• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48588
+
-

رکورد تورم پس از 5سال شکسته شد

رکورد تورم پس از 5سال شکسته شد

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه (شاخص احساس تورم در بین مصرف‌کنندگان) در بهمن‌ماه امسال به 42.3درصد در ایران رسید که بالاترین نرخ تورم در 5سال گذشته است. به گزارش همشهری، براساس برآورد مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در کشور از 7درصد در فروردین‌ماه امسال با 6برابر جهش به رقم کم‌سابقه بالای 42درصد رسیده؛ نکته هشداردهنده اینکه سرعت رشد ماهانه میانگین قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی مردم در بهمن امسال بیش از دی‌ماه بوده که می‌تواند زنگ خطری برای سیاستگذار پولی باشد.
مرکز آمار ایران روایت می‌کند شاخص ماهانه رشد قیمت‌ها از ابتدای امسال پس از التهابات ارزی رشد داشته و از 1.3درصد در فروردین به 7.1درصد در مهر‌ماه امسال رسید؛ که تقارن این پرش میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم با ثبت رکورد دلار 19هزار تومانی در 4مهر‌ماه امسال نشان می‌دهد که نبض قیمت‌ها برخلاف تصور مسئولان با نوسان قیمت دلار تغییر می‌کند. ثبت سرعت رشد نرخ تورم در دی‌ماه امسال به 2درصد این گمانه را تقویت کرد که آهنگ رشد تورم کندتر شده و انتظار می‌رفت تا روند نرخ تورم متعادل‌تر شود اما بروز تنش قیمتی در برخی کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در بهمن‌ماه امسال نشان داد که کندتر شدن آهنگ رشد تورم دست‌کم در ماه‌های اخیر شکننده بوده است.

تورم تا کجا پیش می‌رود؟
تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم ایران در 12‌ماه منتهی به بهمن امسال نسبت به ‌مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد نرخ تورم به 23.5درصد رسیده که بالاترین نرخ تورم از مردادماه1393 است و این احتمال وجود دارد که با روند شکننده ثبات ارزی و همچنین نرخ رشد نقدینگی و انتظارات تورمی، نرخ تورم در سال آینده باز هم روندی صعودی را تجربه کند. آیا دولت حسن روحانی در پایان فعالیت خود نرخ تورم را به میزان نرخ تورم به‌ارث‌رسیده از دولت قبل می‌رساند یا اینکه موفق خواهد شد دوباره نرخ تورم را تک‌رقمی کند؟ نگاهی به شاخص‌های پولی تک‌رقمی شدن نرخ تورم تا پایان دولت فعلی را تأیید نمی‌کند؛ مگر اینکه دولت بخواهد تغییر ریل دهد.

پیشتازی تورم در روستاها
نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در روستاهای ایران 5.2درصد بیشتر است از نرخ تورمی که شهرنشینان ایرانی در بهمن امسال تجربه کرده‌اند. چگونه؟ مرکز آمار ایران می‌گوید: بهمن‌ماه امسال سرعت رشد نرخ تورم در مناطق شهری ایران 2.1درصد و در مناطق روستایی 2.8درصد بوده؛ به این معنا که در بهمن نسبت به دی‌ماه سبد کالاها و خدمات در مناطق روستایی 7دهم درصد بیشتر از مناطق شهری گران شده است. مقایسه شاخص نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بهمن‌ماه هم نشان می‌دهد یک خانواده روستایی برای خرید یک سبد کالا 46.7درصد بیشتر از بهمن سال گذشته هزینه کرده؛ درحالی‌که یک خانوار روستایی با افزایش 41.5درصدی مواجه شده است. از سوی دیگر میانگین قیمت سبد مصرفی خانوارهای روستایی در 12‌ماه منتهی به بهمن امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 24.2درصد رشد داشته اما در خانوارهای شهری 23.4درصد بوده است.

معیشت زیر فشار تورم
شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن امسال نسبت به بهمن پارسال در مناطق شهری 63.4درصد و در مناطق روستایی 60.4درصد بوده اما پرسش اینجاست که چه عاملی باعث شده تا روستاییان احساس کنند نسبت به شهرنشینان نرخ تورم بیشتری را تحمل می‌کنند؟ دلیل اصلی این ابهام در وزن کالاها و خدمات در سبد مصرفی روستاییان و شهرنشینان است؛ به‌گونه‌ای که کل هزینه ماهانه یک خانوار روستایی اندکی بیش از 34درصد است درحالی‌که در خانوار شهری 24.5درصد است. به این ترتیب یک خانوار روستایی به‌دلیل سطح پایین درآمد، بخش زیادتری از درآمد خود را نسبت به یک خانوار شهری به خرید کالاهای خوراکی اختصاص می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید