• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44781
+
-

آموزش و اشتغال در کنار هم

رشته‌های مورد نیاز برای آموزش کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی شناسایی شده و در برگیرنده 400رشته در تخصص‌های متفاوت است

آموزش
آموزش و اشتغال در کنار هم

علیرضا برازجانی| بوشهر - خبرنگار:

جنوبی‌ترین نقطه استان بوشهر یعنی عسلویه، پایتخت انرژی ایران، سالیان درازی است که میزبان صنایع مهم نفت و گاز است تا ضمن ایفای نقش در تولید ثروت برای کشور، زمینه اشتغال جمعیت زیادی از هموطنانمان را فراهم کند. آموزش و مهارت‌افزایی کارکنان این واحدهای صنعتی یکی از الزاماتی است که در بهبود روند کار و بازدهی این صنایع تاثیرگذار بوده و باید انجام پذیرد. به‌تازگی برای دستیابی به این هدف مهم مجتمع گاز پارس جنوبی با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرده است. گفت‌وگوی همشهری را با «احمد لیراوی» معاون آموزش و پژوهش و برنامه‌‌ریزی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر درباره جزئیات این تفاهم‌نامه در ادامه می‌خوانید.

درباره تفاهم‌نامه جدیدی که بین فنی‌و‌حرفه‌ای استان بوشهر با صنایع گاز عسلویه منعقد شده است، توضیح بدهید.

این تفاهم‌نامه بین اداره کل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر و مجتمع گازی مستقر در همان پایتخت انرژی ایران یعنی بندر عسلویه بسته شده است. براساس این‌تفاهم نامه همکاری در چند مرحله کارکنان شاغل در مجتمع‌های دهگانه گاز پارس جنوبی پس از برگزاری آزمون و کسب حدنصاب لازم، گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

این گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای چه تاثیری برای کارکنان شاغل دارد؟

براساس قانون شرکت‌هایی که در صنایع مختلف نفت و گاز در عسلویه فعالیت دارند ملزم به صدور این گواهینامه برای همه کارکنان فنی شاغل در واحدهای صنعتی و تولید‌کننده هستند، بنابراین ساز‌وکار اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای براساس تفاهم‌نامه منعقد شده تسهیل شده و به‌صورت قانونی داده می‌شود.

وضعیت افرادی که در این آزمون حد نصاب لازم را کسب نکنند چگونه خواهد بود؟

برای کسانی که در آزمون صلاحیت حرفه‌ای نتوانند نمره مورد نظر را به دست بیاورند چهارچوبی تعیین شده تا با همکاری و همراهی مجتمع گاز از متخصصان خبره این صنعت برای آموزش افراد در این آزمون استفاده شود یعنی براساس یک برنامه منظم تحت آموزش مهارت افزایی قرار گیرند تا پس از گذراندن این دوره و شرکت مجدد در آزمون ، گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای برای این کارکنان نیز صادر شود. امتیاز این دوره این است که از متخصصان و افراد خبره شاغل در این مجتمع‌های گاز به عنوان مربی استفاده خواهد شد. بدون تردید این سیاست می‌تواند به کاربردی شدن آموزش‌های داده شده و ارتقای مهارت کارکنان شاغل کمک بیشتری کند.

درباره رویکرد دیگری که در قالب این تفاهم‌نامه متعهد به انجام آن هستید توضیح بیشتری بدهید؟

یکی از برنامه‌هایی که به صورت همه‌جانبه در اداره کل فنی‌و حرفه‌ای استان بوشهر برنامه‌‌ریزی شده است و به صورت جدی به دنبال تحقق آن هستیم آموزش افراد بیکار و جویای شغل و آماده کردن آنها برای کسب مهارت ورود به صنایع مرتبط با انرژی است.

این رویکرد چه تفاوتی با آموزش کارکنان شاغل دارد؟

این آموزش با ارتقای مهارت کارکنان شاغل متفاوت است زیرا در مهارت‌افزایی کارکنان شاغل آخرین پیشرفت‌های علمی و فنی صنعت گاز و نفت به افراد شاغل داده می‌شود و به نوعی دانش فنی کارکنان به‌روز‌رسانی می‌شود. ولی در آموزش افراد جویای کار، متناسب با رشته‌های مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه برنامه‌های آموزشی تنظیم و اجرا می‌شود تا این افراد به محض اعلام نیاز صنایع معرفی شوند.

مربیان و مدرسان این دوره‌ها چه کسانی هستند؟

در این تفاهم‌نامه تاکید شده است که در کنار مربیان سازمان فنی و حرفه‌ای از افراد متخصص و شاغلین در صنعت هم برای آموزش فراگیران و مهارت‌آموزی افراد جویای کار استفاده کنیم که می‌تواند در نزدیک‌تر شدن و واقعی‌تر شدن آموزش‌های عملی تاثیرگذار باشد.

فراگیران شاغل ر چه مراکزی تحت آموزش قرار می‌گیرند؟

 برای کارکنان شاغل در مرکز کنگان برنامه‌‌ریزی لازم انجام و این مرکز آماده برگزاری این دوره‌ها شده است اما باتوجه به این‌که جدا شدن کارکنان از محیط کار ممکن است به روند فعالیت این پالایشگاه‌ها خلل وارد کند، فضای آموزشی مناسب در محیط و محدوده آن در نظر گرفته شده است تا فراگیران در نزدیک‌ترین نقطه به محل کار خود باشند. 

چه تعداد از کارکنان و در چه مراحلی در قالب این تفاهم‌نامه آموزش می‌بینند ؟روند کلی آن چگونه است؟

در حال حاضر برابر آنچه به فنی‌و‌حرفه‌ای استان اعلام شده در حدود 12هزار نفر در این 10پالایشگاه زیر نظر مجتمع گاز پارس جنوبی مشغول به کار هستند که قرار است در چند فاز و در مدت زمان 5ساله به‌صورت گام به گام آموزش‌های مهارتی ببینند. البته این برای اولین بار است که شاهد تحقق این سطح از دوره آموزشی در زمینه صنایع گازی هستیم که امیدواریم مبنای گام‌های بعدی باشد.

شروع کلاس‌ها از چه زمانی خواهد بود؟

تفاهم‌نامه امضا شده است اما بنا داریم بلافاصله پس از بررسی‌های لازم که توسط کارشناسان ما و مجتمع گاز پارس جنوبی انجام شده است در نهایت تا یک هفته دیگر این کلاس‌های آموزشی دایر شوند. برای این مهم رشته‌های مورد نیاز برای آموزش کارکنان، شناسایی و احصا شده است که در برگیرنده 400رشته در تخصص‌های متفاوت است. بنابراین رشته‌هایی که استاندارد آموزشی برای آنها وجود دارد را به‌زودی آغاز می‌کنیم و برای سایر رشته‌ها که فاقد استاندارد هستند هم پیگیری می‌کنیم که به‌زودی پس از تایید در فرایند آموزش قرار گیرند. این آموزش‌ها را به صورت پایلوت در پالایشگاه سوم و نهم شروع خواهیم کرد.

از دیگر آموزش‌های مرتبط با صنایع نفت و گاز در مراکز فنی و حرفه‌ای استان بوشهر بگویید؟

از سال 90 در 15مرکز فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر بالغ بر 24هزار نفر برای کسب مهارت‌های تخصصی آموزش دیده‌اند. در این میان استان بوشهر در مقایسه با مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای استان‌های دیگر پویا و فعال محسوب می‌شود.

آیا همه این فراگیران جذب صنایع نفت و گاز می‌شوند؟

وظیفه فنی‌و‌حرفه‌ای استان در برگزاری این دوره ها، آموزش حرفه‌های کاربردی و منطبق بر نیاز بنگاه‌های اقتصادی استان و توانمندسازی متقاضیان کار در استان است، بر همین اساس در همه تفاهم‌نامه‌های رد و بدل شده هیچگونه تعهد و الزامی برای جذب و استخدام این فراگیران در صنایع نام‌برده وجود ندارد، اما از آنجایی که بیشتر تخصص‌هایی که منجر به اعطای گواهینامه می‌شود به‌هرحال در سطح جامعه با فرصت شغلی خوب روبه‌رو هستند این نگرانی نمی‌تواند چندان جدی باشد. 

با چه دستگاه‌های دیگری تفاهم‌نامه منعقد شده است؟

با توجه به این‌که رویکرد ما مشتری‌مداری و نیازسنجی است با سایر موسسات و دستگاه‌های استان در این خصوص همکاری و تعامل خوبی داشته‌ایم. با این دستگاه‌ها مثل نیروگاه اتمی، موسسه کشتی‌سازی شهید محلاتی و آموزش و پرورش در سالیان اخیر در قالب تفاهم‌نامه همکاری داشته‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید