• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41219
+
-

بی‌آبی در کنار سد

پروژه آب‌رسانی به بشاگرد از طریق سد جگین پس از گذشت 8 سال همچنان بلاتکلیف است

گزارش
بی‌آبی در کنار سد

 خشکسالی یکی از مهم‌ترین معضلات در شرق هرمزگان است که زندگی و اشتغال مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است. بحران بی‌آبی در شهرستان بشاگرد به گونه‌ای است که کشاورزی این منطقه را به عنوان قطب تولید محصولات ارگانیک، کاهش داده است. آب‌رسانی به نقاط شهری و روستایی بشاگرد هم که دارای یکی از بزرگ‌ترین سدهای بتنی غلتکی خاورمیانه است، با تانکرهای سیار آبی انجام می‌شود. 
رئیس شورای شهرستان بشاگرد بر سرعت‌بخشی در اتمام پروژه آب‌رسانی از سد جگین به شهرستان بشاگرد تاکید کرد. 

به گزارش مهر «یعقوب دادعلی‌زاده» با اشاره به این‌که بشاگرد منطقه‌ای کوهستانی با رودخانه‌های فصلی و سیلابی است، گفت: این شهرستان تنها منطقه‌ در هرمزگان است که در چهارفصل آن بارندگی وجود دارد و آب‌های رودخانه و سیلاب‌ها به سد جگین سرازیر می‌شوند.

وی بیان کرد: سد جگین یکی از بلندترین سدهای غلتکی بتنی خاورمیانه محسوب می‌شود که ظرفیت آبگیری آن بیش از ۳۲۰میلیون مترمکعب محاسبه شده ‌است. این میزان، ذخیره آبی مناسبی برای شهرستان‌های بشاگرد و جاسک است، اما بعد از گذشت سال‌ها، آب‌رسانی به روستاهای شهرستان بشاگرد به دلیل بحران بی‌آبی، به وسیله تانکر انجام می‌شود.
دادعلی‌زاده گفت: تامین آب شرب با تانکر، جوابگوی نیاز روزانه زندگی مردم هم نیست و مردم این شهرستان کمترین برخورداری را از آب شرب دارند.


بلاتکلیفی یک پروژه ۸ ساله

رئیس شورای شهرستان بشاگرد با اشاره به وعده دولت برای آب‌رسانی به این شهرستان بیان کرد: بیش از ۸سال از اولین وعده دولت می‌گذرد و این طرح همچنان بلاتکلیف است. با وجود حرکت کند در اجرای طرح، به نظر می‌رسد مردم بشاگرد فعلا از آب سد جگین بهره‌‌مند نخواهند شد.

دادعلی‌زاده گفت: اقدامات انجام شده تاکنون به پیشرفت۸۰درصدی در لوله‌گذاری و ۱۳درصدی در ساخت ایستگاه‌های پمپاژ منجر شده‌ است، اما در ادامه مشکلاتی به وجود آمد که سبب کندی در اجرای مراحل پایانی پروژه شد. 
این مسئول افزود: مسئولان نبود اعتبارات را مهم‌ترین عامل کندی پروژه می‌دانند. این پروژه که زمان بهره‌برداری آن‌، سه سال تعیین شده‌ بود، در حال حاضر پس از گذشت 8 سال همچنان غیرقابل بهره‌برداری است.

رئیس شورای شهرستان بشاگرد تصریح کرد: پس از گذشت چندین سال از اجرای این پروژه و توقف‌های ایجاد‌شده در تکمیل اجرای طرح آب‌رسانی از سد جگین به بشاگرد، همچنین بحران بی‌آبی در این شهرستان، با پیگیری مسئولان و مطالبات مردمی، اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان از سوی بیت رهبری برای تکمیل طرح اختصاص داده ‌شد، اما این پروژه همچنان در بلاتکلیفی و تعطیلی به سر می‌برد.


آب‌رسانی بدون مطالعه

دادعلی‌زاده گفت: در طول مسیر این پروژه، بیش از ۳۲ روستا وجود دارد که نیازمند تامین آب هستند و قرار است آب مورد نیاز این روستاها از همین پروژه تامین شود، اما چندی پیش یکی از مدیران آبفای استان بیان کرد که فقط روستاهایی که در مجاورت پروژه و در فاصله کمتر از 4 کیلومتری آن قرار دارند، آب‌رسانی می‌شوند. در واقع تکلیف سایر روستاها مشخص نشده ‌است.

وی افزود: چطور آب سد جگین به روستاها و شهرهای شهرستان جاسک که طول مسیر بیشتری دارند، انتقال پیدا کرده و زمین‌های زراعی را سیراب می‌کند، اما برای حل بحران بی‌آبی در شهرستان بشاگرد و روستاهای آن تعلل می‌شود؟
رئیس شورای شهرستان بشاگرد ادامه داد: جای تعجب است که آب‌رسانی به بخش و روستاهای گافر، در این پروژه گنجانده نشده‌ است. از مسئولان در خواست می‌شود تا این بخش محروم را در آب‌رسانی به بشاگرد سهیم کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید