• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47735
+
-

همکاری 3 وزارتخانه برای توسعه گلستان

استاندار از وعده همکاری وزارتخانه‌های راه‌و شهرسازی، کشاورزی و نفت برای تکمیل طرح‌های توسعه گلستان خبر داد

گلستان
همکاری 3 وزارتخانه برای توسعه گلستان

فاطمه میرزایی/گرگان - خبرنگار

گلستان را به نام سرزمین دوستی و برادری می‌شناسند. نگارستان ایران و رنگین‌کمان اقوام هم می‌خوانندش. با این همه، می‌توان گلستان را سرزمین سبز طرح‌های جامانده هم نام گذشت. سرزمینی که عنوان طرح‌های بزرگ را به دوش می‌کشد، اما برخی از این طرح‌ها، با وجود این‌که دهه‌ها از تصویبشان می‌گذرد، هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. استاندار گلستان اما این بار خبرهای خوشی برای استان دارد. گفت‌وگوی همشهری را با سید مناف هاشمی بخوانید. 

چرا گلستان هنوز به توسعه مورد نظر دست‌ نیافته است؟
عقب‌ماندگی استان‌های کمتر توسعه یافته ریشه در رانت و فساد دارد. معمولا در سرمایه‌گذاری‌ها امتیازاتی هست که عده خاصی آن را دنبال می‌کند. راه‌حل این مسئله علنی‌کردن فساد است، زیرا یک جامعه شفاف می‌تواند به سمت توسعه حرکت ‌کند. 

این شفاف‌سازی در گلستان هم انجام شده است؟
بله. درباره اعتبار استان پرسش‌هایی مطرح شده است. هر فردی که در استان ما وام یا زمین برای طرحی گرفته است باید آن را شفاف و قابل رصد کند. همه مسئولان استان را موظف کرده‌ایم صورت تسهیلات پرداخت‌شده را در سایت دستگاه‌ها ارائه کنند. همچنین بانک‌ها هم موظف به ارائه جزئیات وام‌های بزرگ هستند. این شفاف‌سازی درباره تسهیلات خرد که بسیاری از خانواده‌ها برای رفع مشکلات خود می‌گیرند‌، صدق نمی‌کند. البته نباید فراموش کرد که هر گونه سرمایه‌گذاری رانت نیست. ما تلاش می‌کنیم از خارج از استان سرمایه‌گذار به‌ویژه در زمینه کشت و صنعت و پرورش آبزیان جذب کنیم و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها ابزار ما برای مبارزه با فساد، رانت و شفاف کردن سرمایه‌گذاری است. 

در گلستان پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام بسیاری وجود دارد. پروژه‌هایی که هر کدام می‌تواند گامی در مسیر توسعه استان باشد. چه تلاشی برای جذب سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها صورت گرفته است؟
حقیقت این است که در حوزه سرمایه‌گذاری مشکلات زیادی در کشور وجود دارد. امیدها و برنامه‌هایی که برای برخی از سرمایه‌گذاری‌ها داریم به دلیل فشارهای مستقیم و غیرمستقیم برخی از کشورهای خارجی بر ما، محقق نمی‌شود. مهم‌ترین طرح گلستان که بتواند استان را از بن‌بست اقتصادی خارج کند، تعامل ما با کشورهای سی.آی.اس (جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) را بیشتر کند، تجارت را رونق دهد و اشتغال‌زایی به همراه داشته باشد، طرح‌های ریلی است. دولت برای هر کدام از طرح‌های ریلی استان بیش از 10هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.  طرح برقی‌کردن راه‌آهن اینچه‌برون – گرگان – گرمسار - تهران باید شروع می‌شد. تنها مشکل شروع این طرح از سوی کشور ما سهم فاینانس بود که پرداخت شد. 15 درصد سهم دولت پرداخت نشده بود که آن هم از محل صندوق ذخیره ارزی پرداخت شد. اما اگر بخش خصوصی روسیه این طرح را انجام ندهد بی‌شک تحت فشارهای روسیه است. 

از بقیه طرح‌های نیمه‌تمام چه خبری دارید؟
برخی طرح‌ها مانند آشوراده، پتروشیمی و طرح‌های گردشگری چون تله‌کابین سال‌ها روی کاغذ مانده و تبدیل به یک کتابچه تاریخی در گلستان شده بود. خوشبختانه اجرای طرح آشوراده با نظارت دقیق سازمان محیط ‌زیست کشور شروع شد. طرح پتروشیمی هم در بخش خصوصی از سال‌ها پیش تعطیل است. بعد از پیگیری وزیر کشور و دستور رئیس‌ جمهوری قرار شد، در صورت امکان، سازمان سرمایه‌گذاری شرکت نفت در اجرای  این طرح مشارکت کند. 

طرح پتروشیمی از آن طرح‌هایی است که گویا مسائل مالی آن شفاف نبود. در این باره چه اقدامی صورت گرفته است؟
این طرح از نگاه وزیر نفت طرحی نیست که برای مردم گلستان اقتصادی باشد. مشکلاتی مانند شفاف نبودن حسابرسی‌ها هم در این طرح وجود داشت که باید رسیدگی می‌شد. پیگیری ما در مورد طرح پتروشیمی به دلیل منفعت بیش از 90 هزار سهام‌دار است. سازمان سرمایه‌گذاری وزارت نفت قول مشارکت در این طرح را داده است. همچنین این قول را از وزیر جهاد کشاورزی هم گرفته‌ایم. اگر این  دو بخش دولتی وارد عمل شوند، سهام‌داران خصوصی دیگری نیز ابزار علاقه می کنند. 

تکلیف طرح‌های کلان دیگر چون طرح میگو، بندر چوب و بندر خشک چه می‌شود؟
فاز نخست طرح میگو راه‌اندازی شده و فاز دوم آن در انتظار اجراست. جمع فاز یک و دو 10 هزار هکتار می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم با بهره‌برداری از آنها سال آینده نسبت به امسال به رشد 50 تا صددرصدی پرورش میگو برسیم. درباره بندر چوب مخالفت‌هایی از سوی وزارت راه و سازمان بنادر داشتیم، اما بنا بر آخرین مکاتبه‌های صورت گرفته موافقت راه‌اندازی این بندر در بندر خشک اینچه‌برون گرفته شده است. تنها نقطه‌ای در کشور که می‌توانیم بارانداز چوب را داشته باشیم گلستان است که قابلیت انتقال آفات را ندارد. برای طرح بندرخشک هم با وزیر راه جلسه داشتیم. وزیر راه تیمی از کارشناسان راه‌آهن وزارتخانه را به استان فرستاد تا با استقرار در استان مشکلات مربوط به بندرخشک را بررسی و رفع کنند. 


   بندر اختصاصی «واردات چوب» در گمیشان 

 با توجه به ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های شمال و افزایش نیاز کشور ایران به واردات چوب، نماینده‌های گلستان در مجلس شورای اسلامی، به همراه مدیران استان از جمله استاندار، پیگیر تاسیس یک بندر در نواحی سواحل شرقی دریای خزر هستند. وزیر جهاد کشاورزی با تاسیس بندر اختصاصی چوب در ناحیه گمیشان موافقت کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید