• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44335
+
-

پارک های گران

شهروندان اهوازی می گویند چرا باید هزینه یک لیوان چای در پارک ساحلی 2 هزار تومان باشد؟

در شهر
پارک های گران

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:

هوای گرم و شرجی و گرد و غبار اهواز در اکثر روزهای سال و کمبود امکانات تفریحی در این کلانشهر سبب شده است که شهروندان برای گذراندن اوقات  فراغت خود با محدودیت مواجه باشند و برای تفریح، انتخابی به جز پارک‌های ساحلی نداشته باشند.
پارک‌های ساحلی اهواز در امتداد کارون قرار دارند و در شرق این رودخانه، حد فاصل مناطق آخرآسفالت تا کیانپارس و در غرب، از منطقه شهرک برق تا کیانپارس توانسته‌اند پذیرای شمار زیادی از شهروندان باشند.
البته با توجه به کمبود امکانات در این پارک‌ها، انتخاب بیشتر مردم برای ساعتی تفریح، محدوده کیانپارس است. در این میان، برخی دکه داران پارک ساحلی این منطقه اقلام خوراکی خود را چند برابر قیمت واقعی به فروش می رسانند. این موضوع اعتراض بسیاری از شهروندان را به دنبال داشته است و آنها خواهان رسیدگی مسئولان مربوط به این مساله هستند.


قیمت خوراکی ها بالاست

یکی از شهروندان اهوازی در این زمینه به همشهری می‌گوید: قیمت یک ساندویچ در پارک ساحلی محدوده کیانپارس 3 برابر قیمت آن در اغذیه فروشی‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر است. قیمت نوشابه و نوشیدنی و بستنی و... هم همین طور است.
«ایمان سجادی» می‌افزاید: ما می رویم پارک ساحلی که کمی روحیه بگیریم و خوش باشیم اما قیمت خوراکی ها آنقدر بالاست که حال آدم گرفته می شود. شهروندان از همه اقشار به اینجا می‌آیند و قدرت خرید خیلی از آنها بالا نیست. قیمت  انواع خوراکی و نرخ کرایه وسایل بازی در پارک ساحلی کیانپارس آنقدر بالاست که تصور می کنیم این پارک برای قشر ضعیف نیست.
این شهروند بیان می‌کند: برخی شهروندان وسیله نقلیه ندارند که نوشیدنی و خوراکی‌ خود را همراهشان بیاورند و این موضوع سبب سوءاستفاده فروشندگان شده است. آنها کالاهای خود را خیلی گران می‌فروشند.


کرایه توپ، ساعتی 10 هزار تومان

یکی دیگر از شهروندان به همشهری می‌گوید: برخی از دکه داران و مغازه داران توپ والیبال را ساعتی 10 هزار تومان، راکت تنیس روی میز را ساعتی 7 هزار تومان و راکت بدمینتون را ساعتی 8 هزار تومان کرایه می‌دهند. هزینه کرایه دوچرخه هم ساعتی 8 هزار تومان است.«مهدی نبگانی» ادامه می‌دهد: شهرداری اهواز باید نظارت دقیقی بر عملکرد پیمانکاران خود داشته باشد و نگذارد هزینه تفریحات در پارک‌ها بالا برود یا هر مغازه‌دار به هر صورت که دلش خواست، قیمت کالاهای خود را تعیین کند و آنها را بفروشد.


لزوم افزایش نظارت‌ها

یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید: طبیعی است که قیمت اقلام خوراکی در پارک‌ها کمی گران‌تر از فروشگاه‌های شهر باشد، اما این‌که هزینه یک لیوان چای 2 هزار تومان باشد، دیگر طبیعی نیست.
«کیماسی» اضافه می‌کند: اگر یک تیم مشترک از سوی شهرداری و سایر نهادهای نظارتی تشکیل شود و به صورت مستمر از پارک‌ها بازدید کنند، معضل گران‌فروشی بیش از حد مغازه‌داران آنها هم فیصله پیدا می‌کند. اما وقتی نظارت ضعیف باشد، آنها از فرصت استفاده می‌کنند و فقط هم به سود خود فکر می‌کنند.

این شهروند اظهار می‌کند: هزینه تفریحات در اهواز به خودی خود گران است و مسئولان باید زمینه را برای افزایش تفریح مردم فراهم کنند، نه این‌که قیمت‌ها سرسام آور باشد و مردم جرات ورود به پارک ها را نداشته باشند.
وی می‌افزاید: همیشه هم که نمی شود همه مایحتاج را با خودت از خانه بیاوری. گاهی دوست داری سبک بروی پارک و از خوراکی‌های همان‌جا بخری. اما قیمت‌ها واقعا آنقدر بالاست که خیلی از ما مجبور می شویم حتی نمک مورد نیاز را هم با خودمان به پارک ببریم.


دست روی دست بسیار است

یکی از فروشندگان حاضر در پارک ساحلی کیانپارس در این زمینه می‌گوید: وقتی شهرداری افرادی را که در سطح پارک بساط می‌کنند، جمع‌آوری نمی‌کند، طبیعی است که ما برای رسیدن به سود معقول خود قیمت کالاها را افزایش دهیم.«محمد» می‌افزاید: فروش ما بسیار محدود است و با افزایش تعداد فروشندگان، محدودتر هم می‌شود. شهرداری اهواز برای صدور مجوز دکه باید میزان درآمد را بسنجد تا فروشندگان مجبور نشوند برای امرار معاش هزینه اقلام خود را 2 یا 3 برابر کنند.


نظارت بر قیمت به عهده شهرداری نیست

یک عضو شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: شهرداری اهواز سعی کرده است با تعبیه امکانات مناسب تفریحی، زمینه تفریحات سالم را برای شهروندان فراهم کند. در همین برای میزهای تنیس روی میز، پیست‌های دوچرخه‌سواری و محل‌هایی برای ورزش‌های توپی مانند والیبال و بسکتبال در نظر گرفته شده است.

«عبدالزهرا سنواتی» ادامه می‌دهد: ممکن است همه شهروندان توان خرید وسایل ورزشی مانند دوچرخه را نداشته باشند که ما از طریق واگذاری این مهم به بخش خصوصی، این امکان را برای همه شهروندان فراهم کرده‌ایم.
وی می‌گوید: ممکن است قیمت کرایه دوچرخه و اقلام خوراکی و... زیاد باشد، اما نظارت بر قیمت‌ها بر عهده شهرداری نیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات باید بر قیمت گذاری‌ها نظارت داشته باشند.


سامانه 124 را به خاطر بسپارید

همچنین، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در گفت‌وگو با همشهری یادآور می‌شود: نظارت بر قیمت‌های بازار و برخورد با متخلفان از وظایف اداره‌کل تعزیرات حکومتی است و شهروندان در صورت مواجهه با گران‌فروشی می‌توانند از طریق سامانه تلفنی 124 شکایت خود را مطرح کنند تا به آن رسیدگی شود.
«علی‌محمد رحمانی» می‌افزاید: البته برای ساماندهی این موضوع جلسات مشترک زیادی با شهرداری و تعزیرات داشته‌ایم و به صورت فصلی نیز بازدیدهایی از مراکز فروش انجام می‌دهیم.

***
شهروندان انتظار ندارند که قیمت محصولات ارائه شده در پارک‌های اهواز مانند فروشگاه‌های سطح شهر باشد، اما گلایه آنها از نابسامانی قیمت‌ها و سودهای غیرقابل توجیهی است که به جیب مغازه‌داران گران‌فروش پارک‌ها می‌رود.
مدیران شهری اهواز با در نظر گرفتن میزان فروش فروشندگان می‌توانند درصد سود معینی را برای آنها در نظر بگیرند تا شهروندان برای خرید اقلام مورد نیاز خود با مشکل مواجه نشوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید