• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47834
+
-

کمر وزنه برداری ایران گرفت!

کمر وزنه برداری ایران گرفت!

یک مدال المپیک ایران تهدید شد؛ سهراب مرادی که تاکنون شاید تنها مدال طلای مطمئن و صدرصد ایران در المپیک2020 توکیو است، بنابر گفته پزشکان باید عارضه دیسک کمر خود را عمل جراحی کند و این می‌تواند یک بدبیاری و بدشانسی برای ورزش کشور باشد. گرچه غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران گفته: «سهراب مرادی نیاز به جراحی دارد» اما گویا کمیته ملی المپیک ایران نیز موضوع را با حساسیت بیشتری پیگیری می‌کند و حتی صحبت از این است که پرونده پزشکی سهراب مرادی به خارج از کشور فرستاده شود و پزشکان خارجی نیز در مورد او نظر دهند.
نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی که نخستین مرجع اعلام این خبر بود بدون اینکه توضیح خاصی بدهد و تنها به‌صورت یک خبر که عجله زیادی نیز در اعلام آن وجود دارد گفته است: «مرادی دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه دیسک کمر است و به همین منظور نشست کمیسیون پزشکی فدراسیون پزشکی ورزشی با حضور شماری از همکاران متخصص و خود این وزنه‌بردار در محل فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد. پس از انجام معاینات لازم و ارائه نقطه نظرات مختلف، در نهایت انجام عمل جراحی برای این ورزشکار از طرف کمیسیون تجویز شد. طبیعی است که در نهایت خود بیمار برای درمانش تصمیم نهایی را می‌گیرد و باید دید تصمیم مرادی در این خصوص چه خواهد بود و انجام عمل جراحی را کدام همکار ما بر عهده خواهد گرفت. در هر صورت فدراسیون پزشکی ورزشی تا بهبودی کامل و بازگشت این قهرمان به دنیای قهرمانی در کنار او خواهد بود.» سهراب مرادی هم‌اکنون تمرینات بدن‌سازی را به‌صورت سبک انجام می‌دهد و فعلا تمرین وزنه‌برداری ندارد تا در مورد نحوه درمانش تصمیم‌گیری کند. از سوی دیگر یک پزشک تشخیص داده که دیسک کمر سهراب مرادی با عمل لیزر برطرف می‌شود اما قرار است این وزنه‌بردار توسط متخصصان دیگری هم معاینه شود تا یک نظر واحد درمورد تنها شانس مدال‌آوری ایران در المپیک2020 تصمیم نگیرد. بنا بر اعلام ایسنا، گویا رئیس کمیته ملی المپیک هم پیگیر وضعیت سهراب مرادی است و قرار است یک تیم پزشکی دیگر هم تشکیل شود و حتی پرونده او به خارج از کشور ارسال شود تا نظر پزشکان خارجی را هم جویا شوند. درنهایت پس از جمع‌بندی نهایی، در مورد نوع درمان این وزنه‌بردار تصمیم‌گیری خواهد شد. قرار بر این شد که امروز دوباره مصدومیت سهراب مرادی توسط چند متخصص دیگر مورد بررسی قرار بگیرد و سپس تصمیم نهایی برای انجام عمل جراحی گرفته شود. در همین رابطه نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی پیرامون این پرسش که عمل جراحی او چه زمانی انجام خواهد شد، می‌گوید: «این بستگی به‌نظر پزشکان متخصص و همچنین تصمیم سهراب مرادی دارد که چه زمانی تحت عمل جراحی قرار بگیرد. البته با توجه به فاصله زمانی که تا انتخابی کسب سهمیه المپیک و قهرمانی آسیا وجود دارد، تلاش ما بر این است که پس از عمل جراحی این سرمایه ملی را تا انتخاب کسب سهمیه المپیک آماده کنیم.»
وزنه‌برداری ایران یک‌بار در آستانه مسابقات المپیک پکن شوک بزرگ بیماری حسین رضازاده را تجربه کرده است. 2هفته مانده بود به المپیک2008 پکن اعلام شد که حسین رضازاده به‌دلیل مشکلات بیماری نمی‌تواند به مسابقات اعزام شود. علت انصراف وی از شرکت در المپیک، فشارهای سنگین تمرین در طول دهه اخیر اعلام شد. البته در سال‌های بعد مسائل دیگری از بیماری رضازاده منتشر شد که او به‌شدت به بیماری قند خون مبتلا شده است. مرحوم دکتر اصغر شهابی رئیس ایرانی کمیته پزشکی وزنه‌برداری آسیا بعدها در گفت‌وگویی مشکلات حسین رضازاده را اینگونه فاش کرد: «حسین رضا‌زاده پس از بازگشت از المپیک آتن دوران استراحت و نقاهت خوبی را طی نکرد و باوجود تحمل فشارهای جسمانی تمرینات با چندین بیماری مختلف ازجمله ناراحتی کلیه، دیابت، هموگلوبین و فشارخون بالا نیز دست و پنجه نرم می‌کرد. همین موضوع باعث شد تا حسین رضازاده در طول تمرینات خود با نوسان و افت زودرس قوای جسمانی مواجه شود و هیچ‌گاه در یک وضعیت و سکون ایده‌آل بدنی قرار نداشته باشد. حضور مستمر وی در مسابقات سنگین آسیایی و جهانی هم روند رو به رشد بیماری وی را در بر داشت تا جایی که پزشکان به وی هشدار دادند برای حفظ سلامتی و جلوگیری از اتفاقات خطرناک بعدی نباید به فعالیت سنگین ورزشی بپردازد.» 
بیماری دیسک کمر سهراب مرادی آنطور که پزشکان گفته‌اند به مرحله‌ای خطرناک رسیده است که نیاز به عمل جراحی دارد، با این حال شانس بهبودی او با توجه به فاصله تقریبی یک سال و نیمه تا المپیک توکیو بیشتر است، گرچه نباید در روند درمانی او سلامتی این ورزشکار ملی فدای مدال طلای المپیک شود، هرچند مدال المپیک چشمگیر باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید