• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 21 دی 1396
کد مطلب : 3936
+
-

دیوان‌عدالت‌اداری‌خانه‌ نیما یوشیج را از فهرست آثارملی‌کشورخط زد

استناد دیوان عدالت اداری برای خروج خانه نیما از فهرست آثار ملی کشور، نبودن سند به نام نیما یوشیج است

میراث
دیوان‌عدالت‌اداری‌خانه‌ نیما یوشیج را از فهرست آثارملی‌کشورخط زد

خانه نیما یوشیج پدر شعر نو ایران در محله دزاشیب تهران به‌دلیل نبود اسناد ارتباط خانه با او از ثبت ملی خارج شد. دیوان عدالت اداری با استناد به این که سند خانه به نام نیما نبوده است، شکایت مالکان خانه را وارد دانست و رأی به خروج خانه نیما از فهرست آثار ملی داد.

رأی صادر شده در دادگاه تجدید نظر قطعی شد و بدین‌ترتیب جای دفاع دوباره برای ماندگاری این مکان رویداد تاریخ ادبیات ایران در فهرست آثار ملی نماند. سپیده سیروس‌نیا معاون میراث فرهنگی استان تهران به همشهری گفته است که رأی صادره در دادگاه تجدید نظر صادر شده و امکان اعتراض دوباره به آن وجود ندارد. او با اعلام اینکه درصورت تمایل مجدد مالکان خانه نیما، می‌توان این اثر را بار دیگر به فهرست آثار ملی کشور بازگرداند گفت: پیش‌تر این اتفاق برای خانه متین دفتری هم افتاده بود که همین دیروز با اعلام رضایت مالک، این خانه بار دیگر به فهرست آثار ملی کشوربازگشت.

او در پاسخ به این سؤال همشهری که چرا میراث فرهنگی استان تهران قادر به دفاع خوب برای ماندگاری خانه نیما یوشیج در فهرست آثار ملی نبود؟ گفت: این خانه 2ماه پیش از فهرست آثار ملی با رأی دیوان عدالت اداری خارج شد و دفاعیات اداره میراث فرهنگی تهران نیز در اختیار مقام قضایی قرار گرفت، اما قاضی با استناد به اینکه سند خانه به‌نام نیما نیست حکم به خروج خانه از فهرست آثار ملی داد.

خانه نیما یوشیج در محله دزاشیب تهران واقع است و ارتباط تاریخی و فرهنگی بسیاری با خانه تاریخی سیمین دانشور و جلال آل‌احمد دارد. خانه نیما و خانه جلال همزمان با یکدیگر به ثبت ملی رسیدند. خانه نیما یوشیج نه به‌دلیل ارزش‌های تاریخی بنا بلکه به‌دلیل اتفاقات مهم ادبی به‌عنوان مکان رویداد در شهر تهران به ثبت ملی رسیده بود. قرار بود خانه نیما نیز همچون خانه سیمین و جلال توسط سازمان توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در سال‌های گذشته خریداری و تبدیل به خانه ادبیات ایران شود.

همین دیروز علی‌محمد سعادتی مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران از آمادگی شهرداری برای جلوگیری از تخریب خانه نیما به شهرنوشت خبر داد. او با تأکید بر ضرورت توجه به خانه مشاهیر هنری و ادبی به‌عنوان میراث فرهنگی و هنری شهر گفت: شهرداری تهران در سال‌های گذشته، خانه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد که نزدیک خانه نیما یوشیج قرار دارد را خریداری و با همکاری خانواده این دو نویسنده این مکان در آینده‌ای نزدیک به یک پایگاه فرهنگی و ادبی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به خروج خانه نیمایوشیج از فهرست آثار ملی و احتمال تخریب این خانه از سوی مالکان بنا گفت: اگر مالکان همکاری لازم با شهرداری تهران داشته باشند  امکان بازسازی خانه وجود دارد. مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا شهرداری برنامه‌ای برای خرید خانه نیما یوشیج همچون خانه سیمین و جلال دارد گفت: منطقی نیست که شهرداری تمامی خانه‌های تاریخی و فرهنگی شهر را خریداری و به تنهایی برای آنها هزینه کند، ضمن اینکه مدیریت شهری هم از حیث مالی توان مشخصی دارد.

 به گفته سعادتی متولی فرهنگ، ادبیات و شعر الزاماً شهرداری نیست و در این مورد مدیریت شهری می‌تواند نقش تسهیل‌گر را ایفا کند. خانه نیما یوشیج به گفته دبیر کمیته حفاظت از بناهای تاریخی شهر تهران به لحاظ معماری در سبک خانه‌های شمیرانی و شیروانی‌دار است که در ساخت آن از خانه‌های شمال کشور الهام گرفته شده است  ولی از این جهت که نیما یوشیج 5سال آخر عمر خود را در این خانه گذراند و به لحاظ ارتباطی که بین این خانه با خانه جلال و سیمین وجود داشت و محل رفت‌وآمد شعرا و نویسندگان بسیاری بود از حیث مکان رویداد، اهمیت بسیاری دارد.

سجاد عسگری با اعلام اینکه خانه نیما یوشیج حتی ارزش ساخت‌وساز جدید را نیز ندارد و نیمی از این خانه در صورت درخواست برای شسال91 شورای‌عالی معماری و شهرسازی نیز بناهای تا قبل از سال1340 که واجد ارزش تاریخی و معماری هستند باید حتی درصورت ساخت‌وساز دوباره به همان شکل قبلی ساخته شوند و براساس این مصوبه حتی امکان ساخت‌وساز ساختمان جدید به جای خانه نیما یوشیج وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌دانیم این خانه اصلا به چه دلیل با شکایت مالکان از فهرست آثار ملی کشور خارج شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید