• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223107
+
-

ورود به آب‌های پاریس

4سهمیه در مسابقات گزینشی، 5سهمیه بازی‌های المپیک را به قایقرانی ایران داد. برای اولین‌بار ایران با 5قایقران و سهمیه دونفره روئینگ به المپیک می‌رود

ورود به آب‌های پاریس

قایقرانی ایران در انتخابی‌های المپیک چند اتفاق ویژه رقم زد، این رشته برای نخستین‌بار 5ورزشکار را به بازی‌های المپیک اعزام می‌کند که برای اولین‌بار 3نفر از آنها زن هستند. 2نفر از این زنان هم برای نخستین‌بار در روئینگ دونفره سهمیه المپیک گرفته‌اند. قایقرانی ایران از بازی‌های 2000سیدنی راهی المپیک شد. در آن دوره ایران فقط یک نماینده در کایاک داشت. 4سال بعد برای آتن نتوانست به سهمیه‌ای برسد. در بازی‌های 2008 پکن هر دو‌ سهمیه المپیکی ایران در روئینگ به‌دست آمد‌. در بازی‌های لندن رکورد تعداد شکست و ایران با 4قایقران(2نفر در کایاک و 2نفر در روئینگ) راهی المپیک شد. در ریو باز هم تعداد کم شد و قایقرانی ایران فقط با 2سهمیه به روئینگ المپیک رفت و در بازی‌های توکیو هم یک سهمیه در روئینگ به‌دست آمد و یک سهمیه در کایاک. اما این‌بار با اینکه ایران 4سهمیه به‌دست آورده ولی یکی از سهمیه‌ها در دونفره است و 5نفر شانس حضور در بازی‌ها را دارند.
4سهمیه قایقرانی ایران برای بازی‌های پاریس در 2مسابقه گزینشی المپیک به‌دست آمده است؛ 2سهمیه در مسابقات آب‌های آرام که به میزبانی ژاپن برگزار شد و 2سهمیه هم در کره‌جنوبی و در روئینگ به‌دست آمد. در روئینگ دونفره مهسا جاور و زینب نوروزی به سهمیه رسیده‌اند. جاور و نوروزی از قدیمی‌های روئینگ هستند. جاور که تجربه حضور در بازی‌های2016 ریو را دارد، مدتی به‌دلیل مادرشدن و مشکلات شخصی از مسابقات دور بود و نوروزی هم چند سالی است که در اردوهای تیم ملی حضور دارد. این دو در اردوهای تیم ملی کنار هم بودند اما امسال تیم شدند و به نتایج قابل‌قبولی هم رسیدند. جاور در بازگشت دوباره به مسابقات، به همراه نوروزی در بازی‌‌های آسیایی هانگژو به مدال نقره رسید. با توجه به این نتیجه مربی ترجیح داد‌ که تیم آنها در انتخابی المپیک هم حفظ شود. نوروزی اولین‌بار است که به المپیک می‌رود اما پاریس دومین تجربه جاور است. نفر سوم تیم روئینگ زنان فاطمه مجلل است. او در قایق یک‌نفره سنگین‌وزن مسابقات گزینشی کره‌جنوبی برنز گرفت و حالا یکی از جوانان حاضر در کاروان المپیکی ایران است. مجلل هم در هانگژو دیده شد. او یکی از نفراتی بود که در روئینگ 4نفره مسابقه داد و به مدال نقره رسید.
روئینگ زنان درحالی با دست پر از انتخابی‌ها به ایران بازمی‌گردد که پیش از این نازنین ملایی شانس حضور در بازی‌های پاریس بود. او در این چند‌ساله در مسابقات جهانی، آسیایی و بازی‌های المپیک نتیجه خوبی گرفته بود. او در المپیک توکیو یازدهم شد؛ بهترین رده‌ای که تا به حال قایقرانان ایران در المپیک‌ها گرفته‌اند. ملایی بعد از بازی‌های آسیایی اردوهای خارجی داشت که بیشتر هزینه‌ها را خودش پرداخت می‌کرد. او در اعتراض به هزینه‌های سنگین این اردوها از تیم ملی خداحافظی کرد و برخلاف انتظار فدراسیون‌ هم کناره‌گیری او از تیم ملی را پذیرفت.
اگر در روئینگ صاحبان سهمیه زن هستند، در آب‌های آرام ژاپن هم فقط مردان برای ایران سهمیه المپیکی گرفته‌اند. محمدنبی رضایی در کانوی یک‌نفره 1000متر سهمیه پاریس را گرفت. او که دوره قبل نتوانست جواز حضور در بازی‌های توکیو را به‌دست بیاورد، این بار با مدال طلای مسابقات انتخابی مسافر پاریس شده است. علی آقامیرزایی که در بازی‌های توکیو پارو زد، باز هم نماینده ایران در کایاک یک‌نفره 1000متر است. آقامیرزایی این‌بار با خوش‌شانسی سهمیه گرفت. او در مسابقات ژاپن سوم شد و با توجه به اینکه در این مسابقات فقط 2سهمیه توزیع می‌شد، ورزشکاران ازبکستان و قزاقستان که به‌عنوان نفرات اول و دوم به خط پایان رسیده بودند، باید به پاریس می‌رفتند اما قزاق‌ها در قایق دونفره هم به سهمیه رسیدند و طبق قوانین فدراسیون جهانی سهمیه آنها در یک‌نفره به نفر سوم رسید.

در روئینگ دونفره مهسا جاور و زینب نوروزی به سهمیه رسیده‌اند. جاور تجربه حضور در بازی‌های2016 ریو را دارد و نوروزی هم چند سالی است که در اردوهای تیم‌ملی است. این دو در اردوهای تیم ملی کنار هم بودند اما امسال تیم شدند و به نتایج قابل‌قبولی هم رسیدند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید