• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44601
+
-

موبایل‌های توقیفی در راه بازار

بازار
موبایل‌های توقیفی در راه بازار

طبق توافق وزارت صنعت و بانک مرکزی قرار است با آزاد شدن ثبت سفارش، شرایط واردات تلفن همراه تسهیل و به واردکنندگان موبایل، ارز نیمایی اختصاص یابد. همچنین قرار است گوشی‌های توقیفی با نرخ ارز دولتی در بازار عرضه شوند. به‌گزارش همشهری، افزایش نرخ ارز و تخلف برخی واردکنندگان گوشی تلفن همراه در بهار امسال موجب توقیف و دپوی گوشی‌های وارداتی در گمرک، کاهش شدید عرضه و افزایش 100درصدی قیمت برخی انواع گوشی موبایل در بازار مصرف شد. این شرایط موجب نابسامانی بازار و گلایه فعالان صنفی از کمبود گوشی تلفن موبایل و ضعف خدمات پس از فروش شد. در شرایطی که پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی مسئولان از دپوی 720هزار گوشی تلفن همراه در گمرک خبر داده بودند، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از رفع مشکلات توقیف و فراهم شدن امکان ترخیص 131هزار گوشی موبایل از گمرک خبر داد و تأکید کرد به جز اینها گوشی موبایل دیگری در گمرک دپو نشده است. برای رفع مشکل ترخیص این گوشی‌ها و تنظیم بازار گوشی موبایل کارگروهی متشکل از وزارت ارتباطات، وزارت صنعت و بانک مرکزی تشکیل شد. اکنون پس از مذاکرات انجام شده با دستگاه قضایی مقرر شده تا گوشی‌های موبایل توقیفی از گمرک ترخیص و با نرخ ارز دولتی برای تامین نیاز بازار عرضه شود.

عرضه بیش از 700 هزار گوشی توقیفی در بازار
چندی پیش محمدجواد آذری‌جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیگیری این وزارتخانه برای رفع مشکلات و تنظیم بازار گوشی تلفن همراه خبر داد و گفت: براساس آمارهای موجود اکنون ۱۲۰هزار گوشی در توقیف مستقیم دادستانی است و حدود ۶۰۰هزار گوشی نیز به‌دلیل بازبودن پرونده تخلف مدیران شرکت‌های وارد‌کننده از گمرک ترخیص نشده که قرار شده با همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت واردات این گوشی‌ها تسهیل و عرضه آن مدیریت شود. با این روند قرار است گوشی‌های توقیفی با همکاری دادستانی به‌زودی در بازار عرضه شوند که این می‌تواند کاهش قیمت گوشی موبایل را به‌دنبال داشته باشد.

فروش گوشی‌های توقیفی با نرخ ارز دولتی
رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه و لوازم جانبی نیز از فراهم شدن امکان ثبت سفارش واردات گوشی تلفن همراه براساس مصوبه وزارت صنعت خبر داد و گفت: طبق این مصوبه واردکنندگان می‌توانند برای واردات گوشی تلفن همراه از طریق صرافی‌هایی که ارز صادراتی در اختیار دارند، ارز نیمایی مورد نیاز خود را تهیه کنند. ابراهیم درستی با بیان اینکه مشکلات چرخه واردات حل شده در مورد گوشی‌های توقیفی گفت: تلفن‌های همراه توقیف شده از سوی دادستانی و مانده در گمرک با نرخ ارز ۳۷۰۰ و ۴۲۰۰تومانی وارد شده اما با توجه به دستگیری مدیران عامل شرکت‌ها در بازار عرضه نشده که این امر باعث شده نیاز بازار به گوشی موبایل تامین نشود و قیمت‌ها افزایش یابد. به‌گفته او، قرار است این گوشی‌ها به‌زودی و با نرخ ارز دولتی در بازار عرضه شود و هم‌اکنون نیز برخی فروشندگان موبایل رسمی اقدام به فروش تلفن همراه با نرخ ارز دولتی کرده‌اند. درستی افزود: افزایش قیمت گوشی موبایل در بازار باعث شد تقاضا برای خرید کاهش بسیار زیادی داشته باشد. بیش از ۷۵درصد سهم بازار گوشی موبایل در اختیار تلفن‌های همراه رده قیمتی 700هزار تا یک و ۲میلیون تومان است اما عده‌ کمی تمایل به خرید گوشی‌های تلفن همراه گران‌قیمت دارند.


   نیاز سالانه به ۸میلیون گوشی موبایل

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل ایران با اشاره به نیازهای وارداتی بازار گفت: ایران در حوزه تلفن همراه بازار بزرگی را در اختیار دارد و مصرف‌کنندگان آن سرانه مصرف بالایی دارند. سیدمحمود صفار به ایبنا گفت: با درنظر گرفتن کاهش تقاضا به‌دلیل شرایط اقتصادی، ایران سالانه به ۸میلیون دستگاه تلفن همراه شامل موبایل‌های پایین‌رده، میان‌رده و بالارده از برندهای مختلفی نیاز دارد. او افزود: برای تامین نیازهای بازار باید از طریق تسهیل واردات و اضافه شدن تعدادی شرکت متخصص در حوزه واردات تلفن همراه اقدام شود و نباید به هر کسی مجوز واردات موبایل داد تا وارد این بازار 
تخصصی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید