• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44229
+
-

خریداران نفت ایران در انتظار تمدید معافیت

کره‌جنوبی و هند به‌عنوان 2خریدار اصلی نفت ایران در انتظار تمدید مجوز معافیت آمریکا هستند. در این میان یک مقام انرژی کره‌جنوبی اعلام کرده که این کشور تصمیم گرفته واردات نفت از ایران را از اواخر ژانویه یا اوایل فوریه (بهمن‌ماه) از سر گیرد.

به گزارش رویترز، کیم جون، مدیر اجرایی و رئیس شرکت اس.کی. انرژی کره‌جنوبی اعلام کرد: اگر چه کره‌جنوبی در‌ماه نوامبر (آبان) از یک مهلت 6ماهه برای خرید نفتی از ایران برخوردار شد، از آنجا که تاکنون هیچ وارداتی از تهران انجام نداده بنا دارد هرچه سریع‌تر از این فرصت بهترین استفاده را ببرد. کره‌جنوبی سومین خریدار بزرگ نفت ایران است که واردات نفت و میعانات این کشور از ایران در ۱۱‌ماه سال ۲۰۱۸ به نصف کاهش یافته و به ۵۸.۲ میلیون بشکه رسیده است. همزمان مقامات هندی و ایرانی اعلام کرده‌اند هند درصدد دریافت معافیت دیگری از واشنگتن برای ادامه خرید نفت ایران پس از پایان مهلت نخستین معافیت در‌ماه مارس است و همزمان روی مکانیسمی برای فراهم کردن امکان انجام مبادلات نفتی با استفاده از روپیه در شعبه یک بانک ایرانی کار می‌کند. تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اوایل‌ماه نوامبر آغاز شد، اما واشنگتن با اعطای معافیت به 8خریدار بزرگ نفت ایران بازار را غافلگیر کرد و به چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، ترکیه، تایوان، ایتالیا و یونان اجازه داد به‌مدت 6‌ماه به واردات نفت از ایران ادامه دهند. یک مقام وزارت نفت هند به اس‌اند‌پی گلوبال پلاتس گفت: ما به‌دنبال یک معافیت دیگر از آمریکا برای خرید نفت ایران هستیم. نخست‌وزیر هند هم، به بانک ایرانی پاسارگاد اجازه داده در بمبئی شعبه‌ای افتتاح کند.  

نیتین گادکاری، وزیرکشتیرانی هند پس از دیدار هفته جاری با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد: شعبه بانک ایرانی ظرف 3‌ماه گشایش خواهد یافت. صادرات نفت ایران به هند در سپتامبر ۶۰۰ هزار و در اکتبر ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود. تحلیلگران انتظار دارند واردات نفت هند از ایران در طول نخستین دور معافیت‌ها تا مارس تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز باشد. رویترز اواسط هفته جاری به نقل از چاران سینگ، مدیر اجرایی یک بانک دولتی هندی خبر داد: این کشور برای نخستین بار از زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، پرداخت پول نفت ایران به روپیه را آغاز کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید