• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 13 دی 1397
کد مطلب : 43354
+
-

کامران: اصفهان آتش زیر خاکستر است، ‌کشاورزان جلوی شما ایستاده‌اند

جنگ‌آب از زمین‌های‌کشاورزی تا بهارستان

ناصری‌نژاد: انتقال آب، محیط‌زیست جلگه خوزستان و زاگرس را نابود می‌کند

مجلس
جنگ‌آب از زمین‌های‌کشاورزی تا بهارستان

فرزانه آئینی/خبرنگار

جنگ آب که مدت‌هاست بین کشاورزان و باغداران فلات مرکزی ایران در جریان است اما چند صباحی می‌شود که از زمین‌های کشاورزی به تریبون مجلس کشیده شده و نمایندگان استان‌های بی‌آب را بر سر حقابه روبه‌روی هم قرار داده است.
به‌رغم رودررویی نمایندگان مناطق کم‌آب کشور و کنایه‌هایشان به یکدیگر اما آنها در موضوعی مشترک گام برمی‌دارند و آن اعلام هشدار از بحرانی بودن موضوع آب در حوزه‌های انتخابیه‌شان است. جمعی از نمایندگان با تأکید بر اینکه در ماه‌های اخیر مسئله آب در حوزه‌های انتخابیه‌شان به موضوع اصلی بدل شده است با مخاطب قرار دادن مسئولان اجرایی کشور و در راس آنها رئیس‌جمهوری خواستار توجه به این مسئله هستند.

بی‌آبی اصفهان، آتش زیر خاکستر است 
در همین راستا بود که حسن کامران، نماینده اصفهان دیروز در نطق میان دستورش خطاب به نمایندگان و دولت گفت: حقابه موضوعی نیست که متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد، همچنین متعلق به رژیم ستمشاهی و قاجار هم نیست، بلکه از زمان صفویه است. میزان آن ۸۰۰ مترمکعب در رودخانه‌هاست. ما باید این قانون را اجرا کنیم اما چه‌کسی مسئول اجرای آن است. این آب را چه‌کسی باید تخصیص دهد؟ نه خسارت می‌دهند و نه خود آب را. وقتی به وکیل و قضات شکایت می‌کنند پاسخی نمی‌گیرند.
وی افزود: من از رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر نیرو و از همه همکاران دعوت می‌کنم به اصفهان سفر کنند. برای زلزله کرمانشاه، اصفهان نیز کمک کرد. حال من می‌گویم در اصفهان ما یک زلزله خاموش داریم. در بودجه به ساماندهی رودخانه‌ها که خود تولید آب می‌کنند توجهی نشده است. در این خصوص اراده‌ای در وزارت نیرو وجود ندارد. چرا مردم را آزار می‌دهید؟
نماینده اصفهان ادامه داد: اصفهان به حکومت کمک می‌کند چرا اینگونه با آن رفتار می‌کنید؟ اصفهان آتش زیر خاکستر است. کشاورزان جلوی شما ایستادند، در آینده هر خطری باشد بر گردن آقای لاریجانی و دولت است. شکم گرسنه ایمان ندارد. باید به قانون توجه و موضوع حقابه هم اجرایی شود.

نماینده شادگان: ما از ابتدای خلقت، حقابه داشته‌ایم
بحران آب در صحن علنی، در روزی که حسن روحانی رئیس‌جمهور برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس رفته بود سربالا رفت، همان روز جمعی از نمایندگان استان خوزستان با حمله به تریبون علنی مجلس، رئیس‌جمهور را در فشار آب گذاشتند. یکی از این نمایندگان مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان بود که دیروز در این‌باره توضیحاتی ارائه داد. او با بیان اینکه ردیف انتقال آب از بودجه حذف شده است، گفت: انتقال آب، محیط‌زیست جلگه خوزستان و زاگرس را نابود می‌کند.
مجید ناصری‌نژاد خطاب به رئیس‌جمهور گفت: برخی درباره اعتراضی که در روز ارائه لایحه بودجه سال 98 در صحن علنی مجلس به رئیس‌جمهور درباره انتقال آب از خوزستان شد، به‌گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویی این اعتراض مشکلی ایجاد کرده و برخلاف مقررات و ناخوشایند بوده است. تعجب می‌کنم از نماینده خوزستان که باید زبان مردم خوزستان باشد و اعتراض مردم خوزستان را به گوش مسئولان برساند، اما به‌گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی ما اشتباه کرده‌ایم. باید گفت که ما اشتباه نکرده‌ایم و از سال 84 که نماینده شادگان و خوزستان بوده‌ام، بحث انتقال آب مطرح بوده است.
اشاره ناصری‌نژاد به انتقاد رسانه‌ها و بازتاب منفی حضور او در جایگاه ناطقان مجلس در زمان سخنرانی هفته گذشته رئیس‌جمهوری در بهارستان است. ناصری‌نژاد در آن جلسه به همراه جمعی دیگر از نمایندگان خوزستان و نمایندگان چهارمحال‌وبختیاری تمام زمان سخنرانی رئیس‌جمهور در دفاع از لایحه بودجه  مقابل او ایستاده بودند و نسبت به موضوع آب استان‌هایشان ابراز نگرانی می‌کردند. این اعتراض‌ها چنان غیرمنتظره و بی‌سابقه بود که از سوی رسانه‌ها و اکثریت مجلس به بی‌تدبیری و رفتارهای هیجانی بدون ثمر تعبیر شد.
ناصری‌نژاد با تأکید بر اینکه عده‌ای می‌خواستند با لابی، فشار، اعمال نفوذ و استعفا، روی این تصمیم مهم سرپوش و اثر بگذارند، اظهار داشت: نمایندگان خوزستان به‌دلیل ترس از لابی‌ها، اعمال نفوذ و مشکلات، اعتراض و اعلام کردند که کار باید قانونی و منطقی باشد و نباید در کشور براساس نفوذ و لابی تصمیماتی اخذ شود که منطقه‌ای را نابود کند. او تصریح کرد: گفته می‌شود از زمان شیخ بهایی، برخی حقابه داشته‌اند که در پاسخ باید گفت ما از ابتدای خلقت حقابه داشته‌ایم. 



مسئله آب و داستان ادامه‌دار اعتراض نمایندگان 

این نخستین‌بار نیست که نمایندگان استان‌هایی که بحران بی‌آبی تهدید‌شان می‌کند مواضعشان روبه‌روی هم قرار می‌گیرد و مسئولان اجرایی را برای چاره‌جویی خطاب هشدارهایشان قرار می‌دهند. از 2 هفته پیش 18تن از 19نماینده استان اصفهان 3 جلسه متوالی است که در جلسات علنی بهارستان حاضر نمی‌شوند و می‌گویند در اعتراض به بحران آب استانشان و حذف ردیف بودجه آبرسانی به این استان در لایحه بودجه 98 از کرسی نمایندگی‌شان استعفا می‌دهند مگر اینکه دولت وعده دهد به خواست آنها توجه می‌کند. همین امر یعنی غیبت پیاپی 18نماینده اصفهانی از نشست‌های علنی بهارستان که جزو وظایف غیرقابل اجتناب نمایندگان است و هزینه‌های میلیونی به کشور تحمیل می‌کند، سبب بروز نارضایتی و خشم نمایندگان علیه استعفای گروهی نمایندگان اصفهان شده است؛ آنچنان که قریب به 10 تن آنها که عمدتا از استان‌های خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری در روزهای غیبت اصفهانی‌ها به جایگاه هیأت رئیسه می‌رفتند و در اعتراض به استعفای به گفته آنها نمایشی اصفهانی‌ها در جایگاه هیأت‌رئیسه اعلام تحصن می‌کردند.   این نمایندگان با نمایشی‌خواندن استعفای اصفهانی‌ها مدعی بودند اگر مشکل آب وجود دارد برای همه نقاط کم‌آب کشور است و استانی بر استانی دیگر برتری ندارد. نمایندگان معترض مدعی بودند استعفای 18نماینده اصفهان نمایشی است و هیأت رئیسه با اعلام وصول آن باید استعفای آنها را به جریان بیندازد تا روشن شود که آنها آنچنان که ادعا می‌کنند بر سر پیمانشان نیستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید