• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 18 بهمن 1397
کد مطلب : 47417
+
-

گشایش تجارت ضد‌تحریم از مسیر عراق

بر مبنای توافق بین بانک مرکزی ایران با عراق، مسیر تراکنش مالی صادرکنندگان ایرانی در بانک‌های عراقی باز می‌شود

تجارت
گشایش تجارت ضد‌تحریم از مسیر عراق

در پی توافق تازه میان بانک مرکزی ایران و دولت عراق، فرصت تجاری جدیدی برای تولید کننده‌های ایرانی از مسیر صادرات کالا به عراق فراهم خواهد شد، با توافق انجام شده، صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از طریق بانک‌های عراقی تراکنش مالی داشته باشند و بانک‌های ایرانی می‌توانند در بانک‌های عراقی، حساب دیناری و یورویی داشته باشند.
به‌گزارش همشهری، افزایش قیمت دلار به جز تهدید‌هایی که برای اقتصاد ایران داشت فرصت‌هایی را هم برای ایران به‌وجود آورده به‌طوری که تحت‌تأثیر کاهش ارزش ریال در برابر ارز‌های خارجی تقریبا اغلب کالاهای ایرانی در کشور‌های همسایه با قیمت بسیار ارزان‌تری نسبت به کالای سایر کشور‌ها عرضه می‌شود؛ همین موضوع توان رقابتی محصولات ایرانی را به لحاظ قیمت در کشور‌های همسایه افزایش داده و به رشد صادرات کالاهای غیرنفتی به کشور‌های همسایه ازجمله عراق منجر شده است. این موضوع موجب شده حجم صادرات ایران در 7‌ماه امسال به عراق نسبت به‌مدت مشابه پارسال 55درصد افزایش یابد و از 3.7میلیارد دلار به 5.7میلیارد دلار برسد.

توافق جدید ایران و عراق 

دیروز در پی سفر عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به عراق مکانیسم پرداخت مالی بین ایران و عراق میان او و علی العلاق رئیس‌کل بانک مرکزی عراق در بغداد تعیین و جزئیات آن به امضای دو طرف رسید. همزمان با این رویداد وزیر برق عراق هم دیروز وارد تهران شد تا ضمن بازدید از تاسیسات برقی ایران درباره چگونگی حضور شرکت‌های ایرانی و روش انتقال مالی آنها با همتای ایرانی خود گفت‌وگو کند.
به‌گفته همتی، بانک مرکزی ایران به غیراز عراق به راهکارهای مناسب مالی با روسیه، ترکیه، هند و چین هم برای مبادلات دست یافته‌ است.
براساس این توافق قرار است بدهی‌های ناشی از صادرات گاز و برق به عراق براساس دستور پرداخت بانک مرکزی ایران پرداخت شده و درآمدهای صادراتی آینده نیز در همین چارچوب پرداخت شود. در این جلسه که بیش از 4 ساعت طول کشیده است در مورد نحوه انتقال ارز صادرکنندگان ایرانی هم توافق شده است و طرف عراقی خواستار تاسیس شعب بانک‌های عراقی در ایران شده که مورد موافقت همتی قرار گرفته است. با انجام این توافق از این پس صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از طریق بانک‌های عراقی فعالیت کنند و بانک‌های ایرانی هم می‌توانند در بانک‌های عراقی، حساب دیناری و یورویی داشته باشند.
همتی درباره تاسیس شعب بانک‌های عراقی در ایران گفت: براساس توافق‌های انجام شده، با پیشنهاد تاسیس و افتتاح شعب بانک‌های عراق در ایران موافق و معتقد هستم افتتاح شعب بانک‌های عراقی در ایران می‌تواند به زنجیره توافق و گسترش آن کمک کند. رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه شرکت‌های عراقی می‌توانند در بانک‌های ایرانی حساب افتتاح کنند و مبادلات خود را با دینار انجام دهند افزود: صادرکنندگان ایرانی براساس توافق‌های انجام شده، باید بتوانند از طریق بانک‌های عراقی فعالیت کنند و بانک‌های ایرانی هم می‌توانند در بانک‌های عراقی حساب دیناری داشته باشند.

عراق به سیستم تحریم نمی‌پیوندد

دیروز، همچنین عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق هم در دیدار با همتی با بیان اینکه عراق هرگز جزو سیستم تحریم علیه ایران نبوده و نیست تأکید کرد: از بانک مرکزی عراق خواسته‌ام مساعدت‌های لازم را انجام دهد. بنابراین با این توافق‌ها و موافقت نخست‌وزیر عراق، روابط بانکی ایران و عراق بسیار قوی‌تر خواهد شد و گسترش روابط تجاری بین 2کشور براین پایه شکل خواهد گرفت.

ایجاد نقشه راه جدید ارزی 

مجید شاکری از کارشناسان اقتصادی در تحلیل توافق ارزی ایران و عراق گفت: سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به عراق ادامه سیاست درست امنیتی ایران در غرب آسیا است و نقشه ارزی جدیدی را بر بستر دستاوردهای امنیتی نمایان می‌کند. مجید شاکری گفت: عراق دقیقا همان جایی است که رئیس‌کل باید آن را در اولویت قرار می‌داد؛ دلیل آن هم، به لحاظ سهم از صادرات ایران و نیز به‌دلیل ارز الصاق شده به دلار، با ثبات به نسبت خوب مثل دینار که حائز اهمیت است؛ البته باید به این موارد، وجود بازار ارز سلیمانیه و تأثیر و تاثرات آن بر بازار نقد تهران نیز توجه کرد. شاکری کانال‌های قدرتمند صرافی بین عراق و اروپای مرکزی را مهم دانست و تأکید کرد: سفر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به عراق، از نظر انطباق کامل اهداف امنیتی نیز حائز اهمیت است؛ البته اگرچه جزئیات چندانی از توافق بین 2 رئیس‌کل منتشر نشده اما چارچوب منتشر شده مبنی بر انتقال با دستور پرداخت بانک مرکزی ایران از بستانکاری قبلی و نیز آتی، حتی اگر روی دینار باشد، دستاورد بسیار مهم و به جایی است.


فرصت ناب صادراتی عراق

هم‌اکنون ۱۵ کشور همسایه ایران سالانه هزارمیلیارد دلار کالا وارد می‌کنند، چنانچه ایران بتواند سهم خود را از بازار کشورهای همسایه به 10درصد برساند ارزش صادرات غیرنفتی ایران سالانه به 100میلیارد دلار خواهد رسید و با توجه به کاهش ارزش ریال در برابر همه ارز‌های جهانی افزایش سهم ایران از بازار کشور‌های همسایه بسیار محتمل است.هم‌اکنون کشور‌های ترکیه و چین به‌ترتیب با صادرات 8.6و 7.9میلیارد دلار محصول به عراق بزرگ‌ترین شرکای تجاری عراق هستند و ایران در رتبه سوم قرار دارد و پس از ایران، امارات قرار گرفته است.عراق سالانه کالاهای مختلفی ازجمله محصولات غذایی، کشاورزی، ماشین آلات، لوازم الکترونیک، اتومبیل، آهن و فولاد، پلاستیک، دارو، سیمان، مبلمان، کالای روشنایی، پوشاک غلات و لبنیات را از سایر کشور‌ها وارد می‌کند و این موضوع فرصت بسیار خوبی را برای تولید کننده‌ها و بازرگانان ایرانی برای فروش محصولات‌شان به بازار صادراتی عراق فراهم کرده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید