• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38318
+
-

جدال مرگبار با سارقان منزل

جوان 28ساله با سارقان خشن درگیر شد تا مانع فرار آنها شود اما همین موضوع به قیمت از دست دادن جانش تمام شد.

به گزارش همشهری، ساعت20:57 دوشنبه 28آبان‌ماه مأمور کلانتری119 مهرآباد با قاضی محسن مدیرروستا بازپرس جنایی پایتخت تماس گرفت تا گزارش جنایتی را به او اعلام کند. به گفته افسر پلیس، مقتول جوانی 28ساله بود که در خیابان چاقو خورده و پس از انتقال به بیمارستان با وجود تلاش پزشکان، جانش را از دست داده‌است. پس از این تماس، قاضی جنایی دستور تحقیق و بررسی درخصوص این حادثه را صادر کرد. به این ترتیب گروهی از کارآگاهان تجسس پلیس آگاهی تهران راهی محل حادثه شدند. بررسی‌ها حکایت از این داشت که عصر دوشنبه 3نفر به قصد سرقت وارد خانه مقتول حوالی مهرآباد جنوبی شدند اما سر بزنگاه صاحبخانه رسید و سارقان پا به فرار گذاشتند. به‌دنبال این حادثه مقتول به تعقیب آنها پرداخت تا گیرشان بیندازد و مانع فرارشان شود.

او به‌تنهایی سعی داشت اموالی که دزدان سرقت کرده بودند را از چنگشان دربیاورد، به همین دلیل با آنها درگیر شد. جدال مالباخته با سارقان پایان خوشی نداشت؛ چراکه یکی از سارقان برای فرار از مخمصه‌ای که گرفتار شده بودند و به‌دلیل تجمع مردم از ترس دستگیری، با چاقو ضرباتی به او زد و سپس با پای پیاده فرار کردند. در ادامه کارآگاهان به تحقیق از شاهدان پرداختند. آنها تصور می‌کردند که سارقان قصد سرقت کیف مقتول را داشتند که او مقاومت کرده و به همین دلیل یکی از دزدان با چاقو ضرباتی به وی زده است. به‌گفته شاهدان حادثه حوالی ساعت18 رخ داد و هیچ‌کس نتوانست دزدان را گیر بیندازد. در این شرایط قاضی جنایی دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی را صادر کرد و جست‌وجو برای شناسایی و دستگیری سارقان فراری ادامه دارد.

هنگام مواجهه با دزدان چه کنیم؟

یک تصمیم اشتباه چه از سوی مالباخته و چه از سوی سارق، کافی است تا پرونده یک سرقت تبدیل به پرونده جنایت شود. تا حالا دزدان زیادی‌ بوده‌اند که هنگام ارتکاب نقشه سرقت، به‌دلیل هیجان، اضطراب و ترس از دستگیری دست به جنایت زده‌اند و مالباخته‌های زیادی هم وجود داشته‌اند که هنگام مقاومت در برابر سارقان و در جریان درگیری با آنها به قتل رسیده‌اند. در این شرایط مهم‌ترین سؤال این است: هنگام مواجهه با دزدان باید چه عکس‌العملی نشان دهیم؟ سرهنگ بابک نمک‌شناس، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت می‌گوید: بسیاری از سارقانی که دست به زورگیری یا سرقت از منازل می‌زنند، هنگام سرقت با خود چاقو حمل می‌کنند چراکه آنها می‌دانند کاری که انجام می‌دهند جرم است و درصورت دستگیری چه مجازاتی در انتظارشان است. به همین دلیل تلاش می‌کنند با استفاده از چاقو، احتمال دستگیری‌شان را به صفر برسانند. از سوی دیگر سارقان هنگام سرقت از شرایط روانی ویژه‌ای برخوردارند. اضطراب و نگرانی از دستگیری و گرفتار و زندانی شدن باعث می‌شود که برای گیر نیفتادن دست به هر کاری بزنند؛ حتی استفاده از چاقو. در این شرایط به شهروندان توصیه می‌شود که هنگام مواجهه با سارقان مخصوصا زورگیران، هرگز با آنها درگیر نشده و مقاومت نکنند چراکه تا حالا پرونده‌های زیادی در اداره آگاهی تشکیل شده که در آنها سارقان هنگام مقاومت و درگیری با مالباخته دست به جنایت زده‌اند. اما مقاومت نکردن به این معنی نیست که هیچ کاری انجام ندهیم. بهترین کاری که شهروندان در مواجهه با دزدان می‌توانند انجام دهند، به‌خاطر سپردن چهره و قیافه آنها، مخصوصا به‌خاطر سپردن مشخصه‌ای خاص مانند زخم، خالکوبی و... است. همچنین به‌خاطر سپردن مشخصات موتورسیکلت یا خودروی آنها از دیگر سرنخ‌هایی است که می‌تواند برای شناسایی و دستگیری دزدان به پلیس کمک کند. در این صورت راه کتمان سارق نیز بسته می‌شود و کمک می‌کند که سارق پس از دستگیری به جرم خود اعتراف کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید