• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41110
+
-

سقوط شیرین دلار

قیمت دلار دیروز به 9750تومان رسید

بازار ارز
سقوط شیرین دلار

قیمت هر دلار آمریکا دیروز بعد از 3‌ماه در بازار آزاد ارز تهران به زیر مرز 10هزار تومان نزول کرد. به گزارش همشهری، در مبادلات روز یکشنبه روند نزولی قیمت ارز ادامه یافت به‌طوری که قیمت هر دلار در پایین‌ترین حد به 9هزار و 700تومان رسید. دیروز صرافی ملی ایران که نرخ‌های کف بازار را روزانه اعلام می‌کند، قیمت خرید هر دلار را 9هزار و 750تومان اعلام کرد. قیمت هر دلار آمریکا چهارم مهر‌ماه امسال به 19هزار و 500تومان رسید. قیمت دلار از آن تاریخ تاکنون 50درصد کاهش یافته است. با وجود این فاصله قیمت هر دلار آمریکا در مبادلات دیروز نسبت به ابتدای امسال که قیمت هر دلار آمریکا 3769تومان بود، بیش از 150درصد است.

پایین‌تر از مرز روانی

با این نزول پیش‌بینی می‌شود همانطور که قبلا کارشناسان در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بودند قیمت هر دلار تا مرز 7هزار تومان عقب‌نشینی کند؛ زیرا قیمت 10هزار تومانی برای هر دلار آمریکا نوعی مرز روانی برای این ارز محسوب می‌شود و به‌نظر می‌رسد به‌دلیل کاهش قیمت به زیر مرز 10هزار تومان احتمالا فروشندگان بیشتری در روز‌های آینده دست به فروش دلارهای خود بزنند و حتی بخشی از دلار‌های خانگی هم تحت‌تأثیر کاهش قیمت راهی بازار شوند.
پیش‌تر سیدبهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس اقتصادی به همشهری گفته بود: به‌طور کلی براساس نظریه قدرت برابری خرید ارزها، نرخ برابری ریال در برابر دلار در شرایط حاضر مطابق با مولفه‌های اقتصادی نیست. همه مولفه‌های اقتصادی می‌گویند که نرخ برابری ریال در برابر دلار باید حداکثر در محدوده 7هزار تومان باشد و اقتصاد ایران با این نرخ از یک رونق نسبی برخوردار می‌شود. به گفته او با رویه کنونی، قیمت دلار ظرف 2 تا 3‌ماه آینده به محدوده 7 تا 8هزار تومان هم خواهد رسید؛ زیرا اساسا قیمت واقعی ارز در اقتصاد ایران همین رقم است. پیش از این عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم با بیان اینکه کاهش نرخ دلار ادامه می‌یابد، گفته بود: کاهش قیمت دلار تا جایی که فعالان اقتصادی و بازار اراده کنند، ادامه دارد و امیدواریم با تعادل بین عرضه و تقاضا این روند تداوم یابد.

شروع نزول سکه

دیروز همچنین قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های دولتی با کاهش ۱۵۰ تومانی نسبت به صبح شنبه به ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.

همگام با کاهش قیمت دلار قیمت هر سکه هم با کاهش مواجه شد و هر سکه به 3میلیون و 425هزار تومان رسید. قیمت هر سکه هم در چهارم مهر‌ماه امسال به 5میلیون و 500هزار تومان رسیده بود. به این ترتیب قیمت هر سکه از آن تاریخ تاکنون 38درصد کاهش یافته است. با این حال قیمت هر سکه بهار آزادی نسبت به ابتدای سال که قیمت آن یک میلیون و 570هزار تومان بود 118درصد رشد نشان می‌دهد. به اعتقاد کارشناسان این امکان وجود دارد که قیمت هر دلار آمریکا تا پایان سال در محدوده 7 تا 8هزار تومان قرار گیرد.



دلایل کاهش قیمت سکه

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: باتداوم روند نزولی قیمت ارز، قیمت سکه و طلا هم کاهش خواهد یافت. محمد کشتی‌آرای در ارزیابی خود از وضعیت بازار طلا و سکه گفت: هفته گذشته نوسان قیمت طلا در بازار جهانی 2 تا 3دلار بود اما نرخ ارز ازجمله موضوعاتی بود که تأثیر شگرفی را بر بازار داخلی طلا و سکه گذاشت و منجر به نوسان شدید قیمت طلا و سکه در بازار شد.  او تأکید کرد: هفته گذشته قیمت هر قطعه سکه 200هزار تومان و نرخ هر گرم طلای 18عیار حدود 31هزار تومان کاهش یافت که کاهشی چشمگیر تلقی می‌شود. او افزود: قیمت هرگرم طلای 18عیار در اوایل هفته گذشته با نرخ 348تومان دادوستد می‌شد؛ درحالی‌که این قیمت در آخرین روز هفته گذشته به 316هزار تومان رسید.

   چرا با وجود کاهش دلار، قیمت  کالاها  ارزان نمی‌شود

آمارها نشان می‌دهد، قیمت هر دلار آمریکا از 4مهرماه تاکنون 50درصد کاهش یافته اما مردم می‌پرسند چرا با وجود کاهش قیمت هر دلار، قیمت محصولات و خدمات کاهش پیدا نمی‌کند؟ پاسخ این پرسش در اعداد و ارقام نهفته است. نکته اول این است که با وجود اینکه قیمت هر دلار آمریکا در این مدت 50درصد افت کرده است اما قیمت کنونی دلار که در محدوده 9750تومان است در مقایسه با ابتدای سال که قیمت هر دلار آمریکا 3769 تومان بود بیش از 158درصد بالاتر است؛ یعنی اگرچه قیمت امروز دلار کمتر از 3‌ماه پیش است اما بالاتر از قیمت‌های ابتدای سال و همینطور سال قبل است که صورت‌های مالی شرکت‌ها مطابق با آن تنظیم می‌شود. نکته دوم این است که هم‌اکنون بخشی از مواد اولیه‌ای که صرف تولید می‌شود همچنان با نرخ دلار‌های ابتدای سال و نرخ‌های 4200 تا 8هزار تومان محاسبه و تولید می‌شود؛ به‌معنای اینکه در این مدت هیچ محصولی با نرخ دلار 19هزارو 500تومان تولید نشده است که هم‌اکنون با کاهش قیمت در این مدت با کاهش مواجه شود. به بیان بهتر بخش عمده محصولاتی که هم‌اکنون در بازار به فروش می‌رسد مطابق با دلار 8هزار تومانی و کالاهای اساسی با نرخ دلار 4200تومانی محاسبه می‌شود و این افزایش قیمت‌ها صرفا مربوط به قیمت دلار برای کالاهای اساسی و دلار نیمایی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید