• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38262
+
-

چهارمین زن موفق روستایی جهان

گفت‌وگوی همشهری را با «زیبا عزیزی» آموزگار و دارای جایزه خلاقیت زنان در زندگی روستایی می‌خوانید

زنان
چهارمین زن موفق روستایی جهان

سیدامیرحسین عظیمی|  خبرنگار:


به گواه آمار آموزش و پروش 70 هزار نفر جمعیت بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان وجود دارد. بیشترین بازماندگان از تحصیل را نیز دختران تشکیل می‌دهند که به‌ دلیل مسائل فرهنگی و ازدواج زودرس اجازه ادامه تحصیل به آن‎ها داده نمی‌شود. با این شرایط «زیبا عزیزی» توانسته به هم‌نوعان خود خدمات بی‌نظیری ارائه دهد. به طوری که سازمان ملل به تازگی او را در فهرست برترین زنان روستایی جهان قرار داد. وی جایزه خلاقیت زنان در زندگی روستایی را از «بنیاد جهانی زنان» که یکی از بازوهای مشورتی سازمان ملل در امور زنان به سبب تلاش‌های بی‌وقفه خود در هدایت و آموزش دانش‌آموزان به‌ویژه دختر در مناطق روستایی دریافت کرد و چهارمین زن موفق روستایی جهان در سال ۲۰۱۸ نام گرفت. 

عزیزی از 3 سال پیش فعالیت اجتماعی خود را شروع کرد و جامعه هدف او نیز زنان هستند. وی تاکنون از بازماندن بسیاری از کودکان و به‌ویژه دختران از تحصیل جلوگیری کرده است. او سردمدار جلوگیری از ازدواج زودهنگام دختران در سیستان و بلوچستان است؛ همچنین توانسته محرومیت بلوچستان را به جهان نشان دهد و خیران را برای ساخت مدارس، توزیع بسته‌های آموزشی و غذایی و ارتقای شاخص‌های زندگی نظیر آب‌رسانی به این استان ترغیب کند. 
عزیزی به همشهری می‌گوید: سیستان و بلوچستان محروم است، در ابتدا هدفم یاری رساندن به کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست بود، زیرا محرومیت سبب می‌شد برخی از آن‌ها به دلیل نداشتن تمکن مالی خانواده به مواد مخدر روی آورند؛ لذا از تحصیل و حقوق خود باز می‌ماندند. به دختران هم اجازه ادامه تحصیل داده نمی‌شد.  

عزیزی معلم و اهل روستای گهجن قصرقند در جنوب بلوچستان است. وی می‌گوید: بسیاری از کودکان مانند دختران به‌ دلیل تحکم خانواده یا نداشتن تمکن مالی و بی‌سرپرست بودن یا بدسرپرست بودن از تحصیل بازمی‌مانند. 

وی ادامه می‌دهد: من فعالیت خود را از 3 سال پیش یعنی سال 94 شروع کردم. می‌خواستم دانش‌آموزان پسر و دختر بدسرپرست و بی‌سرپرست را به مدرسه باز گردانم و دختران بازمانده از تحصیل را به مدرسه جذب کنم؛ ایده من استفاده از هنر دست اصیل و منحصر به فرد زنان و دختران بلوچ یعنی سوزن‌دوزی بود. تا هم برای خودشان درآمدزایی کنند و هم خرج تحصیلشان را درآورند. 
وی ادامه می‌دهد: جامعه هدف من بیشتر دختران هستند، زیرا مسائل فرهنگی، عدم تمکن مالی خانواده یا بی‌سرپرست و بدسرپرست بودن آن‌ها همگی دست به دست هم می‌داد تا دختران زیادی از تحصیل بازبمانند. 


به دنبال تسهیلات

عزیزی می‌گوید: در ابتدا به برخی صندوق‌های اعتباری مراجعه کردم تا بتوانم از آن‌ها برای راه‌اندازی کارگاه‌ سوزن‌دوزی تسهیلات بگیرم. خیلی مورد استقبال قرار نگرفت، تا آن‌که یک‌روز به واسطه یکی‌از همکاران معلمم به جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع) که نهادی مردم‌نهاد برای کمک به دانش‌آموزان و کودکان است معرفی شدم؛ جمعیت از ایده من به‌شدت استقبال کرد و با همکاری این جمعیت خانه علم در قصرقند راه‌اندازی شد. 

وی می‌افزاید: در این خانه ما از 2 سال پیش به‌صورت ویژه 30 کودک و نوجوان عمدتاً دختر از 10 تا 15 سال را تحت پوشش خود گرفتیم که هم شامل بازماندگان از تحصیل می‌شوند و هم شامل کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست. در این خانه برای دختران با کمک جمعیت امام علی(ع) برند سوزن‌دوزی «نورا» ایجاد شد و دختران مشغول کار شدند. جمعیت هم مشغول بازاریابی و فروش آن‌ها در تهران شد که با استقبال بسیار خوبی تاکنون از سوی خریداران مواجه شده است و آن‌ها سوزن‌دوزی‌ها را منحصر به فرد می‌دانند. با این کار بسیاری از دختران بازمانده از تحصیل یا بی‌سرپرست و بدسرپرست موفق شدند هم تحصیل کنند، هم خرج خود را دربیاورند، هم حتی کمک‌خرج خانواده خود باشند. 
خانه علم

عزیزی ادامه می‌دهد: در خانه علم برای پسران بازمانده از تحصیلی که بدسرپرست و بی‌سرپرست بودند و همچنین تمکن مالی نداشتند و همین موضوع سبب ترک تحصیل آن‌ها شده بود، تیم فوتبال نونهالان را تشکیل دادیم و جمعیت امام علی(ع) و خیران به‌طور کامل از این تیم حمایت کردند. برای 30 نونهال و نوجوانی که تحت پوشش خانه علم من در قصرقند هستند روزانه وعده‌های غذایی توزیع می‌شود و برنامه‌های مختلف فرهنگی و تفریحی هم برایشان در نظر گرفته شده است؛ به‌‎طور کامل آن‌ها را تحت پوشش داریم. 

عزیزی می‌گوید: در این خانه جلسات مختلفی با والدین برگزار کردم و آن‌ها را قانع کردم از ادامه تحصیل فرزند دخترشان جلوگیری نکنند. به تمام والدین اعلام کردیم ما تمام خرج تحصیل دختران را می‌دهیم و برای آن‌ها درآمدزایی هم می‌کنیم؛ هرچند در ابتدا به‌ دلیل باورهای غلط سنتی و مذهبی سخت بود، ولی بالاخره تعدادی قبول کردند. 
وی ادامه می‌دهد: از 4 ازدواج زودرس در سنین 13 تا 15 سال برای دختران به‌واسطه مشاوره‌ها و گفت‌وگوهایی که با خانواده‌ها داشتم در این دو سال جلوگیری کردم و الآن همه این دختران با خیالی آسوده در حال ادامه تحصیل هستند. همچنان هم به قانع کردن خانواده‌ها برای قدرت اختیار دادن به دخترانشان مشغولم. 

وی در پایان می‌گوید: از همسرم که نگاه مرا پذیرفت و با تمام توانش به من کمک کرد تشکر ویژه می‌کنم و معتقدم راه درازی برای رسیدن به عدالت در پیش رو دارم؛ اصلاً برایم قابل پذیرش نیست که هم‌نوعان و همسالانم به‌خاطر باورهای غلط یا محرومیت از تحصیل بازبمانند. هنوز راه درازی دارم و به این‌که زن برتر روستایی جهان شدم افتخار نمی‌کنم. امیدوارم بتوانم به‌دلیل داشتن این لقب کمک‌های جهانی برای رشد شاخص‌های اجتماعی در بلوچستان بگیرم. امیدوارم روزی را ببینم که هیچ کودکی در هیچ کجای استانم به‌‌خاطر محرومیت، نداشتن تمکن مالی و باورهای غلط از تحصیل بازنماند و از رشد و شکوفا شدن استعدادهایش برای خدمت به انسانیت بازمانده نشود. 


ساخت مدرسه در مناطق محروم

 «زیبا عزیزی»، چهارمین زن موفق روستایی جهان، می‌گوید: ما صرفاً کمک و امداد را مختص به دختران و پسران خانه علم نمی‌دانیم. با کمک جمعیت امام علی(ع) 200 مدرسه را در مناطق محروم تحت پوشش لوازم‌التحریر قرار دادیم. تاکنون حدود 3 هزار بسته غذایی در مناطق کپرنشین و محروم قصرقند و نیکشهر بین دانش‌آموزان و مردم توزیع شده است و همچنین 3 مدرسه در نیکشهر، تلنگ قصرقند و راسک سرباز ساخته‌ایم و 33 مخزن آب در مناطق محروم بخش تلنگ قصرقند توزیع کردیم. 13 سرویس بهداشتی نیز برای حاشیه شهر و روستاهای کپرنشین قصرقند ساخته شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید