• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48957
+
-

انتقاد از نابرابری

چهره روز
انتقاد از نابرابری


علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس از افزایش 2برابری تعداد فقرا و شدت فقر در کشور انتقاد کرده و خواستار اعلام ماهانه ضریب جینی از سوی بانک مرکزی شده است. محجوب می‌گوید: وضعیت معیشتی کارگران مناسب نیست و با توجه به کاهش قدرت خرید این قشر، اگر تدابیر مناسب اتخاذ نشود سال‌های سختی در انتظار آنها خواهد بود، اما مجلس و دولت توجهی به ضریب جینی، به‌عنوان شاخصی که نابرابری‌ها را نشان می‌دهد، ندارند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس می‌گوید؛ ضریب جینی پرکاربردترین شاخصی است که برای اندازه‌گیری میزان نابرابری درآمد استفاده می‌شود و از آن می‌توان برای نشان دادن چگونگی توزیع درآمد در کشور یا مناطق شهری و روستایی طی یک دوره از زمان استفاده کرد که البته فعلا عزمی برای اعلام آن، لااقل در دوره‌های کوتاه‌مدت وجود ندارد؛ اما همانگونه که خود محجوب نیز می‌گوید: وضعیت اقتصادی مساعد نیست و نابرابری‌ها نیز به‌گونه‌ای است که عده‌ای می‌توانند گوشت 120هزارتومانی و بالاتر بخرند اما برخی حتی از عهده خرید گوشت 10هزارتومانی هم برنمی‌آیند و این مسئله‌ای است که نمی‌تواند نادیده گرفته شود.

این نماینده مجلس معتقد است که تعداد فقرا و شدت فقر در شرایط فعلی اقتصاد 2 برابر شده و دولت و بانک مرکزی نیز اگر این موضوع را باور ندارند، بهتر است ضریب جینی را اعلام کنند تا ماجرا روشن شود. البته رئیس فراکسیون کارگری مجلس اعلام نکرده است که بعد از اعلام ضریب جینی و مشخص شدن وضعیت نابرابری‌ها باید چه کرد. جدای از اینها، باوجوداینکه بانک مرکزی چندی است از اعلام آمارهای اقتصادی پا پس کشیده و همین بر نبود شفافیت در اقتصاد افزوده است، شاخص‌های محسوس و عینی دیگری مانند ضریب جینی و حتی کاراتر از آن نیز وجود دارد که نابرابری درآمدی را فریاد می‌زنند و می‌تواند ملاک عمل مجلس و دولت قرار بگیرد. شاخص خودروهای میلیاردی در خیابان‌های شهر، شاخص رستوران و خانه‌های لوکس و زندگی‌های اشرافی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید