• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44643
+
-

حقوق کم برای کار سخت

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بیش از 10 سال است که تصویب شده، اما اجرا نمی‌شود

درمان
حقوق کم برای کار سخت

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


نقش پرستاران در سلامتی بیماران بر کسی پوشیده نیست؛ قشری که در هر شرایط روحی و تا مداوای کامل، بیمار را همراهی می‌کند. 
اما این قشر مشکلات بسیاری دارد. بیشترین دغدغه پرستاران پرداخت نشدن کارانه و اجرایی نشدن مصوبات مجلس و شورای نگهبان درباره پرداخت حق خدمات پرستاران و سختی کار است. روز پرستار بهانه‌ای بود که به شرایط شاغلان در این عرصه نگاهی بیندازیم.


مشکلات پرستاران

یکی از پرستاران شاغل در بیمارستان شفا می‌گوید: با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی کشور، جامعه پرستاری با مسائل و مشکلاتی درگیر است که حل آنها با تصمیمات مسئولان ارشد ممکن است. قانونی برای رفع بخشی از مشکلات پرستاران در مجلس و شورای نگهبان به تصویب رسیده است اما از سوی مجریان اجرا نمی‌شود. مواردی از این دست موجب می‌شود مشکلات این قشر روز ‌به ‌روز بیشتر شود و دغدغه‌هایشان نیز افزایش یابد.

وی می‌افزاید: دستمزد و کارانه پرستاران همیشه با تاخیر پرداخت می‌شود؛ هرچه هم که پرداخت می‌شود همیشه علی‌الحساب است.
یکی دیگر از پرستاران شاغلان در این بیمارستان می‌گوید: حق لباس، حق شیر و بن‌های مناسبتی به بهانه کمبود منابع مالی پرداخت نمی‌شود. وزارت بهداشت متاسفانه محل آزمون و خطای برنامه‌های مدیران شده است. 

این پرستار بیان می‌کند: طرح تحول نظام سلامت هرچند هزینه‌های مردم را کم کرد، اما باعث شد پرستاران فشارهای متعددی را متحمل شوند. دانشگاه علوم پزشکی باید مدیریت منابع داشته باشد. هیچ تقدیر و تشکری برای ما بهتر از پرداخت مطالباتمان نیست.


اجرا نشدن قوانین 

عضو هیات‌مدیره نظام پرستاری لرستان در مورد مشکلات این قشر اظهار می‌کند: مسائل حوزه پرستاری بسیار گسترده است. شاید در گذشته تنها امنیت شغلی این قشر مطرح بود اما در حال حاضر مسائلی در حیطه‌های مختلف وجود دارد. پرستاری جزو مشاغل تاثیرگذار در حوزه درمان است و در حقیقت پرستاران رابط بین تیم‌ درمانی و بیمار هستند اما متاسفانه جایگاه آنها تاکنون به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.
«مرتضی علوی» می‌افزاید: سیاست‌های صحیحی در حوزه پرستاری اعمال نمی‌شود. اگر قوانین خوبی هم تصویب می‌شود، متاسفانه دستگاه‌ها آنها را اجرا نمی‌کنند و همواره مشکلات مالی دلیل این کار عنوان می‌شود.

وی می‌گوید: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بیش از 10 سال است که مصوبه مجلس و شورای نگهبان را اخذ کرده، اما اجرا نمی‌شود. سوال این است که اگر قانون است، چرا اجرا نمی‌شود؟ همین موضوع سالیان سال است که کام پرستاران را تلخ کرده است.

علوی ادامه می‌دهد: نمونه‌هایی از این دست نشان می‌دهد که قانون‌گذار بر تاثیرگذاری نقش پرستار اشراف ندارد و حتی متولیان بهداشت و درمان نیز به این موضوع اهمیت نمی‌دهند.
این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان می‌کند: پول‌های زیادی برای اجرای طرح تحول نظام سلامت صرف و هزینه‌های زیادی به بهداشت و درمان تحمیل شد، اما برنامه‌ها و اهداف مورد نظر محقق نشدند. در این طرح درآمد پزشکان افزایش یافت اما متاسفانه حق و حقوق پرستاران پرداخت نشد.

وی می‌افزاید: برخی از پرستاران 8، 9 ماه و حتی یک سال است حق و حقوقشان را دریافت نکرده‌اند. کارانه، اضافه‌کار، حق لباس و... نیز از مواردی است که در این یک سال به آنها پرداخت نشده است.


شرایط خاص پرستاری در استان

علوی در ادامه به سختی‌های شغل پرستاری در لرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: شرایطی که پرستاران استان در آن کار می‌کنند، با جاهای دیگر بسیار متفاوت است. نمونه بارز این موضوع بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد است که میزان مراجعه به آن زیاد است. این موضوع به دلیل پراکندگی نامناسب شبکه درمان در استان است. در حقیقت مراکز درمانی به شکل متوازن در شهرستان‌ها ایجاد نشده‌اند. 
وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر رشد تعداد پرستاران و آموزش بدون پشتوانه است. تعداد زیادی دانشکده در سطح استان وجود دارد که برای آنها زیرساخت‌های آموزشی مهیا نشده است. این دانشکده‌ها سالانه فارغ‌التحصیلانی دارند اما در عمل خروجی آنها مناسب نیست و همین موضوع جامعه و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


وجود 3052 نیروی پرستاری 

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این مورد اظهار می‌کند: در مجموع در استان 3052 نفر نیروی پرستاری داریم که از این تعداد 2412 نفر در بخش پرستاری، 269 نفر هوشبری، 333 نفر اتاق عمل و 38 نفر نیز بهیاری فعالیت می‌کنند.
«علی میرزایی‌کیا» ادامه می‌دهد: در کل بیمارستان‌های استان، با احتساب 500 تخت ستاره‌دار، 2618 تخت فعال داریم. تعداد پرستاران در استان به ازای تخت‌های فعال 2/1 است در صورتی که میانگین کشوری 8/1 است و در استان با کمبود پرستار مواجهیم. استاندارد جهانی 3 تا 4 پرستار به ازای هر تخت فعال است.

وی در ادامه به کاهش میل و رغبت پرستاران برای ادامه کار اشاره و بیان می‌کند: در استان حق و حقوق سختی مشاغل برای پرستاران در نظر گرفته نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود پرستاران میل و رغبت خود را برای ادامه کار از دست بدهند.
این مسئول می‌افزاید: با همه آنچه گفته شد، به ندرت پیش می‌آید که پرستار بیکار در استان داشته باشیم مگر خود شخص بنا به دلایلی مایل به فعالیت نباشد.
میرزایی‌کیا می‌گوید: خوشبختانه در جامعه پرستاری استان جو آرامی وجود دارد و تنها معضل پرستاران کارانه پرداخت‌نشده آنهاست. پرستاران در استان لرستان 6 ماه کارانه طلب دارند که درصدد هستیم به زودی کارانه چند ماه آنها را پرداخت کنیم.


سیاست‌های نادرست کشوری

عضو هیات‌مدیره نظام پرستاری لرستان در خصوص مشکلات پرستاران استان می‌گوید: در چند سال گذشته تنگناهای زیادی داشتیم و صحبت‌ها و قول و قرارهایی مطرح شد که به نتیجه نرسید. مسئول آن نیز فقط دانشگاه نبود، بلکه سیاست‌های نادرست کشوری عاملش بود.«مرتضی علوی» می‌افزاید: حال برای برگزاری مراسمی به منظور تقدیر از زحمات یک ساله پرستاران نیز بودجه‌ای وجود ندارد تا کمی کام آنان شیرین شود. همیشه وقتی پرداخت معوقات مطرح می‌شود، مسئولان بحث کمبود منابع را پیش می‌کشند. 

وی بیان می‌کند: آموزش و درمان 2 مقوله مهم در جامعه هستند. جامعه‌ای که آموزش نداشته باشد، خوب رشد نمی‌کند. اگر درمان خوبی هم وجود نداشته باشد، جامعه بیمار است. بنابراین در هر 2 حالت جامعه متضرر می‌شود.
این مسئول عنوان می‌کند: امید است متولیان بهداشت و درمان از این بی‌توجهی به جامعه پرستاری بکاهند و سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که حق و حقوق پرستاران کاملا مشخص شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید