• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44689
+
-

نفت ایران در بازار سایه

ایران نفت خود را در بازارهای سایه می‌فروشد؛ این خبری است که امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت اعلام کرده و گفته، هدف، خنثی کردن تحریم‌های آمریکاست تا نتواند فروش نفت ایران را به صفر برساند. اما برخی منابع خبری از کاهش صادرات روزانه نفت ایران به کمتر از یک‌میلیون بشکه خبر داده‌اند و هنوز مشخص نیست آمریکا مهلت معافیت 8کشور خریدار نفت ایران را برای 6‌ماه دیگر تمدید خواهد کرد یا نه. البته مقامات نفتی ایران بارها گفته‌اند خواب آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت در تازه‌ترین واکنش گفته است: در زمان تحریم، شرایط برای حفظ بازار نفت ساده نیست اما خوشبختانه ایران اکنون به بازارهای سایه‌ای دست یافته که می‌توان از آنها برای صادرات نفت استفاده کرد. او اعلام کرد: «روزی نیست که 5 یا 6خریدار جدی نفت به من مراجعه نکنند که البته به‌دلیل اینکه کارم فروش نفت نیست آنها را به امور بین‌الملل شرکت ملی نفت هدایت می‌کنم؛ ما بازارهای سایه‌ای یافته‌ایم که نمی‌خواهم درباره آنها توضیح دهم زیرا دشمنان از آن اطلاعات سوءاستفاده خواهند کرد.» همزمان با کاهش سقف تولید برخی کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک و غیراوپک، روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی متوقف شده و بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال به حدود 60دلار رسیده است. خالد الفلاح وزیر نفت عربستان هم بدون اشاره به میزان کاهش تولید نفت عربستان اعلام کرد که این کشور بیش از تعهد خود تولید و صادرات نفتش را کاهش داده است. اعضای اوپک در نشست اخیر خود تصمیم گرفتند تولید نفت خود را 800هزار بشکه در روز کاهش دهند. متعهدان غیراوپکی نیز با کاهش 400هزار بشکه‌ای از ابتدای سال جدید میلادی موافقت کردند.

خبر دیگر اینکه آمار رهیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد خرید نفت هند از ایران در ‌ماه دسامبر 41درصد کاهش یافته و به 302هزار بشکه در روز رسیده است. البته واردات نفت هند از ایران در ‌ماه دسامبر نسبت به ‌ماه نوامبر 9.4درصد افزایش یافته که علت آن، تأخیر تحویل نفت بر اثر کمبود کشتی بوده است. همچنین منابع آگاه اعلام کردند پس از ۴‌ماه توقف صادرات حامل‌های انرژی از ایران به کره‌جنوبی، این کشور در‌ ماه ژانویه ۲میلیون بشکه میعانات گازی از ایران دریافت خواهد کرد. حدود ۴‌ماه است که به‌دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران در پی خروج این کشور از برجام، کره‌جنوبی دریافت نفت و میعانات گازی از ایران را متوقف کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید