• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42403
+
-

حاشیه‌نگاری‌های خبرنگار همشهری از روزی که بودجه به مجلس رفت

هیاهوی‌آبی، انتخاباتی

کنایه حسن روحانی به معترضان: مسئله آب، امروز خیلی حساس شده؛ برگزاری انتخابات مجلس در سال آینده را به فال نیک می‌گیریم

مجلس
هیاهوی‌آبی، انتخاباتی

فرزانه آیینی _ خبرنگار


قاب‌های صحن علنی دیروز مجلس از لنز هر دوربینی که ثبت شده باشد نقطه‌ای مشترک دارد و آن هم اعتراض جمعی از نمایندگان مقابل رئیس‌جمهور است؛ اعتراضی با شیوه‌ای عجیب و به دور از آداب سیاسی و حتی پارلمانی.

بهانه اعتراض مسئله بی‌آبی بود و سبک و شیوه بیان آن اما غیرمرسوم و حتی هنجارشکنانه. غیرمرسوم به این دلیل که معترضان پیش از ورود رئیس‌جمهور به مجلس قول جلسه بی‌واسطه از او را گرفته بودند تا نقدو خواسته‌شان را به گوش او برسانند.

اعتــراض جمـعـی نمایندگان هنجارشکنانه بود؛ چرا که معترضان برخلاف رسم پارلمان و آیین‌نامه داخلی که باید در قالب تذکر و اخطار قانون اساسی اعتراض‌شان را بیان کنند تمام مدت سخنرانی روحانی، مقابل او ایستاده بودند و گاه و بی‌گاه فریاد می‌زدند و در اقدامی عجیب سعی داشتند به جایگاه ناطقان بروند و همان‌جا و حین سخنرانی از روحانی توضیح بخواهند.

 به همین دلیل بیراهه نیست اگر بگوییم دیروز روز هیاهوی نمایندگان استان‌های خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری و لرستان در بهارستان بود که از همان لحظه ورود حسن روحانی برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس چون سدی کنار هم ایستادند و اعلام کردند که نگران مسئله آب در حوزه‌های انتخابیه‌شان هستند.

داستان به بحران آب بازمی‌گردد و مشکلات استان‌هایی چون خوزستان، چهار محال‌وبختیاری، لرستان و اصفهان که بحث حقابه را به اولویت اصلی حوزه‌های انتخابیه نمایندگان بدل کرده است.

 بعد از ماجرای استعفای دسته‌جمعی نمایندگان اصفهان در اعتراض به حذف ردیف بودجه تامین آب این استان و قول رئیس‌جمهور برای مرتفع‌کردن آب اصفهانی‌ها، نمایندگان دیگر استان‌های همجوار اصفهان که با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کنند هم دست به‌کار شدند و اعتراض‌شان را با سبک و رسم جدیدی به گوش رئیس‌جمهور رساندند.

دیروز اما تیر این اعتراض از پیش هماهنگ شده ابتدا محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه را نشانه گرفت و معترضان ابتدا به سمت او هجوم بردند و گلایه کردند که چرا ردیف بودجه‌ای برای حل معضل آب در حوزه‌های انتخابیه‌شان در لایحه بودجه 98دیده نشده است؟

قاسم ساعدی نماینده دشت‌آزادگان، هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه و حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان ازجمله نمایندگانی بودند که با رئیس سازمان برنامه و بودجه به گفت‌وگو پرداختند؛ گفت‌وگویی که لحظاتی به‌دلیل فریادهای خادمی نماینده ایذه به تنش بدل شد و همه توجه‌ها در بهارستان را به‌خود جلب کرد.

حسن روحانی که ساعت 8 و 22دقیقه با مشایعت حسینعلی امیری، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت، فرهاددژپسند، معصومه ابتکار، عبدالرضا رحمانی‌فضلی و رضا رحمانی وارد صحن شد، نمایندگان خوزستان ازجمله عباس‌پاپی‌زاده نماینده دزفول، هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه، مجید ناصری‌نژاد نماینده شادگان و تعدادی دیگر از نمایندگان این استان گرد روحانی جمع شدند و با او با گلایه سخن گفتند. ازدحام آنها گرد روحانی چنان بود که زمانی که علی لاریجانی، رئیس مجلس از روحانی دعوت کرد برای سخنرانی در جایگاه حاضر شود، لحظاتی طول کشید که مسیر برای عبور روحانی از جمع نمایندگان تا رسیدن به تریبون مجلس باز شود.

ساعت 8و 30دقیقه بود که رئیس‌جمهور به جایگاه ناطقان رفت و مشغول سخنرانی شد اما سد اعتراضی نمایندگان خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری در فاصله کمتر از 3 متری او برقرار بود.
 استقبال متفاوت آنها – نمایندگان استان‌های مذکور - از رئیس‌جمهور در حالی بود که یکی از فعال‌ترین نمایندگان حاضر در این اعتراض نمادین یعنی عباس پاپی‌زاده، نماینده دزفول در جمع خبر نگاران حاضر شد و اعلام کرد: بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور در جلسه علنی با او در مجلس، جلسه‌ای خواهیم داشت که این جلسه با حضور نمایندگان چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان خواهد بود و بعدازظهر هم با آقای نوبخت و جهانگیری جلسه‌ای در این‌باره خواهیم داشت.

فضای اعتراضی آنها لحظه به لحظه تنش‌زا‌تر می‌شد؛ چرا که روحانی سخنرانی می‌کرد و آنها زمزمه‌وار و کنایه‌وار اعتراضات‌شان را مطرح می‌کردند. بعد از پادرمیانی نعمتی و برخی دیگر از اعضای هیأت‌رئیسه همه نمایندگانی که در اعتراض به مشکلات حوزه انتخابیه ایستاده بودند به صندلی‌های خود بازگشتند اما هدایت‌الله خادمی همچنان به نشانه اعتراض در گوشه‌ای از صحن ایستاده بود. اوج داستان اما زمانی بود که روحانی در توضیح بودجه سال98 درباره اقدامات دولت برای آب کارون انجام داده صحبت می‌کرد، بعضی از نمایندگان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان با سروصدا به سمت تریبون مجلس رفتند. در این بین گل مرادی نماینده ماهشهر صدای خود را بالا برد و با وکیلی که از سوی هیأت‌رئیسه به‌دنبال برقراری نظم در جلسه بود، بحث می‌کرد. در نهایت گل مرادی را آرام کرده و از او خواستند که به صندلی خود بازگردد.

بی میلی واعظی برای میانجیگری 
در فضای صورت گرفته بین اعتراض نمایندگان مذکور و سخنرانی رئیس‌جمهور برخی از اعضای هیأت‌رئیسه مانند محمدعلی وکیلی و احمد امیرآبادی فراهانی تلاش کردند تا نمایندگان را آرام کنند. در این هنگام وکیلی از محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخواست کرد تا به میان نمایندگان معترض برود و سعی کند آنها را آرام کند. واعظی برای لحظاتی به سمت نمایندگان رفت اما بعد از چند قدم بار دیگر به عقب بازگشت و سر جای خود روی صندلی نشست.

با بالاگرفتن سروصداها در صحن علنی، علی لاریجانی به ناصری‌نژاد نماینده شادگان گفت: آقای ناصری‌نژاد قبلا در این‌باره با شما صحبت کرده بودیم. نمایندگان لطفا نظم جلسه را حفظ کنید و به صندلی‌های خود بازگردید؛ تجمعی که به تعداد آنها اضافه شد و بعضا بگو مگوهایی با نمایندگان خوزستان با نمایندگان اصفهان صورت گرفت. کار به جایی رسید که تعداد نمایندگان تجمع‌کننده افزایش پیدا کرد که بین آنها نوریان، نماینده شهرکرد و فرمند و نماینده میانه هم دیده می‌شد. در این هنگام ساعدی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان هم بین آنها حضور پیدا کرد؛ تجمعی که به تعداد آنها افزوده و همزمان با این بخش از صحبت‌های رئیس‌جمهور شد که گفت قول می‌دهم شورای‌عالی آب را در سال‌جاری بیشتر تشکیل دهیم. وظیفه دولت است که به تمام کشور مساوی نگاه کنیم. زاینده‌رود همچون هامون است. دولت به همه مناطق کشور توجه دارد. در این لحظه جمعی از نمایندگان اصفهان که پیش‌تر با استعفای دسته‌جمعی فریادشان را به گوش دولت رسانده بودند با احسنت احسنت گفتن سخنان روحانی را تأیید کردند.

روحانی: انتخابات سال آینده مجلس را به فال نیک می‌گیریم 
در حالی رئیس‌جمهور این صحبت‌ها را بیان می‌کرد که تجمع‌کنندگان با دقت به حرف‌های او گوش می‌کردند. در بین آنها امیر‌آبادی و وکیلی هم برای آرام‌کردن فضا حضور داشتند. این باعث شد که دقایقی رئیس‌جمهور سکوت کند و لحظاتی نمایندگان خوزستان جلوی مجلس نشستند و وکیلی برای ساعدی مقداری آب آورد.

پیش از پایان صحبت‌های رئیس‌جمهور، ناصری نژاد به کنار روحانی رفت و در حال صحبت با او بود که لاریجانی اجازه نداد و از او خواست که سر جایش بنشیند. روحانی سخنانش را با کنایه‌ای خطاب به مجلس به پایان برد. او با بیان اینکه این لایحه نخستین لایحه بودجه دهه پنجم انقلاب است، گفت:« امروز مسئله آب خیلی حساس شده است و ما در سال آینده انتخابات مجلس را هم داریم و این را به فال نیک می‌گیریم». در نهایت رئیس‌جمهور بودجه را در شرایطی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که باز هم نمایندگان معترض در مقابل مجلس ایستاده بودند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید