند و با توجه به روزهای پایانی سال در بسیاری از آنها مواد محترقه ساخته می‌شود. مردم به دلیل علاقه‌ای که به یکدیگر دارند از معرفی این خانه‌ها خودداری می‌کنند و به‌زعم خود نان‌بری نمی‌کنند. ما هم نمی‌خواهیم نان کسی را ببریم ولی اینجا مانند یک بمب ساعتی شده است. جا دارد مسئولان تا اتفاقی مانند پلاسکو نیفتاده کاری کنند. باید این کارگاه با مساعدت دولت به بخش‌های بیرونی شهر منتقل شود و به مردم برای ساخت املاکشان مجوز داده شود. تا زمانی که این مشکلات وجود دارد باید منتظر اتفاقات ناگوار باشیم.»
«‌امیر هاتفی‌» مدیر منطقه 5 آتش‌نشانی هم می‌گوید: «این خانه به ظاهر کارگاه خیاطی بوده، ولی در آن بیش از چند صد ‌کیلو مواد محترقه در حال فرآوری و بسته‌بندی بود. مواد اولیه از چین می‌آمد و داخل آنها اکلیل و سرنج می‌ریختند. انفجار باعث شد همه 9 نفر خانم همراه با یک آقا دچار سوختگی شوند و یکی از بانوان جان ببازد. متأسفانه بارها و بارها اعلام کرده‌ایم که با خالی شدن مناطق اطراف بازار و تبدیل شدن آنها به انباری و کارگاه‌های تولیدی و کارهایی از این قبیل اهالی کمی هم که مانده‌اند در خطرند. مسائل اقتصادی و بیکاری همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این محله قدیمی تبدیل به محله‌ای نا امن بشود شاید اگر این بانوان مشکل مالی نداشتند چنین اتفاقی برایشان نمی‌افتاد.»

شهردار ناحیه 3 منطقه 12 همجواری این محله‌ها با بازار و محدودیت‌هایی که میراث برای ساخت‌وساز در آنها به‌عنوان حریم میراثی ایجاد کرده باعث تغییر کاربری منازل مسکونی به انباری و کارگاه تولیدی شده است. «محسن حاتمی» می‌گوید: «شهرداری تنها در مواردی که مسجل شود تغییر کاربری توسط مالک صورت گرفته ورود پیدا کرده و بر اساس بند 20 ماده 55 و حکم قضایی اقدام می‌کند. ما نمی‌توانیم به منازل مردم وارد شویم، هرچند معتقدیم صنف طلا‌سازها و تولیدی‌های کیف و کفش باید به خارج از شهر منتقل شوند. شهردار ناحیه 3 تأکید می‌کند برای شناسایی این افراد نیاز به همکاری اهالی است و می‌گوید: «ما هم شرایط بد اقتصادی را درک می‌کنیم ولی حفظ جان شهروندان مهم‌تر است.» حاتمی در آخر خاطرنشان کرد با انتقال این صنوف به خارج از شهر و جایگزین کردن خانه‌های تاریخی و فرهنگی با محور گردشگری که بتوان برای اهالی کار‌آفرینی کرد می‌توان جانی دوباره به این محله بخشید که همه این موارد، حمایت دولت و بخش‌های خصوصی در حوزه گردشگری را می‌طلبد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید