• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48593
+
-

استقبال گرم از نمایش‌های اروپایی

اجرای نمایش‌هایی از رومانی، فنلاند و فرانسه در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با تقاضای تماشاگران تکرار شد

استقبال گرم از نمایش‌های اروپایی

فهیمه پناه‌آذر/خبر‌نگار

درحالی‌که تا 2 روز دیگر پرونـــده سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف بسته می‌شود، استقبال از نمایش‌های خارجی، تئاترشهر را به یکی از شلوغ‌ترین نقاط مرکز شهر تبدیل کرده است. یکی از روزهای استثنایی جشنواره، روز نهم و اجرای نمایش‌های خارجی بود که با استقبال غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو شد. در این روز، نمایش «پسرها پسرند» با حضور فرنس فهر به‌عنوان نویسنده، کارگردان و طراح حرکات از رومانی با مدت زمان ۴۰ دقیقه روی صحنه رفت و به‌دلیل استقبال تماشاگران این نمایش، یک اجرای ویژه نیز مخصوص مهمانان خارجی و شهرستانی داشت. این نمایش در بخش تئاتر ملل و مسابقه تئاتر بین‌الملل روی صحنه رفت. «فقط استخوان‌ها» از فنلاند اثر دیگری بود که روز گذشته به‌عنوان کاری از کمپانی کالو با حضور توماس مونکتون به‌عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر با مدت زمان ۴۵ دقیقه در تالار چهارسو  روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. از دیگر نمایش‌هایی که در روزهای مختلف جشنواره روی صحنه رفت، چیدمان «گذرگاه» از کشور فرانسه بود، این نمایش هر روز از ساعت 11تا 20در تماشاخانه عباس جوانمرد ساختمان جدید خانه تئاتر اجرا می‌شود.
 در این دوره از جشنواره 13نمایش با اجرای گرو‌ه‌های خارجی به روی صحنه می‌رود.
 
نمایشگاهی برای 4دهه تئاتر ایران

اما جشنواره سی‌وهفتم به واسطه 40سالگی انقلاب، در نوع برگزاری متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است. در این دوره علاوه بر برگزاری مسابقه عکس و پوستر تئاتر همچون سنوات گذشته، نمایشگاهی با عنوان «چهل سال اسناد تئاتر انقلاب اسلامی» برای نخستین بار در جشنواره برپا و در حال برگزاری است. در بخشی از نمایشگاه مروری بر تئاترهایی دارد که در این 40سال روی صحنه رفته و بر پوستر این تئاترها اسامی چون بهزاد فراهانی، مرحوم داوود رشیدی، مرحوم حسین محب اهری، رضا عطاران، حسن حامد، افسانه بایگان، تانیا جوهری و... به چشم می‌خورد. یکی از پوسترهای نمایشی که در نمایشگاه به چشم می‌خورد، نمایش «پوست یک میوه روی درخت خشکیده» نوشته ویکتور هالیم بوده که این نمایش جزو نخستین نمایش‌های بعد از انقلاب است که داوود رشیدی آبان سال ۵۸، در سالن کوچک تئاتر شهر آن را روی صحنه برد. یکی از پوسترها مربوط به یک تئاتر کودک و نوجوان با نام «سنجاب‌ها» است که محمود ابراهیم‌زاده در مقام کارگردان با طراحی ایرج رامین فر آذر سال ۵۹ در سالن اصلی تئاتر شهر آن را روی صحنه برد.

تقدیر از 10 هنرمند 
در حاشیه برگزاری این دوره از جشنواره، آیین «چهل سال صحنه» شامل رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» و تجلیل از ۱۰ هنرمند انقلاب اسلامی عرصه نمایش در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد. در این مراسم از اکبر کریمی مبارکه، اعظم بروجردی، ندا ثابتی، سعید اسماعیلی، مرتضی شاه‌کرم، امیرحسین شفیعی، حسین عالم‌بخش، محمود فرهنگ، نصرالله قادری ومریم معترف تجلیل شد. در 4روز پایانی جشنواره نیز نشست‌هایی با عنوان نشست‌های پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران برگزار شده و می‌شود که در هر روز یک دهه از تئاتر ایران توسط هنرمندان و مدیران اسبق بررسی و مورد  ارزیابی  قرار می‌گیرد.

اختتامیه: 4 اسفند
با نزدیک شدن به روزهای پایانی جشنواره و مراسم اختتامیه، نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره اعلام می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اختتامیه‌ این دوره از جشنواره تئاتر فجر، گستردگی بخش مسابقه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید