• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38706
+
-

خشم پاریس

معترضان به گرانی سوخت درفرانسه که به جلیقه زردها شهرت دارند برای دومین بار در یک هفته،‌دست به اعتراض سراسری زدند

گزارش
خشم پاریس


جواد نصرتی/ خبرنگار
معترضان ضد‌دولتی در پاریس، برای دومین بار در 10روز گذشته در اعتراض به گران شدن قیمت سوخت دست به اعتراض گسترده زدند و در پاریس با پلیس به زد و خورد پرداختند.

به گزارش فرانس 24، راهپیمایان که به گرانی سوخت دیزل و افزایش مالیات‌ها اعتراض دارند و به‌خاطر پوشیدن جلیقه‌های زردرنگ به جلیقه‌‌زردها معروف هستند، در دومین دور از اعتراض سراسری، خیابان شانزه‌لیزه را بستند، سنگ‌های سنگفرش خیابان را کندند و آنها را به سمت پلیس پرتاب کردند. آنها در برخی نقاط، خیابان را سد کردند و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را شکستند. پلیس که 5هزار نیرو برای محافظت از ساختمان‌هایی مانند مجمع ملی و دفتر رئیس‌جمهوری در شانزه‌لیزه مستقر کرده بود، 69نفر را در پاریس دستگیر کرد. در سراسر کشور، 139نفر دستگیر شدند. بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه، 24نفر هم در این درگیری‌ها مجروح شدند که 5نفر از آنها پلیس هستند.

معترضان در شانزه‌لیزه، تاکتیک‌هایی را که در شورش‌های خیابانی قرن نوزدهم و همینطور جنبش اعتراضی 1968استفاده می‌شد به‌کار بستند و خیابان‌ها را با ایجاد موانع بستند. پلیس برای متفرق کردن معترضان، از گاز اشک‌آور و ماشین آبپاش استفاده کرد. در دیگر نقاط، معترضان عوارضی‌های بزرگراه‌ها را تصرف کردند و به ‌خودروها اجازه دادند بدون پرداخت عوارض از آنها عبور کنند.

بعد از یک بعد از ظهر طوفانی، آرامش حدود نیمه‌شب شنبه به پاریس بازگشت و شانزه‌لیزه هم به روی خودروها و رهگذران باز شد.


کمتر از هفته گذشته
به نسبت اعتراض‌های هفته گذشته که 2 نفر در آنها کشته شدند، این اعتراض سراسری کوچک‌تر بوده است. براساس گزارش‌های رسانه‌ای، این هفته بیش از 100هزار نفر در سراسر فرانسه به خیابان‌ها ریختند. نزدیک به 8هزار نفر از آنها در پاریس دست به اعتراض زدند که تجمع 5هزار نفری در شانزه‌لیزه بخش عمده آن بود. در اعتراض‌های هفته پیش، بیش از 280هزار نفر شرکت کردند و بیش از 600نفر نیز مجروح شدند. اعتراض‌های هفته گذشته، 2‌کشته هم به جا گذاشت.

معترضان تأکید دارند که اعتراض‌هایشان عاری از خشونت است و این پلیس است که باعث بروز درگیری‌ها می‌شود. در جریان اعتراض‌های این هفته، یکی از رهبران اعتراض‌ها به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما اینجا نیامده‌ایم که با پلیس بجنگیم. ما فقط می‌خواهیم که دولت به حرف ما گوش کند.»


قیمت سوخت و چیزی فراتر از آن
اعتراض اصلی این افراد که عموما از اقشار پایین‌دست جامعه هستند، به قانون افزایش مالیات سوخت دیزل در راستای حفاظت از محیط‌زیست است. آنها همچنین دولت را متهم می‌کنند که قانون مالیات را به نفع ثروتمندان اعمال می‌کند. هدف اصلی اعتراض‌های آنها، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه است که تغییرات قیمت سوخت را اعمال کرده است. با این حال، مکرون در توییتر، به سختی به معترضان حمله کرد و رفتار آنها را شرم‌آور خواند. مکرون ضمن حمایت از پلیس کشورش نوشت: «شرم بر آنها که به شهروندان حمله کردند و آنها را ترساندند. خشونت جایی در جمهوری (فرانسه) ندارد.»

وزیر کشور فرانسه هم سیاستمدار به‌شدت دست راستی این کشور، مارین لوپن را متهم کرد که به این اعتراض‌ها دامن زده است. خانم لوپن اما این اتهام را رد کرده و گفته است که این دولت است که به تنش‌ها دامن زده است.

معترضان، جلیقه‌های زردرنگی می‌پوشند که رانندگان در فرانسه باید در خودروهایشان داشته باشند تا در مواقع اضطراری و تصادف‌ها به تن کنند و به همین‌خاطر خودشان را جلیقه‌زردها می‌خوانند. نوع پوشش آنها، نشانه‌ای از طبقه‌ای است که این اعتراض‌ها از آنها شروع شده است. آنها عموما به مناطق غیرشهری فرانسه تعلق دارند و به‌صورت کلی احساس می‌کنند طبقه نخبه سیاستمداران فرانسه، در تصمیم‌گیری‌هایشان آنها را نادیده می‌گیرند.  اعتراض عمومی به مالیات‌ها سنتی چندصدساله در فرانسه است. مردم این کشور، به نسبت درصد تولید ناخالص داخلی، یکی از بالاترین میزان مالیات را می‌پردازند.

مکث

اعتراض به خشونت علیه زنان
در همان روزی که جلیقه‌زردها پاریس را در اعتراض به گران شدن قیمت سوخت به آتش کشیدند، نزدیک به 30هزار نفر در تجمعی دیگر، این بار علیه «خشونت علیه زنان» به خیابان‌ها آمدند. این راهپیمایی، یکی از راهپیمایی‌های سراسری در اروپا بود که ده‌ها هزار نفر در آن شرکت کردند. این افراد، در آستانه روز جهانی حذف خشونت علیه زنان (یکشنبه) راهپیمایی کردند. در فرانسه، حضور گسترده مردم در پی فراخوان حمایت از جنبش‌های زنانه شکل گرفت. بعد از شروع کارزار افشای خشونت علیه زنان در آمریکا با نام MeToo#، در فرانسه هم جنبش مشابهی از تابستان راه افتاده است و راهپیمایی شنبه، در پاسخ به فراخوان این جنبش برگزار شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید