• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49167
+
-

نوسازی مجموعه ورزشی خوراکیان در حالی به پایان رسید که زمین‌های چمن آن به بازسازی دوباره نیاز دارد

افتتاح فاز 3، فرسودگی فاز یک

افتتاح فاز 3، فرسودگی فاز یک

سحر جعفریان‌|خبرنگار

منطقه 9


فاز سوم مجموعه ورزشی شهید خوراکیان در حالی در ماه گذشته با حضور مسئولان ورزشی و شهری افتتاح شد که دو زمین چمن مصنوعی این ورزشگاه بسیار فرسوده شده است و نیاز به بازسازی دارد. پروژه نوسازی ورزشگاه قدیمی شهید خوراکیان در سال92 آغاز و در همان سال چمن‌های مصنوعی ورزشگاه نوسازی شد اما به دلیل استفاده زیاد از زمین‌های چمن و احتمالاً کیفیت پایین مصالح، قبل از پایان فازهای مختلف نوسازی ورزشگاه، خیلی زود چمن‌های مصنوعی این مجموعه مجدداً تخریب شد. گله ورزشکاران نوجوان و جوان از این وضع ما را بر آن داشت تا در حاشیه افتتاح فاز آخر بهسازی ورزشگاه از خرابی بنویسیم که چند سال قبل بازسازی شده است.


 فرسودگی در حاشیه ماند

در کنار ساختمان دو طبقه و آجرنمای این مجموعه، 2 زمین چمن قدیمی و فرسوده که ساخت آنها به دهه50 باز می‌گردد، خود نمایی می‌کند. زمین‌های چمنی که با وجود فرسودگی 60‌درصدی و از طرفی استقبال زیاد نوجوانان محل از آنها، در حاشیه مراسم افتتاحیه از توجه دور ماند و هیچ مسئولی به فرسودگی آنها و آسیب‌های ناشی از این کهنگی توجه نکرد. «مسعود فرشاد» مسئول زمین‌های چمن مصنوعی 5 هزار و 400 ‌مترمربعی این مجموعه درباره فرسودگی چمن‌ها می‌گوید: «آخرین باری که چمن‌های مصنوعی بازسازی شدند، سال 92 بود. در حالی که فعالیت رایگان مدرسه فوتبال، حضور بیش از 500 نوجوان به‌طور روزانه در این زمین‌ها و همچنین برگزاری لیگ‌ها و مسابقات فوتبال منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و جشنواره‌های استعدادیابی دلیل موجهی برای توجه بیشتر مسئولان به این زمین‌هاست. چند بار پیش آمده است که بازیکنان حین بازی به دلیل همین چمن نامناسب دچار آسیب شده‌اند و این مسئله جای نگرانی دارد.»



 راه‌حل واگذاری به بخش خصوصی

«سیدعلی مفاخریان» شهردار منطقه 9 یکی از راهکارهای رفع مشکل زمین‌های چمن مجموعه شهید خوراکیان را واگذاری آنها به بخش خصوصی بیان می‌کند و می‌گوید: «این واگذاری ضمن یاری رساندن به دولت می‌تواند کیفیت سرانه‌های ورزشی را افزایش دهد. همچنان که مسئولان زمین چمن این مجموعه مدتی است که پیگیر رفع مشکل هستند. انتخاب پیمانکار یا تعیین ردیف بودجه جداگانه دولتی باید از طریق شهرداری منطقه یا از طریق سازمان ورزش صورت گیرد که هنوز به اجماع مورد نظر در این باره نرسیده‌ایم.» مفاخریان ادامه می‌دهد: «با توجه به پیگیری شورایاری محل پیش‌بینی می‌کنیم تا اواسط سال آینده وضعیت چمن‌های مصنوعی این مجموعه روشن شود و علاقه‌مندان به فوتبال با آرامش خیال بیشتری به ورزش بپردازند.»

 

 بازسازی که 5 سال طول کشید

پیشینه زمین ورزشی حسن خوراکیان به سال 1354 باز می‌گردد. زمانی که بسیاری از استعدادهای ورزشی به‌ویژه در رشته فوتبال فعالیت خود را از زمین‌های خاکی و سالن‌های کوچک و بدون امکانات زیاد آغاز کردند. استعدادهایی مانند «حسین لطفی» و«وحید طالبلو» که همچنان با رفت‌وآمد در این مجموعه باعث ایجاد انگیزه برای استعدادهای جوان محله هستند. از سال 1390 روند بازسازی و نوسازی مجموعه ورزشی شهید خوراکیان در خیابان دامپزشکی آغاز شد. درست از زمانی که سوله بزرگ کنار این مجموعه با فرسودگی‌اش برای اهالی دردسرهایی درست کرد. این مجموعه ورزشی 3 هزار و 184 مترمربعی طی 6 سال و در 3 فاز متفاوت به بهره‌برداری رسید. فاز اول شامل افتتاح سالن ورزش‌های توپی و سالن ورزش‌های رزمی، فاز دوم شامل باشگاه‌های بدنسازی و ورزش‌های هوازی و فاز سوم هم که شامل استخر، سالن‌های آب‌درمانی، حوضچه آب سرد، حمام سنتی و تونل است که ماه گذشته با حضور وزیر ورزش و جوانان و شهردار منطقه 9 افتتاح شد. 


 بچه محل 
 سال درخشان خانم‌های والیبالیست


زهره امیدی|سرپرست فنی مسابقات والیبال بانوان منطقه21

بانوان والیبالیست منطقه 21، سال درخشانی را پشت سر گذاشتند و چند قهرمانی در مسابقات مناطق 22‌گانه شهرداری و همچنین استان تهران کسب کردند. تیم‌های والیبال جوانان و نوجوانان در استان تهران اول شدند و تیم مینی‌ها یا همان خردسالان هم مقام سوم را کسب کردند. این موفقیت‌ها در شرایطی حاصل شد که امکانات بانوان والیبالیست منطقه از مناطق دیگر کمتراست. «زهره امیدی» سرپرست فنی مسابقات والیبال بانوان منطقه21 درباره استعداد و علاقه دختران والیبالیست می‌گوید: «تیم‌های والیبال بانوان منطقه21 همیشه در مسابقات مدعی هستند و مقام می‌آورند. با اینکه به لحاظ امکانات از مناطق دیگر عقب هستیم اما در بحث نتیجه‌گیری در جمع برترین‌ها قرار داریم. در طول سال، مسابقات مختلفی در محله‌های منطقه برگزار می‌شود تا استعداد‌ها را شناسایی کنیم. همان استعداد‌های کشف شده هم تیم‌های والیبال منطقه را در رده‌های سنی مختلف تشکیل می‌دهند. بانوان منطقه علاقه زیادی به این رشته ورزشی دارند و استعداد‌های خوبی هم بین آنها پیدا می‌شود. در واقع توانسته‌ایم با برنامه‌ریزی و با اتکا به استعداد و توانایی‌های بچه‌ها، بحث کمبود امکانات را جبران کنیم.» البته خانم امیدی تأکید می‌کند اگر در رشته‌های دیگرهم کار و فعالیت منسجمی صورت بگیرد، استعداد‌های خوب ورزشی در بین بانوان منطقه21 پیدا می‌شود: «والیبال رشته اول و اصلی بانوان منطقه21 است. اما در رشته‌های دیگر هم اگر کار و سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم موفق باشیم. برای مثال ما در ورزش داژبال هم فعالیت کرده‌ایم و بانوان منطقه موفق شدند در این رشته هم مقام بیاورند. بانوان این منطقه استعداد بالایی در ورزش دارند و همواره به ورزش علاقه و اهمیت نشان داده‌اند.» 

 نما 
 پاتوق بانوان در تکه پنجم 

ساختمان نونوار شهربانوی منطقه 5 در خیابان شهید اسلامی‌فر قرار دارد. ساختمانی در 5 طبقه و 4 هزار و 200 مترمربع مساحت که روزانه بیش از صد بانوی هم‌محله‌ای از خدمات بخش‌های مختلف آن استفاده می‌کنند. امکانات متنوع این مجموعه که سر در ورودی آن تابلو «ورود آقایان، ممنوع» نصب شده شامل استخر بزرگسالان و کودکان، سونا، جکوزی، سالن بدنسازی، سالن اجتماعات، خانه کودک، کلاس‌های آموزشی آشپزی و مهارت‌های زندگی، کارگاه‌های خلاقیت‌های هوشمندانه و خلاقیت‌های زنانه، اتاق گردشگری، مزون لباس‌های اسلامی و مدرن، آتلیه، سالن زیبایی، رستوران، کافی‌شاپ، کافی‌نت و کتابخانه تخصصی است. این نخستین مجموعه اختصاصی بانوان در پهنه غرب پایتخت است که در سال 89 افتتاح شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید