• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41279
+
-

شهردار تهران:

مدیران، خودروی شخصی را کنار بگذارند

گزارش
مدیران، خودروی شخصی را کنار بگذارند

 امروز هم شهردار تهران بدون خودرو به محل کارش می‌رود. دوچرخه این روزها وسیله محبوب او شده‌است. شاید به همین‌خاطر است که او روز گذشته در همایش روز ملی حمل‌ونقل گفت که «فرهنگ استفاده نکردن از خودروی شخصی را باید از مدیران شروع کنیم.» کاری که خودش هر هفته انجام می‌دهد.

شهردار تهران گفت که باید تلاش کنیم تا مشکلات ترافیکی تهران حل شود و این بدون همکاری و همدلی مدیران و مسئولان ذیربط و مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی  در همایش «گرامیداشت 26آذر، روز ملی حمل‌ونقل» که با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد، به نمایندگی از شهرداران کل کشور سخن گفت.

او اظهار کرد: به سختی‌های مردم در تحمل ترافیک تهران آگاهیم. همه ما مسئول رنج مردم در ترافیک شهری هستیم و باید تلاش کنیم آن را حل کنیم. ترافیک پدیده‌ای است که مولود زندگی در شهرهای بزرگ است و ما در قرون گذشته با چنین پدیده‌ای روبه‌رو نبودیم. او افزود: در علم شهرسازی می‌گوییم زمانی که شهر به جمعیت بالاتر از 500هزار نفر رسید، باید برای تردد شهری تدابیری اندیشید. زمانی که شهر به جمعیت بالاتر از یک میلیون نفر رسید، هزینه‌های مدیریت ترافیک شهری بالا می‌رود و زمانی که جمعیت از مرز 5میلیون نفر عبور کرد، دیگر حل معضلات حمل‌ونقل به سادگی ممکن نخواهد بود.

شهردار تهران تأکید کرد: مسئولان در تهران زمانی به فکر حل مشکلات ترافیکی افتادند که جمعیت این شهر از 5میلیون نفر عبور کرده بود.

حناچی با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا از پیامدهای زندگی شهری است، گفت: متأسفانه آمار روزهای آلوده در شهرهای بزرگ کشور بالاست و شاید یکی از دلایل این آلودگی تجمع سرمایه‌گذاری‌ها در این شهرها باشد. براساس آمارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، 95درصد سرمایه‌گذاری‌ها در کشور در شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد و این تجمع منجر به آلودگی این شهرها می‌شود. لازم به یادآوری است که این آمار در تهران 3برابر است.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه باید فرهنگ عدم‌استفاده از خودروهای شخصی را از مدیران خود شروع کنیم تا مردم بپذیرند حتی المقدور از خودروهای شخصی خود استفاده نکنند، گفت: پیوستن من به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای این است که وقتی مردم ببینند ما به این کمپین‌ها پیوستیم، آنها هم این پویش را جدی می‌گیرند. از شما مدیران هم می‌خواهم این روش را در پیش بگیرید.

او افزود: باید با فرهنگسازی‌ مردم را مجاب کرد که از خودروهای شخصی تا جای ممکن استفاده نکنند چراکه ارتباط معناداری بین آلودگی هوا و مرگ‌ومیر مردم وجود دارد. حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از احمد خرم، وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: تا قبل از ایشان اطلاعات مربوط به تلفات جاده‌ای محرمانه بود و زمانی که این آمار علنی شد عمق فاجعه را درک و تلاش کردیم تا مشکل را حل کنیم.

او یکی از دلایل آلودگی هوا در تهران را حجم بالای خودروهای شخصی تک سرنشین در معابر و عدم‌توزیع یکنواخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران دانست و تصریح کرد: تهران 3هزار اتوبوس کم دارد و سیاست‌های محدوده طرح ترافیک نیازمند اصلاح و بازنگری است. ضمن اینکه روزانه 500هزار خودرو از خارج از تهران به این شهر وارد می‌شوند که همکاران من برای کنترل ورود این خودروها یا خودروهایی که معاینه فنی ندارند، برنامه‌هایی را درنظر دارند. شهردار تهران ادامه داد: یکی دیگر از معضلات ما تردد 3میلیون موتورسیکلت در تهران است که برخی از آنها چند برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.

حناچی بیان کرد: تغییر رفتار مردم در استفاده از خودروهای شخصی یک فرایند پیچیده است و باید متخصصان علوم انسانی و مدیریت شهری ما را در این حوزه یاری کنند. مدیران شهری در ترغیب مردم به استفاده نکردن از خودروهای شخصی باوجود تلاش‌هایی که کردند موفق نبودند و شهرداری همچنان به تلاش خود برای رسیدن به این هدف ادامه می‌دهد. یکی از اقدامات مؤثر سختگیری برای خودروهایی است که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند.

   حل مشکلات تهران در گرو هم جهت شدن تمام بردارها

شهردار تهران در مراسمی که به مناسبت معارفه استاندار تهران برگزار شد با تأکید بر ضرورت همراهی مردم گفت: باید تمامی ظرفیت‌های تهران را به‌کار بگیریم و بردارها را به‌صورت هم‌جهت هدایت کنیم. شهروندان ترافیک و آلودگی را حتی بر فقر و مشکلات مالی مقدم دانستند زیرا به‌طور روزمره زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. علت اصلی آلاینده‌های تهران وسایل نقلیه به تفکیک خودروهای شخصی و عمومی است. در تهران اگر تمام بردارها را هم‌جهت کنیم، شاید بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم، اما این مهم نیازمند آن است که بردارها هم‌جهت شوند تا از ظرفیت‌ها به شکل مثبت استفاده شود.

پیروز حناچی در آیین تکریم «محمدحسین مقیمی» و «معارفه انوشیروان محسنی بندپی » با اشاره به مسئولیت خود و استاندار جدید تهران برای اداره پایتخت بیان کرد: اخیراً نمایشگاهی در موزه ملی برگزار شد که نشان می‌دهد قدمت این شهر به 8 هزار سال قبل برمی‌گردد؛ البته شکل مدنیت در آن زمان متفاوت بود.

به‌نظر می‌رسد کسی که تهران را به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد، ظرفیت‌های منطقه‌ای این‌ محدوده را درست شناخته بود چراکه حدود 200 سال است در تهران به‌عنوان پایتخت زندگی می‌کنیم و هنوز ظرفیت‌های بسیاری در این شهر وجود دارد. به تهران به‌عنوان یکی از پرمسئله‌ترین کلانشهرها باید توجه داشته باشیم. هم‌اکنون ۴۲ شهر و ۱۵ شهرستان در اطراف تهران وجود دارد که هر کدام درخواست‌های خدماتی از پایتخت دارند. این موضوعی است که باید به آن به شکل ویژه توجه داشت.

تکمیل شبکه مترو

شهردار تهران در همایش روز ملی حمل و نقل گفت: از 5تا 9دسامبر 1952حدود 4هزار نفر در شهر لندن به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست دادند. در آن زمان لندن شهری با 12میلیون جمعیت بود، اما امروز جمعیت این شهر به 7میلیون نفر رسیده است و دیگر خبری از آن آلودگی‌ها نیست. این نشان می‌دهد که می‌توان مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کرد. اجرای شبکه حمل‌ونقل عمومی می‌تواند یکی از این راه‌حل‌ها باشد که هنوز در تهران به اندازه لازم گسترش پیدا نکرده و واقعیت این است که خطوط مترو تمام شهر را پوشش نمی‌دهد. گاهی این موضوع مطرح می‌شود که برای مقابله با آلودگی، خودروهای جدید شماره‌گذاری نشوند، اما در سفری که به پاریس داشتیم مدیران این شهر گفتند که 13میلیون خودرو در پاریس پلاک‌گذاری شده است. در این شرایط، آنها سیاست دیگری را برای کنترل آلودگی هوا پیش گرفتند مبنی بر اینکه فردی که با خودروی شخصی قصد ورود به پاریس مرکزی را داشت نقره داغ می‌شد. زمانی که با مدیرعامل شرکت خودروسازی «رنو» جلسه داشتیم، متوجه شدیم که با مترو سرکار می‌آید درحالی‌که خود، مدیر یک شرکت بزرگ خودروسازی بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید