• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39829
+
-

چراغ‌سبز به‌خودروهای بی‌نام و نشان

جلوه تازه سوءمدیریت در صنعت خودرو؛ بعد از چینی‌های بی‌نام و نشان، حالا نوبت به حضور خودروهای هندی و تایوانی در بازار ایران رسیده است

خودرو
چراغ‌سبز به‌خودروهای بی‌نام و نشان

خودروسازان که این روزها با هدف وارد آوردن فشار بر دولت و مصرف‌کنندگان تیراژ تولید و عرضه خودرو را به‌شدت کاهش داده‌اند، درجلوه‌ای تازه از ورود انواع خودروهای بی‌نام و نشان چینی، هندی و تایوانی را به بازار ایران فراهم کرده‌اند.

به‌گزارش همشهری، واردات، مونتاژ یا داخلی‌سازی‌ خودروهای بی‌نام‌و‌نشان و نه چندان باکیفیت از کشورهای آسیایی رویکردی است که شرکت‌های خودروسازی ایرانی طی 2دوره تحریم صنعت خودرو اتخاذ کرده‌اند. بر این اساس در دور جدید تحریم‌های مذکور برخی شرکت‌ها از واردات و ایجاد خطوط تولید برخی خودروهای چینی، تایوانی و هندی در ایران خبر می‌دهند.

تازه‌ترین خبرها از چراغ سبز شرکت‌های ایرانی به واردات، مونتاژ و تولید مشترک برخی خودروهای بی‌نام و نشان چینی حکایت دارد، خودروهایی که مقرر شده بود تا قبلا با افزایش داخلی‌سازی در رده قیمتی متوسط به مشتریان ایرانی عرضه شود اما اکنون کمبود شدید تولید و عرضه و گرانی خودروهای تولید مشترک اروپایی و حتی داخلی موجب شده تا اکنون این خودروها با قیمت‌هایی به مشتریان عرضه شود که پیش از این به ‌خودروهای دارای 3تا 4ستاره کیفی و رده قیمتی کمتر از 100میلیون تومان اختصاص داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در شهریور‌ماه امسال با ارائه گزارشی از مونتاژکاری و سهم عمده واردات قطعات منفصله چینی مربوط به‌خودروهای چینی مونتاژ داخل خبر داده و تأکید کرده بود سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ داخل ایران از 3.6درصد در سال95 به 15.9درصد در سال96 و 17.8درصد در بهار امسال رسیده است.

رفقای چینی؛ یار دوران تحریم

شاید بتوان خودروسازان چینی را پیشقراول عرضه خودروهای بی‌نام و نشان در بازار ایران معرفی کرد. شاه بیت همکاری خودروسازان چینی با شرکت‌های ایرانی مربوط به دور نخست تحریم‌های صنعت خودرو است که شرکت‌های مدیران‌خودرو با عرضه انواع محصولات ‌ام‌وی‌ام و چری و  کرمان‌موتور با عرضه انواع محصولات جک، جیلی و لیفان ورود به بازار ایران را با وعده رشد داخلی‌سازی‌ و تولید داخل در دستور کار قرار دادند اما همکاری خودروسازان چینی با شرکای ایرانی به عرضه این خودروها محدود نشد و بسیاری از قطعات خودروهای داخلی که در دور نخست تحریم‌ها به سد واردات و تأمین مواداولیه برخورد کرده بود نیز با کیفیت نه چندان مطلوب توسط شرکت‌های قطعه‌سازی چینی تأمین شد تا چرخ صنعت خودروی ایران با تولید و مونتاژ خودروهای برندهای رنو ، پژو و... بچرخد.

توافق برجام و بازگشت برخی شرکت‌های خودروساز اروپایی به ایران برای از سرگرفتن همکاری مطابق با الزامات داخلی‌سازی‌ وزارت صنعت نیز مانعی برای ورود خودروهای بی‌نام و نشان چینی و سایر کشورهای آسیایی نشد و علاوه بر تداوم همکاری‌های قبلی برخی برندهای نوظهور از چین، هند و حتی تایوان راهی بازار ایران شدند تا ضمن فروش محصولات خود، در آینده با داخلی‌سازی این خودروها شرکای ایرانی خود را یاری کنند. با این روند بود که خودروسازان چینی علاوه بر شرکت‌های دست چندم خودروساز ایرانی به سراغ خودروسازان معروف ایرانی رفته و عرضه خودروهایی مانند هاوال، دانگ‌فنگ، برلیانس، زوتی، چانگان، جیلی، هایما، آسا،‌ام‌جی و... در دستور کار قرار گرفت. و حتی برخی خودروهای چینی مانند آریو با تغییر فیس لیفت در فهرست محصولات تولیدی خودروسازان ایرانی جا خوش کرد. اما این پایان ماجرای ورود خودروهای گمنام به بازار ایران نبود و در دوران برجام خودروهایی مانند بی‌وای‌دی، بایک، گریت‌وال، دامای و... راهی بازار ایران شدند.

   از لوکسژن تا بیسو و هنتنگ

خودروی دی اس7 که محصول برند لوکسژن تایوانی و ازجمله برندهای نوظهور صنعت خودرو است نیز عرضه محصولات خود در دوران پسابرجام را در دستور کار قرار داده و تأکید کرد که خط تولید دو محصول از این برند تایوانی در ایران راه‌اندازی خواهد شد اما اکنون خبری از تولید و عرضه این خودروها نیست. در ادامه اقبال به ورود شرکت‌های گمنام به کشورمان به تازگی شرکت سیف‌خودرو پیش‌فروش دو خودروی بیسو3 B و5 B را به مشتریان آغاز کرده است.

خودروهایی که با قیمت 180تا 250میلیون تومان و موعد تحویل خرداد‌ماه98 به مشتریان عرضه شده و واردکنندگان این خودرو از راه‌اندازی خط تولید و افزایش داخلی‌سازی‌ آن در آینده نزدیک خبر می‌دهند. فوتون ساوانا خودروی چینی دیگری است که طی چند هفته اخیر دو سری آن با قیمت 337میلیون تومان به مشتریان ایرانی تحویل شده است. این محصول متعلق به گروه خودروسازی باییک چین است؛ خودرویی که اخیرا شرکت عظیم خودرو از ایجاد خط تولید آن خبر داده است. علاوه بر آن این شرکت ایرانی که همکاری با برند هندی ماهیندرا را با رونمایی از محصولات این شرکت در نمایشگاه خودروی سال گذشته تهران در دستور کار قرار داده بود طی چند روز اخیر اعلام کرده که خط تولید هنتنگ x7 از 27آذرماه جاری راه‌اندازی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید